«Майбутнє – за телебаченням!» – стверджував герой оскароносної стрічки «Москва сльозам не вірить» чверть століття тому. Яке воно, телебачення майбутнього? Хто і як створює улюблені програми, бачила наш кореспондент. Гідом у телестудії була директор творчого об’єднання програм телебачення ЧОДТРК Лілія ДУТКА.
«Операторів плем’я наводить приціли…»
– Телебачення – процес творчий, тож будь-яка програма починається з ідеї режисера або автора, який пише сценарій і розповідає відеооператору, що він хоче побачити на екрані, аж до найменших подробиць, – розповідає Лілія.
Це лише ззовні робота оператора легка: увімкнув камеру і знімай. Насправді ж, як стверджують оператори Віктор Верхоляк та Сергій Третяк, у цій справі чимало тонкощів. Знімати програму в студії – одне, а сюжет для новин на вулиці – зовсім інше. Мають значення і світло, і ракурс, і тривалість зйомки. Нещодавно в студії встановили найсучасніші камери, які легенько їздять на колесах, а раніше треба було докласти чимало сил, щоби пересунути їх з місця на місце, тож оператори мали бути дужими хлопцями… Робота в прямому ефірі вимагає ще й блискавичної реакції, щоби вчасно відволікти увагу глядача від можливих «ляпів» учасників програми…
«Режисери в монтажних почуття препарують…»
– Коли б на екранах відразу показували привезений до студії матеріал, то глядачі чули б усі хрипи й шуми, бачили б чиїсь руки та голови, які невчасно «влізли» в кадр, – продовжує Лілія. – Аби довести відзняте до ладу, за справу беруться монтажери та режисери. Монтажери на комп’ютерах розкадровують матеріал до найменших дрібниць і разом з режисером збирають його «по зернятку», вибираючи найцікавіше. Так формується відеоряд. Потім журналіст записує «голос», тобто розповідь про подію. До його тексту додають «синхрон», тобто пряму мову учасників передачі. Потім звукоряд накладають на відео – і маємо готовий сюжет. Звукорежисер прибирає усі зайві звуки, регулює тональність, гучність, швидкість. Відеорежисер слідкує за якістю зображення: чіткістю, яскравістю, контрастністю, пише титри, які знайомлять глядача з героями передачі. За результатами своєї праці режисери в апаратних спостерігають на стіні моніторів. Це така собі стіна, вся з телевізорів та комп’ютерних екранів, на яких видно все, що йде в ефір.
«…Безупинно веселим – усе-таки сумно»
Хоча технічних працівників на телебаченні набагато більше, ніж журналістів, але вся слава дістається «обличчям» каналу. Постійні глядачі добре знають стильних новинників Лілію Дутку, Дмитра Бузинського, Мирослава Шевчука, Тетяну Микитюк, молодих і веселих Анастасію Березовську, Володимира Шепілова, Мар’яну Сєхову, спортивного Руслана Фустія.
– Робота в студії – справа відповідальна. Що би там не було, а ти повинен гарно виглядати, не губитися, адже ти – «обличчя» каналу. Від твоєї роботи залежить, чи захочуть з тобою зустрітися на екрані ще раз, – говорять Анастасія Березовська та Дмитро Бузинський.
– Про клас наших авторів і ведучих свідчать виключно перші місця на усіх журналістських конкурсах, – підкреслює Лілія ДУТКА. – Ми й надалі лише «підніматимемо планку», працюватимемо над новими проектами! Цьогоріч створили вже майже десяток нових програм. У дитячих «Веселих хвилинках» малюки разом з Сірою й Білою мишками пізнають світ. Старші дівчатка можуть зустрітися у телеклубі «Подружки». Ранкове розважальне шоу «Доброго ранку!» допоможе встати з ліжка, поснідати, навести «красу» й отримати позитивний заряд на увесь день. Під час перегляду «Стилю життя» зірки-буковинці стануть глядачеві ближчими й цікавішими, а відомі підприємці розкажуть про тонкощі бізнесу у «Формулі успіху». Для спортсменів – «Спорт-драйв», а для туристів та екстремалів – «Зелений бум». Ми запровадили також щоденні прямі ефіри в телевізійній студії «Спектр» і щотижневі – у програмі «Реалії», де глядачі разом з гостями студії можуть обговорити наболіле. Програма «Палітра» знайомить з мистецьким світом Буковини. Тож маємо передачі на будь-який вік і смак!
Думок на тему “Від ідеї – до екрану”
ребят… Фостий а не Фустий !