Чернівчан закликають долучитися до вирішення долі  міського електротранспорту

Громадське обговорення проекту  модернізації електротранспорту Чернівців  за рахунок залучення кредитних ресурсів ЄБРР та грантових ресурсів ЄС відбудеться  20 січня  о 12.00  в сесійній залі Ратуші.

До участі в обговоренні запрошуються  депутати  міської ради, керівники фракцій та депутатських комісій, представники громадських організацій,  громадські активісти, небайдужі чернівчани.

У дискусії братимуть участь представники ЄБРР, фахівці КП «Чернівецьке тролейбусне управління», економісти, фінансисти, юристи, фахівці банківського сектору. До участі запрошені представники міст, які  скористалися таким  проектом для оновлення  електротранспорту, вітчизняних  виробників тролейбусів.

Чи отримає електротранспорт Чернівців шанс для розвитку – вирішувати чернівчанам.

Довідковий матеріал  до проекту оновлення  тролейбусного парку Чернівців

З описом  проекту, умовами кредитного договору, презентацією  проекту можна ознайомитися за посиланнями і тут:

 

 

Що таке  проект з оновлення  електротранспорту  Чернівців 

і чи потрібні  Чернівцям нові тролейбуси

 

  1. Звідки взявся проект з оновлення електротранспорту Чернівців?

Проект модернізації  електротранспорту у Чернівцях реалізується в рамках урядової програми «Міський громадський транспорт в Україні», який впроваджується за участі ЄБРР (Європейський банк реконструкції та розвитку) та ЄІБ (Європейський Інвестиційний Банк). Інформація про цей проект, його умови є у вільному доступі  на сайті Міністерства інфраструктури України: http://mtu.gov.ua/news/27947.html

Угоду про реалізацію цього проекту в Україні  11 листопада 2016 року підписали Міністр інфраструктури України Володимир Омелян та Віце-президент Європейського інвестиційного банку Вазіл Гудак в присутності Прем’єр-міністра  України Володимира Гройсмана та інших членів Уряду. Кредити містам надаються під державні і місцеві гарантії. Передбачається, що під місцеві гарантії  за кредитні кошти міста придбають 603 тролейбуси. Жодне з 20-ти українських міст, окрім Чернівців, на сьогодні від участі у цій програмі не  відмовилося.

 

  1. Скільки коштів потрібно для реалізації проекту у Чернівцях і що передбачає проект?

На реалізацію проекту  під муніципальну гарантію пропонується взяти у ЄБРР 8 млн. євро кредиту, що дозволить отримати  від Фонду SSF ще й 1 млн.євро гранту. Співфінансування  міського бюджету становить 500 тисяч євро.

З цих коштів  8,4 млн. євро пропонують спрямувати на придбання нових низько-підлогових тролейбусів  та запчастин до них, 0,6 млн. євро – на модернізацію депо та закупівлю ремонтного та діагностичного обладнання, 0,5  млн. євро. на ремонт тролейбусних ліній.

 

  1. Чи правда, що з цих коштів передбачається сотні тисяч євро заплатити різним консультантам ?

Ні, це неправда. У проекті передбачено дише 25 тисяч євро  юридичних витрат. Окрім того, ЄБРР на консультаційну підтримку використовує  300 тисяч євро  власних заучених грантових коштів. Ця технічна допомога  буде спрямована на  організацію процедури закупівель за процедурою ЄББР, розробку  Програми  корпоративного розвитку КП « ЧТУ», проведення фінансового аудиту ЧТУ за міжнародними стандартами.

 

  1. На яких умовах ЄБРР надає 8 мільйонів євро кредиту тролейбусному управлінню ?

Термін надання кредиту – 12 років;

Пільговий період, впродовж якого  не потрібно повертати тіло кредиту,  становить  2 роки.

Одноразова комісія  –  1,0%. Вона  сплачується один раз на момент набуття чинності кредитного договору

Комісія за резервування коштів  –  0,5% на рік. Вона нараховується  на суму невиданих коштів кредиту. Кошти кредиту  потрібно вибрати за 2 роки. Мінімальна сума одноразової вибірки коштів – 300 тисяч євро, за винятком останньої вибірки.

Відсоткова ставка становить 7.00% на рік (з можливістю зниження в залежності від кредитного рейтингу міста, але не нижче від 4,00%) +  6-місячна ставка Euribor

Графік погашення тіла кредиту –     20 рівних платежів кожні шість місяців впродовж 10 років

Комісія за дострокове погашення – 1%

Відсоткова ставка за невчасне виконання зобов’язань -2% на рік на додаток до Маржі та вартості фінансування простроченого зобов’язання.

