Які зміни чекають на буковинських школярів від 1 вересня?

На всі запитання читачів, як і про все, що стосується нової української школи, – з перших вуст від Оксани ПАЛІЙЧУК, директорки департаменту освіти ОДА:

– Головним нововведенням освітньої реформи є перехід до 12-річної школи.

Ключові зміни для учнів стосуються підходів до навчання та змісту освіти. Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентності. Тобто у них формуватиметься ядро знань, на яке накладатиметься уміння цими знаннями користуватися, а також цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в майбутньому професійному та приватному житті. Для здобування компетентності школярі навчатимуться за підходом, який передбачає дію. Тобто вони частіше щось робитимуть, замість того,  щоби сидіти за партами і слухати  вчителя.

А ще ця реформа стосується освітнього середовища. І це, насамперед, не техніка чи меблі, а зміна ставлення до дитини: повага й увага до неї, помножені на прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання.

Що змінюється для вчителів. Щоби навчати по-новому, вчитель повинен отримати свободу дій – обирати навчальні матеріали, імпровізувати та експериментувати. Цю свободу дає новий закон «Про освіту». Міністерством освіти і науки запропоновані типові навчальні програми, проте будь-який учитель чи авторська група педагогів зможуть їх доповнювати чи створити власні. Учитель тепер обмежений лише Державним стандартом. У цьому документі окреслені результати: що мають знати та вміти учні, закінчивши певний етап навчання. Натомість, досягти цих результатів, учитель визначатиме самостійно.

Що змінюється для адміністрації шкіл. Нова українська школа (НУШ) – це, насамперед, відповідальна школа. Тепер директор школи може самостійно призначати своїх заступників, брати на роботу та звільняти педагогічних працівників. Окрім того, керівники шкіл (як і вчителі) приймаються на роботу вже за строковим контрактом. Директор школи обирається за конкурсом. Одна людина зможе бути на цій посаді не більше двох термінів по 6 років (якщо особа призначається на таку посаду вперше, початковий термін складатиме 2 роки). Відтак ця людина зможе обіймати інші посади в цій школі або ж брати участь у конкурсі директорів у іншій школі.

Що змінюється для батьків. Один з принципів Нової української школи – партнерство, в тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процеси. Відтепер батькам легше контролювати фінанси школи. Усі навчальні заклади, які отримують публічні кошти, а це бюджетні кошти та благодійні внески, зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати. І батьки, за бажанням, можуть здійснювати перерахування благодійних внесків цілеспрямовано на школу, а не збирати готівкові кошти, які дуже складно обліковувати.

Співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителями, учнями, адміністрацією та батьками – наріжний камінь, який допоможе досягти всіх належних результатів. Адже тільки так можливо втілити головну мету: змінити освітнє середовище, впровадити навчання, спрямоване на життя. І, зрештою, зробити українську школу відкритою, цікавою та сучасною.

 

1-го вересня 2018/2019 н.р., за прогнозами, до першого класу підуть близько 12075 першокласників, яких навчатимуть у 596 класах 804 педагоги, які пройшли відповідну підготовку: це вчителі початкових класів, заступники директорів з початкових класів і вчителі української мови, які викладатимуть у початкових класах.

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *