XVII регіональний фестиваль класичної музики «Буковинський листопад 2025» триває в нашому краї, даруючи буковинцям незабутні миті духовно-мистецького піднесення та радості. Без найменшого сумніву зустріччю з найвищими зразками світового музичного мистецтва стало вже саме відкриття фестивалю – концерт двох талановитих володарок світу звуків: всесвітньовідомої органістки з Одеси, заслуженої діячки естрадного мистецтва України, почесної членкині Американської гільдії органістів, яка під час війни свідомо виступає виключно в Україні, Олени Удрас та улюблениці чернівчан, керівниці камерного хору «Чернівці», диригентки та співачки, режисерки, викладачки, заслуженої діячки мистецтв України Надії Селезньової.

Щось є неймовірно Божественне у звучанні хору та органу…
Обидві мисткині підготували для прихильників класики світові прем’єри. Олена Удрас представила своїм шанувальникам власну композицію для органу «Янгол», а також уперше прозвучав її твір «Sanctus» у хоровому виконанні з органом.

З цієї нагоди сама авторка сказала такі зворушливі слова: «Сьогодні виконано мій твір для хору i органу «SANCTUS». Висловлюю глибоку вдячність хору за високий професіоналізм, самовідданість і справжню любов до музики! Особлива подяка диригенту Надії Селезньовій – за тонке відчуття музичного образу, глибину інтерпретації та музичне бачення! Завдяки вам, пані Надіє, «Sanctus» звучав як світла молитва – від серця до неба.
Щиро дякую також керівництву Чернівецької філармонії за запрошення та органiзацiю концерту, зокрема Світлані Пліш та Любові Добровольській!!!»
А послухати «Sanctus» можна тут: https://www.instagram.com/reel/DQiV3P5j_Yf/

Шалені оплески для Олени Удрас, Надії Селезньової та хору «Чернівці».
Надія Селезньова зі своїм хором теж підготувала публіці сюрприз, зробивши присутніх свідками історичного виконання частини «Реквієму» чеського композитора Адальберта Гржімалі. Цей твір уперше за останні сто років прозвучав саме на Буковині 1 листопада 2025-го. Як зауважила пані Надія, цю партитуру їм люб’язно надіслав австрійський музикознавець, дослідник музичного життя Буковини Дітмар Фрізенеґґер (Dietmar Friesenegger)
…Ще далекого 1875 року композитор, оркестровий диригент і керівник хору, скрипаль-віртуоз, піаніст, педагог, загалом потужна творча особистість австрійського періоду на запрошення Спілки сприяння музичному мистецтву на Буковині переїхав до Чернівців, де очолив зазначене товариство, яке фактично виконувало роль місцевої філармонії. Гржімалі одразу активно долучився до організації будівництва сучасного спеціалізованого концертного залу. Принагідно до початку робіт чеський композитор спільно з поетом Ернстом Рудольфом Нойбауером написали твір «Хвала музиці». А в грудні 1877 року був зданий в експлуатацію будинок Музичного товариства – приміщення нинішньої філармонії, яке стало центром мистецького життя Герцогства Буковина. Першим очільником Чернівецької філармонії став саме Гржімалі. Він опікувався тодішнім товариством сприяння музиці на Буковині упродовж 30 (!) років, фактично керуючи музичним життям нашого краю! Саме на його запрошення 1879 року до Чернівців уперше завітав видатний піаніст, композитор і диригент Антон Рубінштейн, що стало справжньою подією в культурному житті краю.
Перебуваючи в Чернівцях, Гржімалі, поряд із тим, що був віртуозним виконавцем-інструменталістом, диригентом хору та оркестру, а також успішним керівником Музичного товариства, активно займався педагогічною діяльністю. Зокрема вів у музичній школі класи скрипки, фортепіано, співу і гармонії. Останні роки свого життя успішно викладав музику в Чернівецькому університеті. Гржімалі як педагог підготував цілу плеяду співаків, скрипалів, піаністів, композиторів. Серед останніх зокрема і буковинець, професор Віденської музичної академії Євзебій Мандичевський, меса якого прозвучала того вечора після «Реквієму» його вчителя. Між іншим, Мандичевський колись писав, що дуже хотів, аби саме цю його месу виконали у Чернівцях. Так і сталося. Вона прозвучала в органній залі Чернівецької філармонії. До речі, вулиця, яка обіймає будинок Філармонії (колишня ім.Чайковського), тепер носить ім’я Адальберта Гржімалі.
Духовна музика, як ми знаємо, лине з Космосу – тож очищає душу і дарує надію. Саме цього нині так потребують українці. Тож неймовірно глибокі емоції збудило в присутніх це Божественне поєднання Органу та Голосу, яке дивотвірно звучало того листопадового вечора в залі органної та камерної музики Чернівецької філармонії ім. Дмитра Гнатюка – що і засвідчили гучні оплески глядачів.

Приємну місію нагородження учасників дійства виконав художній керівник філармонії Іван Петрусяк.

А представляла виконавців і розповідала про внутрішні таємниці кожного твору музична менеджерка Любов Добровольська.
Людмила Чередарик, фото авторки