Як діяти споживачу, спілкуючись із монополістом

Свавілля чи байдужість посадовців, образи чи неуважність служб, які повинні захищати чи допомагати, а, головне, мовчазна згода на приниження не тільки псує нервову систему вам і решті громадян, а й робить беззубим та інфантильним наше суспільство. З такого «населення» можна ліпити слухняних виконавців. Чи не тому біднішають рядові українці, а можновладці багатіють? Але вихід є: захищатися, стаючи юридично грамотними громадянами!

  Урок №2

Багато порушень прав громадян і підприємницьких структур відбувається в галузі енергопостачання. Організація «На грані» допоможе розібратися із проблемними ситуаціями, які склалися, зокрема, між споживачами та Чернівецьким РЕМ.

Для початку, щоби споживачі орієнтувалися, що таке «Чернівціобленерго» та його структурний підрозділ – Чернівецький РЕМ, ми дещо роз’яснимо.

Обленерго – це як магазин, тільки в Україні він один      

Ми, споживачі, всі щось купуємо в магазинах, які продають товар. Між нами та будь-яким магазином існують права та обов’язки. Магазини зобов’язані продати якісний товар, здійснити це ввічливо і не обрахувати. А ми, споживачі, зобов’язані за цей товар заплатити. Красти не можна, це – кримінальний злочин.

Якщо між вами і магазином виникла проблемна ситуація, захищайте свої права в органах, для цього призначених, а саме – в обласному управлінні у справах захисту прав споживачів або в суді. Врешті решт, у подальшому можете взагалі оминати цей магазин, здійснюючи покупки в інших закладах торгівлі.

«Чернівціобленерго» – це такий же великий магазин, який продає товар – електроенергію. Однак у нашій державі, на відміну від інших, розвинених країн, склалося так що цей магазин з продажу електроенергії – єдиний в області. Тобто він – монополіст. Тому його посадові особи, користуючись монопольним становищем і повною залежністю від них споживачів (крім «Чернівціобленерго», купити електроенергію на Буковині ніде),  доволі часто зловживають своїми правами та ухиляються від виконання обов’язків.

Не бійтеся суду – він ваш захисник           

Права та обов’язки споживачів і електропостачальника детально викладені у Правилах користування електроенергією (ПКЕЕ). Вони, як Правила дорожнього руху, повинні беззаперечно виконуватися сторонами. Однак насправді все не так. Та про це пізніше. А зараз про те, що відмінність електропостачальника від звичайного магазину полягає в тому, що свої права споживача, коли вони порушені, ми повинні захищати не в споживзахисті, а в іншій державній структурі – представництві НКРЕ у Чернівецькій області (вул. Шептицького 22). На жаль, цей орган, на чолі з його начальником п. Маляром, на мою думку, самоусунувся від виконання своїх обов’язків.

Що залишається споживачам? Де захистити свої права? Вихід єдиний – звертатися до суду.

 !!! Позовні заяви споживачів не обкладаються державним митом та іншими судовими зборами. Судді зобов’язані розглянути заяву споживача не пізніше двох місяців від дня подачі.

І ще суттєвий момент. У судовому позові споживач може зазначити суму матеріальної та моральної шкоди. Скажімо, матеріальна шкода – це вартість продуктів у вашому холодильнику, зіпсованих через незаконне відключення від електропостачання, чи недоотримання комерційних доходів. А моральна шкода – нею може бути ваш переляк, зіпсовані нерви тощо –  вираховується інакше. Якщо матеріальні збитки мають конкретний розмір, то моральна шкода не є обмеженою. Це може бути й тисяча гривень, і десять тисяч гривень, залежно від того, як ви особисто оцінюєте свої моральні втрати внаслідок неправомірних дій посадових осіб «Чернівціобленерго».

Однак не забувайте, що всі ваші твердження в суді повинні бути підкріплені доказами, а саме: платіжними документами, довідками  лікаря, рецептами на медпрепарати тощо.

Отже, якщо ви належите до тієї категорії людей, які не допускають приниження своєї гідності та порушення прав з боку монополіста, то юристи ініціативної групи, створеної з метою наведення порядку в спілкуванні з монополістами, допоможуть вам скласти позовну заяву до суду. І зроблять це безкоштовно.

Звертайтеся за телефонами: 097-013-03-39 (п. Лідія); 050-800-03-10 (п. Руслан) або до редакції газети «Версії».

Тамара БОРОВИК, голова обласної громадської організації із захисту прав і свобод людини «На грані»

(Далі буде)

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *