Інспекція, покликана захищати, «відфутболює» споживачів

«Хоч бийся головою об стінку, тебе ніхто не чує. Довкола пустеля!», – кажуть потерпілі, які зазнали величезних матеріальних збитків через неналежну якість послуг Обленерго. Люди двічі зверталися до Держінспекції з питань захисту прав споживачів – і двічі їм відмовили, не прийнявши навіть заяву!!!

Нинішнього ж понеділка ситуація в селах повторилася: напруга в мережі знову стрибнула…

15690-11111111111                

Нагадаємо, що 28 квітня для мешканців Тисовця та Великого Кучурова, що на Сторожинеччині, стало «чорною неділею». Саме того дня понад два десятки родин позбулися телевізорів, холодильників, комп’ютерів та іншої електротехніки.

Розповідає Олександр ВАРВАРИЧ, якому довелося взяти на себе роль лідера потерпілих:

– На межі Великого Кучурова й Тисовця стоїть трансформатор, який обслуговує наш кут. Стрибки напруги стали постійними: то 140 вольт, бо я заміряв, то 340 вольт, як тієї неділі, коли все погоріло. Може, було й більше, бо стрілку просто зашкалило… Людей обурює безвідповідальність Сторожинецького РЕМу. Тож ми написали заяви та склали акти з переліком  того, що саме та в кого згоріло – список потерпілих складається з 22-х дворів – і подали їх до сільської ради, а також до депутата обласної ради Руслана Мельника та керівництва Обленерго. Так сталося, що постраждали здебільшого пенсіонери. Тому й вирішили, що будемо вимагати матеріального відшкодування. Може, це спонукає Обленерго до кращого обслуговування клієнтів, бо подібне – не вперше.

                     Для «захисників» що  скарги, що набридливі мухи?

Та не так сталося, як гадалося. З’ясувалося, що покликані допомагати робити цього не збираються. Більше того, Держінспекція з питань захисту прав споживачів усе робить, аби  позбутися тих, за чий захист її працівники отримують зарплату. Та ще й з податків тих, кого вони мають захищати.

До слова, коли Буковинське громадське об’єднання в особі Тамари Боровик, голови Чернівецької обласної організації із захисту прав і свобод людини «На грані» звернулося до Держінспекції та сектору НКРЕ у Чернівецькій області, то отримало відповідь, що порушень у діяльності «Чернівціобленерго» не виявлено («Акт перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів №000100 від 16.05.2013 року»). Та й торік у листопаді на засіданні постійної депутатської профільної комісії облради, яка розбиралася зі скаргами на Обленерго, у Держінспекції не було жодних претензій до монополіста. А звідки ж їм узятися, якщо інспекція відмахується від скарг, як від набридливих мух. І це їй добре вдається. Недаремно ж люди задаються питанням: чи безкорисливий такий захист монополіста?

Україна була першою з республік колишнього Радянського Союзу, яка прийняла Закон «Про захист прав споживачів». Водночас наша країна стала й першою серед тих, хто зумів повернути закон проти тих, кого мав би захищати. Бо від часу його прийняття і до сьогодні наші політики-бізнесмени встигли майже десяток разів переглянути цей закон і переписати його на свою користь.

 

Утім, на це хіба що натякають окремі люди в Чернівецькій інспекції. А на диктофон  говорити бояться. Тому пошлюся на більш сміливих їхніх колег. Так, керівник служби на Волині Геннадій Кожевников засвідчує, що Закон про захист прав споживачів у нашій країні виконується сьогодні заледве на 25%. Працівники ж чернівецького управління не настільки сміливі, щоби таке озвучити. Щоправда, дехто з них неофіційно зізнається у практичній безпорадності й непотрібності цієї служби. Бо навіть коли інспекція виявить значні недоліки, зробити нічого не може. Але ж місце тепле, вважай, робота без роботи. Тоді як з робочими місцями в Україні, як відомо, величезні проблеми…

 

Витяг із Закону України «Про захист прав споживачів»

Закон регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їхнього захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.

Споживачі мають право на:

1) захист своїх прав державою;

2) належну якість продукції та обслуговування;

5) відшкодування майнової та моральної шкоди…, відповідно до закону;

(П. 5 ч. 1 ст. 4 в редакції Закону № 3390-VI від 19.05.2011) 

Якщо взяти цивілізовані країни, до товариства яких ми прагнемо, то там, окрім адміністративної відповідальності й штрафних санкцій, існує ще й кримінальна відповідальність за порушення законодавства про захист споживачів. Бо там захист споживачів віднесений до захисту прав людини.

Натомість у нас кримінальна справа може бути заведена лише тоді, коли випустять  якусь продукцію, яка призведе до великих збитків чи значних отруєнь. У всіх інших випадках сплачується адміністративний штраф і порушник далі займається тим, чим займався.

Як, до слова, і в нашому випадку, де «Васька слухає та їсть». На підтвердження – свіжі «фронтові» новини від потерпілих:

– Нинішнього понеділка люди, які були вдома, зауважили, що напруга в мережі лише 120 вольт, – розповів Олександр Варварич. – Ми повідключали холодильники й зателефонували до Сторожинецького РЕМу. Звідти нам повідомили, що відключилася високовольтна підстанція у Великому Кучурові. Усуватимуть ситуацію до вечора. Але ж у багатьох будинках до мережі підключена апаратура, ті ж холодильники та інші прилади, які можуть від цього просто спалахнути. А людей немає вдома. Нехай би вже відключили світло. Та до нас їм усім, як я зрозумів, просто байдуже!

Посада – засада чи службова імпотенція?

Редакція поцікавилася в Інспекції, чому не прийняли заяви від людей. Адже щодо цього існує навіть відповідний закон України «Про звернення громадян». Не мають права посадовці ось так, я б сказала, нахабно «відфутболювати» споживачів із їхніми бідами. Мусили б їм якось допомогти. Це ж у людській природі закладене. То що ж із нами зробили? Останню надію та ініціативу ріжуть під корінь.

Одначе, вмикаємо диктофонний запис:

Анатолій  СТРИЖИБОРОДА, головний спеціаліст Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області: – Згідно із законодавством, їм (себто скаржникам – ред.) слід звернутися з претензією до РЕМу. Але до того треба якимось чином підтвердити причину виходу із ладу техніки. Я їм порекомендував знайти спеціалізовану організацію, скажімо, торгово-промислову палату, яка мала би володіти такою інформацією: хто дає висновки, які взяли би до уваги як в Обленерго, так і, якщо буде в майбутньому потрібно, судом. Далі – претензія до Обленерго, якщо відмова, то є підстави звертатися до нас, не знаю, як до нас, але щодо суду – підстава є. Оскільки жодних довідок не було, заключень щодо виходу із ладу техніки теж немає, тому… (Але ж Інспекція не прийняла заяви, тож звідки вона знає, що у людей немає актів, чеків про ремонт? – таке закономірне питання виникло в редакції). Тобто людям треба знайти якусь організацію, що видала б документ, висновок, який би мав силу навіть у суді. Може навіть і суд призначити експертизу, яку слід буде зробити спеціалістам, щоби і визначити причину виходу електроприладів із ладу. Але спершу слід звернутися до підприємства, яке порушило права споживачів, у цьому випадку – це обленерго.

Тобто, ми не можемо констатувати, що техніка вийшла з ладу з вини РЕМу, тому що ми не є спеціалісти, і немає документів, які справді на це вказують.

До речі, торгово-промислова палата може порадити, де знайти спеціаліста, який би зробив потрібне заключення.

Надія КУТИНІНА, в. о. начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області: – Якби це питання стосувалося нематеріальних витрат, нематеріальних затрат, повернень, то так – це наше питання. А все, що матеріальне – це тільки через суд.

На людей контрольним органам начхати

Щановні читачі, ви щось зрозуміли? Особисто я лише переконалася в тому, що така інспекція у справах захисту споживачів нам, громадянам, не потрібна. Її працівники хіба що трохи заробляють для держави на штрафах, «з’їдаючи» при цьому чималі гроші з бюджету на свою зарплату. Складається враження, що їхнє завдання – поповнення сімейного бюджету, як це вже сталося з їхнім попереднім начальником, якого взяли на хабарі. Адже відвідувачу Варваричу ніхто навіть не спромігся написати алгоритм його походів по інстанціях. Не кажу вже про безпосередню допомогу. Більше того, Олександр клявся, що нічого про торгово-промислову палату не чув, бо ніхто йому про неї не казав.

…Невтомний чоловік пішов до Держенергонагляду, де йому пообіцяли поставити  контрольну апаратуру для фіксації напруги в мережі. Майже через 3 тижні представники Держенергонагляду приїхали-таки до села, але з людьми, в яких перегоріли прилади, навіть не зустрілися.

– Мені ж у цій службі  сказали, що в нашому селі, мовляв, багато зварювальних апаратів, тому напруга скаче, – розповів Варварич у редакції. – Мабуть, або я геть дурний, або там працюють непрофесіонали. Посудіть самі: якби всі увімкнули зварювальні апарати, то напруга впала б чи зросла? У нас же прилади перегоріли через те, що напруга сягнула зверх 360 вольт! А ще у мене запитання: звідки Держененрргонагляд знає про зварювальні апарати, якщо навіть не спромігся встановити обцяні вимірювальні прилади.

Історії потерпілих, яких мав би захищати Закон

Сім’я ВАРВАРИЧІВ з Тисовця втратила «чорної неділі» 2 телевізори й холодильник, який вони купили лише торік: – Півроку тому в нас уже згорів холодильник, який після того не підлягав ремонту, – скаржиться Віталій ВАРВАРИЧ. – Тоді ж згорів насос і розірвало конденсатор пральної машинки. Як мені пояснили спеціалісти, це сталося через перепад електроенергії. А подібне в нашому селі постійно: то світло мале, що нічого не працює, а то велике – все горить. Наскільки я розумію, треба міняти трансформатор…  У РЕМі, на жаль, цього не розуміють.

Стаття 10. Закону України «Про захист прав споживачів»:

…«Виконавець несе відповідальність за шкоду, завдану життю, здоров’ю або майну споживача…»

Колишній директор школи, фізик за фахом, Федір КРАВЧУК з Тисовця зауважує, що причина біди у нерівномірності навантаження. Колишнє начальство РЕМу ще за радянських часів, які ми любимо критикувати, завжди відстежувало рівномірність навантаження фаз. Нинішнє ж не надто зважає на закони фізики. Прибуток переважає все: аби зібрати гроші, а там – хоч трава не рости. І байдуже їм до того, що у фізиці називають зсувом між фазами чи косінусом фі. Справа ж у тому, що коли у нас дворів із десять перейшло на новий траснформатор, то на одній фазі напруга стала 250-260 вольт, а на іншій – 160-180. От вам і наслідки. Але подібне чомусь зовсім не хвилює РЕМівців.  

Дожилися! Дозвіл на реагування отримуємо з Києва

А тепер ще кілька слів про те, за якими законами працює та захищає людей Держінспекція. Приміром, якщо інспектор іде на планову перевірку, то попереджає підприємство за 10 днів. Якщо перевірка не планова, а за скаргою споживачів, то попередження не робиться. Але!!! Інспекція зобов’язана звернутися до Києва, щоби там дали дозвіл на таку перевірку.

Вже згаданий Кожевников, керівник аналогічної Держінспекції з Волині, зауважив, що ці зміни в порядку розгляду скарг прийняли спритні хлопці-бізнесмени з ВРУ: «Раніше, коли  людина скаржилася, наш спеціаліст одразу йшов на перевірку. Тепер, коли я отримую скаргу, спочатку мушу відправляти її до Києва, в Державний комітет технічного реагування споживчої політики, який протягом п’яти днів буде розглядати її та вирішувати, чи дозволити нам реагувати, чи ні. Інакше як дурнею це нововведення назвати не можна. Терміни минають і все затягується. А якщо підеш перевіриш, не дочекавшись дозволу, то прийде прокуратура і складе акт про корупцію…».

Цікаво, чому немає прокуратури там, де людям відмовляються допомагати?

І насамкінець зовсім не риторичне запитання до Держінспекції та пропозиція до Обленерго тисівчанина Назара СЕМЕНОВИЧА, в якого згорів плазмений телевізор і комп’ютер:  «Коли я купив у магазині зіпсовану ковбасу, то маю ж право її повернути?! Чому ж тоді  Обленерго не відшкодовує збитки від неякісних послуг? Напругу ж нам дають не ту, що має бути! То нехай гроші, на які ми понесли втрати, зарахують як сплату за електрику. Не будемо рік чи півроку платити за світло. Думаю, це справедливо. Кожен повинен відповідати за свої дії».

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

24 коментарі “Інспекція, покликана захищати, «відфутболює» споживачів”