Розвиток малого і середнього бізнесу проголошений сьогодні одним із пріоритетних напрямів економічної політики в Україні. Однак, незважаючи на декларації керівництва держави, в цій сфері залишається чимало проблем. Серед них, на думку голови правління Буковинської фундації підтримки регуляторної реформи в Україні Володимира Дороша, – високий рівень корупції в органах влади, складність дозвільних процедур і закритий характер процесу прийняття рішень.
– Пане Володимире, чому ставите корупцію на перше місце серед проблем вітчизняного бізнесу?
– Корупція – системна проблема, яка стосується не тільки бізнесу, а всієї держави. Та підприємці через свою діяльність, мабуть, найчастіше стикаються з корупційними проявами. Актуальність проблеми корупції – це не тільки моя думка. Це й думка бізнесменів, у тому числі й нашої області. 2006 року Інститут конкурентного суспільства провів соцопитування суб’єктів підприємницької діяльності стосовно регіональних оцінок
основних проблем, які заважають розвитку бізнесу, у 8 обласних центрах України. Як показує це опитування, Чернівці посідають перше місце за рівнем корупції в органах державної влади і місцевого самоврядування з результатом 54,7%, що на 18,11% більше, ніж всеукраїнський показник. У червні 2007 року наша Фундація також проводила опитування підприємців, у ході якого корупцію як найбільшу перешкоду на шляху розвитку бізнесу відзначили 46,32% опитаних. Цифри переконливі. Однак, ще раз наголошую, що це проблема не тільки Чернівецької області, а проблема загальнодержавна і системна. І вирішувати її слід також системно. Перш за все, через кардинальні зміни у свідомості посадовців, бізнесменів і громадян.
– Ви вважаєте, що можна подолати корупцію?
– Докорінно – навряд чи, але мінімізувати її прояви – цілком реально. Нині для цього вже є певні, закріплені законодавчо, можливості. Так, Закон «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» заклав перші підвалини прозорої, передбачуваної та ефективної нормотворчої діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування з максимальним залученням суб’єктів підприємництва та громадськості до прийняття рішень. Проблема полягає в тому, що Законом лише закріплено широкі правові можливості для впливу громадян і суб’єктів господарювання на процес прийняття регуляторних актів. Однак втілення цих принципів неможливе без свідомої та активної участі громадян і суб’єктів господарювання в реалізації регуляторної політики та бажання влади долучати їх до прийняття рішень.
Подібна ситуація склалася й у дозвільній системі, коли 2005 року з прийняттям Закону «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» було врегульовано відносини між дозвільними органами і суб’єктами господарювання, спрощено процедуру видачі документів дозвільного характеру, в результаті чого було ліквідовано багато перешкод, які заважали розвитку бізнесу. Однак, незважаючи на проголошені в законі принципи, документи дозвільного характеру продовжують видаватись непрозоро, за старими корупційними схемами. Низький же рівень поінформованості громадськості і суб’єктів господарювання щодо процедур видачі того чи іншого дозволу, сприяє тому, що бізнесмени легко стають об’єктом зловживань працівників дозвільних та контрольних органів.
– Отже, основна зброя у боротьбі з корупцією – поінформованість?!
– Саме так! Але я уточнив би: поінформованість і активність. Бо однієї поінформованості замало. Необхідно, щоби підприємці не тільки знали про інструменти впливу на регуляторні та дозвільні органи, але й активно їх використовували. Досвід показує, що навіть ті бізнесмени, які знають, що можуть подавати пропозиції до проектів регуляторних актів, свідомо цього не роблять, а коли регуляторний акт уже прийнято – починають нарікати на чисельні його недоліки. Саме тому в останньому реалізованому Фундацією проекті ми намагались поєднати інформаційний компонент з мобілізуючим.
– Детальніше про цей проект можна?
Проект «Інформаційна кампанія з питань протидії корупції в регуляторному процесі і дозвільній системі для підприємців із сільської місцевості» здійснювався за підтримки проекту «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні «Гідна Україна». Його мета – поширення інформації у середовищі сільських підприємців про можливості громадського впливу на реалізацію регуляторної політики та роботу дозвільної системи, які сьогодні надані чинним законодавством. Для цього ми видали два методичні посібники, які безкоштовно роздали підприємцям. Крім того, 500 суб’єктів підприємницької діяльності з різних районів області стали учасниками організованих інформаційних сесій. Останні викликали
значне зацікавлення. Це свідчить про те, що підприємці хочуть працювати законно і цивілізовано, аби відстоювати свої інтереси законними методами. Тож думаю, ситуація змінюється на краще.
– У ході інформаційних сесій Ви мали нагоду поспілкуватися з підприємцями. Які проблеми їх найбільше хвилюють?
Почув чимало нарікань на роботу органів влади, особливо контрольних органів. Але найбільше бізнесмени скаржились на роботу ВАТ «Чернівціобленерго» та його районних підрозділів. Їх дуже обурила Постанова НКРЕ «Про затвердження Методики обрахування плати за приєднання електроустановок до електричних мереж» від 19.07.2007 за №983. У ній визначено таку плату, яку більшість підприємців не мають змоги платити. Як наслідок, їхній бізнес занепадає. До речі, після зустрічей у районах ми ініціювали розгляд проблем електропостачання для суб’єктів підприємницької діяльності на публічному рівні. В результаті було створено спільну робочу групу, яка проведе ревізію всіх проблемних моментів та розробить пропозиції щодо їхнього усунення. Хотілося б відзначити, що влада в цьому питанні була на боці підприємців.
Думок на тему “Володимир ДОРОШ: «Основна зброя проти корупціонерів – поінформованість і активність»”
Останнім часом проблемами бізнесу влада не займається а тому цими проблемами переймається Дорош . Ми підприємці Буковини давно це бачимо. Але що робить влада? А влада тримає дюлю у кишені. Скільки Дорошом було доведено порушень Вижницького рему та й самого обленерго, де минулого року однин із заступників Команяка Комов, на засіданні координаційної ради в ОДА доповідав що техумови на підключення нараховуються за 1 квт прогнозованої потужності 910 грн і мови не має про якісь там 2000 тис грн за 1 квт. На наступному засіданні через півтора місяця уже сам Команак голова обленерго довів до нас, представників обл координаційної ради про те що , згідно методики нарахування 1 квт при підключенні коштує 1315 грн.
Але ж ми розуміємо що тут великі розбіжності і велика брехня, бо насправді всі платили по 2000 тис грн за 1 квт. Ну і куди дивиться влада? Тут не мала корупція чи не так? Прокуратура ще минулого року мала би навести у цьому питанні порядок.
Зараз цих пролем вже немає, бо саме завдяки Дорошу ота постанова № 983 скасована, Володимир Іліч минулого року 3 липня виступив перед президентом Ющенком на форумі у Києві, де зумів переконати його у тому що є така велика проблема. І хто що не казав би але я особисто був свідком і учасником всіх цих подій , як заступник голови федерації роботодавців у Чернівецькій області. Можу надати відео зйомку про все що відбувалося. Мій ЕМЕІL; ROBOT1@I.ua
Та нажаль і сьогодні ми бачимо що у обленерго знову вариться “своя кухня” бо правила підключення від НКРЄ у нашій області не використовуються. натомість голова обленерго Команяк сам видав указ за №319 і поставив свої умови. Але чому дане розпорядження не погоджене у юстиції??? Адже це нормативний документ на території всієї області який заміняє поставу НКРЄ. Тому нам всім потрібно об’єднатися у боротьбі за виживання бізнесу і не чекати що прийде другий президент і все буде добре. Не дамо наступній владі шансів для корупційних дій.