 

5. Чи правда, що кожен рік за кредит потрібно кожен рік буде платити тільки 40 мільйонів гривень відсотків ?

Це неправда.  У перший рік  потрібно заплатити одноразову комісію у сумі 80 тисяч євро. Окрім того, розпочинається  виплата відсотків за користування кредитом. Це  буде 7%  від суми  коштів, на яку буде здійснено закупівлю тролейбусів, а також  0,5%  від суми, на яку закупівлю ще не буде проведено.  Якщо у перший рік  буде  витрачено всі 8 млн. євро кредиту, то відсотки становитимуть 560 тис. євро. Стільки ж треба  буде сплатити  у наступному році. При  курсі  30 гривень за євро у 2017  році, у разі  закупівлі  тролейбусів на всі 8 млн.євро, доведеться сплатити 16,8 млн.грн. + 2,4 мн.грн. одноразової комісії, тобто 19,2 млн.грн. Якщо тролейбусів за рік буде закуплено менше, ця  сума також буде меншою.  Так само потрібно буде  розраховуватися за користування кредитом у 2018 році.

Найтяжчим  буде 2019 рік, коли розпочнеться погашення тіла кредиту і потрібно буде платити відсотки. З цього часу кожні півроку потрібно буде повертати по 400 тисяч  євро, а також  сплачувати  7%  на суму кредиту, яка залишилася  після повернення. Тобто у 2019 році ця сума становитиме  560 тисяч євро, а кожного року  вона  по мірі  повернення тіла кредиту зменшуватиметься. Таким чином 40,8 млн. грн.  доведеться сплатити  лише один раз – у  2019 році. Кожен наступний рік ця сума зменшуватиметься.

 

  1. Чи можна кредит повернути достроково?

Так , кредит  можна повернути достроково.

7. Чи спроможне місто Чернівці виплачувати такий кредит ?

Для отримання кожної муніципальної гарантії  місто проходить процедуру погодження у Міністерстві фінансів, яке й робить висновок про спроможність міста розраховуватися з кредитом без негативних наслідків для фінансування основних видатків  міського  бюджету. Без такого висновку жодна кредитна угода підписана не буде. Навіть у разі погодження цього проекту виконавчим комітетом та міською радою, якщо Міністерство фінансів України не дасть позитивного висновку про спроможність міста  виконати зобов’язання за кредитом,  проект не запрацює. Окрім того, з кредитом буде розраховуватися тролейбусне управління за рахунок  збільшення платоспроможного пасажиропотоку, зменшення видатків на енергоносії та ремонт  рухомого складу.

 

  1. Як купуватимуть нові тролейбуси ?

Закупівля тролейбусів буде проводитися на відкритому міжнародному тендері за процедурою ЄБРР, а не за правилами державних закупівель в Україні.  Тобто, головним  чинником для перемоги на тендері буде не  найнижча ціна, а ціна — якість. ЄБРР буде перераховувати гроші безпосередньо  виробнику тролейбусів, який виграє на цьому тендері. У тендері можуть брати участь, як українські виробники тролейбусів, так і виробники з Білорусі, Чехії, Німеччини чи Італії.   Таким чином, говорити наперед, що для Чернівців будуть закуплені самі дешеві і найгірші тролейбуси, не є вірним.

 

  1. Хто визначатиме, які тролейбуси потрібні Чернівцям ?

Для реалізації заходів проекту створюється група із його впровадження за участю фахівців  міської ради, тролейбусного  управління та консультантів ЄБРР. Ця група визначить технічні характеристики машин, які потрібно Чернівцям, з урахуванням стану доріг, підйомів, тролейбусної мережі, а також тієї комплектації салону машини, яка  відповідатиме  вимогам  до якості послуги у Чернівцях.

 

  1. Чи правда, що у Чернівцях не можуть працювати нові тролейбуси українського виробництва через бруківку та багато підйомів ?

Це неправда. Вітчизняні виробники тролейбусів , як і іноземні,  виготовляють тролейбуси з цільнометалевою рамою, двигуном змінного струму,  з гумовими ущільнювачами на вікнах. Такі тролейбуси  відповідають вимогам експлуатації на чернівецьких дорогах.

 

  1. Чому тоді сьогодні тролейбуси ЛАЗи використовуються не на всіх маршрутах?

Ці тролейбуси були закуплені без гумових ущільнювачів на вікнах і тому їх не випускають на маршрути з бруківкою. При потребі такі ущільнювачі можна встановити і тролейбуси працюватимуть на всіх маршрутах.

 

  1. Чому за кредитні кошти купують нові тролейбуси, а не будують нові  тролейбусні маршрути ?

У 80-ті роки на  маршрути в Чернівцях виходило щодня 120-130 тролейбусів. Сьогодні в ЧТУ залишилося 73 тролейбуси, з яких лише 17  молодші 25-35 років.  У цьому, 2017 році  списанню підлягає  51  машина. Тобто це машини, які вже небезпечно випускати на лінію без капремонту. Вартість капремонту однієї машини 600-800 тис. грн. Більшість з цих машин взагалі не підлягають капремонту. Через поламки і незадовільний стан щодня з маршрутів у депо сходить 10-12 тролейбусів, а у зимових умовах – понад 30 машин.  Тобто через пару місяців тролейбусне управління  взагалі не буде мати  машин для усіх маршрутів. Без термінового оновлення парку машин тролейбусне управління буде знищено, нові тролейбусні мережі, підстанції  вже не знадобляться.

 

  1. Перед новим роком Чернівці закупили 12 вживаних тролейбусів з Європи – 6 спарених і 6 одиночних. Ці машини можуть врятувати  тролейбусне управління і поліпшити ситуацію у місті з перевезеннями?

Це машини марки Шкода, які до списання  понад 20 років працювали у Європі. Вони після капітального ремонту, тому  мають достатньо нормальний стан.  Однак   фахівцям ЧТУ, які мають багаторічний досвід роботи з тролейбусами цієї марки,  знадобився  місяць, щоб довести їх до робочого стану. В інших містах України, де такого досвіду роботи з тролейбусами цієї марки не мають, від купівлі цих машин відмовилися. На переконання фахівців ЧТУ, ці тролейбуси зможуть попрацювати на чернівецьких дорогах без капремонту від 2 до 5 років. Всі 12 машин збираються випустити на маршрути №3 та №5  до кінця січня. Це має значно поліпшити перевезення на цих напрямках та  створити конкуренцію перевізникам. Однак, придбання лише вживаних машин не дозволить ЧТУ  кардинально змінити ситуацію, поліпшити якість послуг, а отже і здобути платоспроможного пасажира.

 

  1. Чому ми не можемо купувати тролейбуси за кошти міського бюджету без залучення кредиту, адже у міста є достатньо коштів на депозиті,а залишки коштів міського бюджету на 1 січня цього року становлять понад 230 мільйонів гривень?

Так  у міста на 1 січня  справді є  майже 240 мільйонів гривень, однак майже  вся сума цих коштів вже має своє призначення відповідно до міських цільових програм – тобто кошти спрямовуються на ремонт доріг, міжбудинкових проїздів, ремонтно-будівельні  роботи  в закладах освіти, охорони здоров’я,  розбудову спортивної інфраструктури, впровадження енергоефективних заходів у житловому фонді  на умовах співфінасування  і багато інших  потрібних громаді  речей.  Фактично першочергові потреби міста, на фінансування яких подано запити, становлять майже 800 млн. грн.  Тобто, відмовившись від кредиту, місто змушене буде терміново закуповувати тролейбуси за власні кошти та припинити  або значно скоротити  ремонт доріг, мереж,  освітянські, медичні, спортивні та інші соціальні програми.

 

  1. Може краще кожен рік купувати по кілька тролейбусів за власні кошти і не брати кредит?

На жаль, той час,коли можна була врятувати ситуацію і кожен рік  купувати по кілька тролейбусів, Чернівці вже втратили. Це можна було б робити, якби оновлення потребувало 20-40%  тролейбусного парку. У Чернівцях сьогодні тролейбусний парк терміново потрібно оновити на 70%. Закуплені за кредитні кошти тролейбуси одразу вийдуть на маршрути і почнуть заробляти кошти на повернення кредиту та сплату відсотків.

 

  1. Чи не можна винайти кошти у бюджеті і одразу купити 50-100 вживаних тролейбусів?

Звичайно, кошти потрібно буде знаходити, що на повернення кредиту,що на закупівлю  вживаних тролейбусів. Закупити таку кількість вживаних тролейбусів з Європи за 1-2 роки  проблематично, оскільки там  вже не залишилося такої кількості  вживаних машин у  нормальному стані.  Торік  місто хотіло закупити 24 такі машини, а змогло закупити лише 12%, оскільки не було пропозицій, або ж машини, які пропонували були у поганому стані. Окрім того,  міста Європи списують  тролейбуси і через те, що до цих застарілих марок  виробники перестали виробляти запчастини і є проблеми із їх обслуговуванням, проведенням ремонту. Тобто вживані машини будуть набагато дорожчі у ремонтному обслуговуванні ,ніж нові. Вони частіше  сходитимуть з маршрутів через поламки,  більше споживають електроенергії, менш комфортні.

Нові машини мають гарантійний термін, впродовж якого усі ремонтні роботи проводить їх виробник, вживані тролейбуси такого терміну не мають.

 

  1. Чому спочатку не відремонтувати дороги, а потім купувати нові тролейбуси? Нові тролейбуси за кілька років на поганих дорогах будуть знищені?

Щоб капітально відремонтувати усі дороги тролейбусних маршрутів потрібно мільярди гривень. Ні за 1 рік, ні за 5  цього не станеться.

На поганих дорогах однаково виходитимуть з ладу  як нові, так і вживані машини. Вживані машини ламатимуться частіше, ремонт їх буде дорожчим. Термін експлуатації нових тролейбусів перевищує 12 років (термін повернення кредиту), термін експлуатації вживаних машин , як правило, не перевищує 5 років.

  1.  Чи правда, що для повернення кредиту підвищать вартість проїзду у тролейбусі піднімуть до 7-10 гривень ?

Це неправда. Вартість проїзду у тролейбусі найбільше залежить від вартості електроенергії, розміру мінімальної зарплати, витрат на обслуговування машин, пасажиропотоку.  Вартість електроенергії і мінімальна зарплата не залежить від того, який тролейбус працює на маршруті – новий чи вживаний.  Обслуговування дешевше для нових машин. Нові машини споживають  менше електроенергії. Тобто виконавчий комітет міської ради затверджує економічно обґрунтований тариф  на перевезення електротранспортом, який повинен відповідати собівартості цієї послуги. У разі закупівлі нових тролейбусів, собівартість проїзду буде  меншою, ніж у разі використання  лише вживаних машин. Таким чином, на нових машинах  ЧТУ економитиме на  електроенергії, реостатах, збільшить пасажиропотік і зароблятиме більше коштів.

Перед тролейбусним управлінням ніхто не ставить завдання повернути кредит лише за рахунок власних коштів шляхом підвищення тарифу. У поверненні кредиту  ЧТУ розраховує на підтримку  громади, тобто міського бюджету, яку воно отримує і зараз, без кредиту.   Незалежно від того візьме місто кредит на закупівлю тролейбусів чи ні,  тролейбусне управління отримує значну фінансову допомогу із бюджету. Лише оновивши парк, ЧТУ зможе заробляти більше і ця допомога з бюджету буде зменшуватися.

  1. Чи стане ЧТУ прибутковим, закупивши нові тролейбуси?

Електротранспорт–це соціальний екологічний вид транспорту, який дотується у більшості  міст Європи. У Чернівцях він також виконує соціальні функції. З міського бюджету  тролейбусне управління отримує компенсацію за перевезення  пільгових категорій громадян, а також різницю у тарифі за перевезення студентів,учнів.  Для того,щоб ЧТУ стало прибутковим,  воно має працювати за економічно обґрунтованими тарифами. Чим  гірший стан  підприємства, його рухомого складу, тим вищим є економічно обґрунтований тариф. Різниця між  діючим та економічно обґрунтованим тарифом відшкодується з бюджету. Наразі це робиться не в повному обсязі. Тому ЧТУ є збитковим підприємством.

 

  1. Що буде, якщо Чернівці відмовляться від участі у проекті оновлення міського електротранспорту за кошти ЄБРР?

Цей проект ЄБРР запропонує іншому місту України. Багато міст стоять у черзі і очікують на таку пропозицію.

У Чернівцях потрібно буде кожен рік  вишукувати кошти у бюджеті на закупівлю тролейбусів, відмовляючись від чогось важливого. Чи захочуть депутати  відмовитися від чогось більш цікавого для них в електоральному плані, прогнозувати складно. Кредитні зобов’язання вирішили  б  непросту для депутатів дилему на користь тролейбусів. І увесь цей час чернівчани б вже користувалися зручними новими тролейбусами,  нові машини працювали б і заробляли  гроші, у місті поліпшилася екологія, підвищилася конкуренція на ринку перевезень, а отже і якість послуг.

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *