Вартість правдивого таланту не має ціни, бо вона, ця правда, не продається. І це не тільки точка зору, це й точка опори. І через цю точку художник проводить безліч ліній. Ці лінії у своїй сукупності ваблять інтонаціями, досконалістю, правдивістю. А співвідношення деталей, фрагментів і сам образ Міста на візуальному рівні – це краса, гідність, біль, віра, іронічність, фатальність… Це і правда, і міф одночасно. Хоча Чернівці – не просто місто-міф для художника Олега Любківського, а щось більше…
Галерея «Maison 44»
З 3 по 17 червня у Базелі (Швейцарія) відбувся Український культурний двотижневик – проект «Україна ІІ. Живопис, література, музика.», який мав на меті висвітлити аудиторії філософську тему міфу в українській культурі через творчість Тараса Шевченка і Миколи Гоголя, аспекти сучасної літератури західної України та експозиція 44 творів художника Олега Любківського. Тема міфу у його творчості давно привертала увагу організаторів проекту і він був включений до програми заходів та запрошений до Швейцарії особисто. У програмі – літературні концерти, доповіді, музика Прокоф’єва, Шостаковича, Шнітке, Мішорі, солоспіви на вірші Т. Шевченка мовою оригіналу. А сам проект розпочався вернісажем художника-графіка Олега Любківського «Місто, яке колись називалось СZERNOWITZ» у відомій художній галереї «Maison 44».
Мистецтвознавець, доктор Юдіт Шиффере (Швейцарія) у доповіді «Міфи реальної і вигаданої України» міркувала про реальний і уявний світ у творчості Олега Любківського, не просто художника, а, за її словами, поетичного художника:
«Він живе задля чернівецького міфу, досліджує «своє місто» під критично-іронічним кутом зору. На четвертому поверсі будинку, на колишній вулиці Святої Трійці, яка зараз називається вулицею Богдана Хмельницького, він обладнав своє ательє. Але ательє Любківського – це свого роду книга, яку він не відкриває будь-кому. Картини з раритетами «добрих старих часів» розвішані у ретельному порядку над випадковими елементами історії. Ось навіть ці ключики над рамами покликані допомогти відкрити не тільки мистецький світ Любківського, а також зрозуміти «складну історію міста»».
Епізод вернісажу
У газеті «BAZELZEITUNG» Ю. Шиффере зазначає: «Його іронія – це сукупність зворушливих свідчень: так іноді габсбурзькі раритети чатують під радянськими символами і провокують українською, табличка з кабінету «Doctor Zuflucht» румунської доби для сьогоднішніх чернівчан виглядає дещо уявною легендою…
«Doctor Zuflucht», папір, акварель, 2011
Після запрошення у Люблін на фестиваль Бруно Шульца в листопаді минулого року, наступними подіями в 2012 році стали для художника Олега Любківського виставки у Страсбурзі та Базелі.
Художника Любківського цінують як митця, хроніста й оповідача. Сьогодні офіційні екскурсії містом проводять і його слідами: не тільки до будинку Пауля Целана, а й у задній двір, де цоколь зниклого пам’ятника Шиллеру поряд з застарілою спорохнілою «Ладою» вже давно чекає кращих часів… Надії не минають.»
44 картини міста, яке колись називалось СZERNOWITZ, були представлені Олегом Любківським на виставці у Базелі.
Але не тільки про цю виставку ми говорили з художником після його повернення додому.
– Цього року Ви багато мандруєте. І не тільки бруківкою Чернівців, стежками Карпат, вулицями Страсбурга, Базеля, Берна… Яким виглядає життя з вершини Вашої творчої діяльності і як почувається людина, за допомогою мистецтва якої світ пізнає Україну?
– Спокійно і гідно. Україна очима швейцарців – це більше західна частина, яка в силу історичних причин була культурно пов’язана із Західною Європою. Це в першу чергу література, включаючи сучасну, і мистецтво, зокрема і моя виставка. Інтерес до Західної України – це інтерес заглиблений, специфічний, не пов’язаний з етнографічними особливостями або привабливістю туристичних поїздок. Цікавість викликає в першу чергу полікультурний міф Чернівців і віддзеркалення цього міфу у моїй творчості в контексті всіх сучасних колізій. Я тільки зараз, після останніх виставок у Європі, зміг озирнутися назад і побачити, який формат зробленого матеріалу опинився за моєю спиною. В режимі постійної праці було ніколи фактично підняти голову. Виявляється, що це вже більше 100 творів, 3 авторські цикли і каталоги, програми виставок з моїми текстами, книга «DIE DANKBARE BUKOWINA», яку читають і дивляться не тільки в Чернівцях, а і у Австрійській національній бібліотеці, і, найголовніше – зміст моїх картин – де кожна могла би бути окремою темою. Тільки побачити цей зміст може інтелектуально освічений і зацікавлений глядач, що трапляється не так часто, якби мені цього хотілося. Але суттєво спочатку саме явище, а вже потім враження від нього.
«Пам’ятник поету-романтику Шиллеру у Чернівцях, ХХ століття», папір, акварель, 2012
– Яку роль у вашому житті відіграє краса? Що необхідно людині, щоб вміти бачити прекрасне? Чи краса – це певна абстракція. – Краса – більше абстрактне поняття,зрештою, тема довга і невдячна. Погляд на прекрасне не купляється і не додається до диплому. Прекрасне – це традиція, що тягнеться дуже здалека. Перші малюнки, знайдені у печерах первісних людей, і вони змушують мене вірити в потойбічні вищі сили – тому що їх образність і виразність неймовірна, і вражає мою уяву щораз, коли я їх бачу в ілюстраціях.
Традиція прекрасного сьогодні – це щось зовсім не традиційне і хаотичне. Поняття критеріїв взагалі відсутнє, тому моделювати світ баченням художника абсолютно нереально. Але на прикладі нашого міста кожен міг би розуміти, що атмосфера і шарм Чернівців створює саме вишукана, рафінована і традиційна краса будинків, планування вулиць і поєднання архітектурних стилів, без базарної крикливості і дешевого звертання уваги до себе, що і є втіленням традиційної краси у матеріальні форми.
«Краєвид з колишнім парком Шиллера», папір, акварель, 2010
– «Мистецтво понад усе!»? Чи є мистецтво, на вашу думку, важливішим за життя? – «Мистецтво понад усе» – це ейфорійне кліше студентів-першокурсників, яким хочеться миттєвої слави без особливих зусиль і намагання спочатку зрозуміти щось важливе. Але мистецтво важливіше ніж життя може бути лише в окремих випадках: коли митець віддає себе всього своїй праці, як унікальна особистість і як творець, свідомо. Або ж його талант від народження фатально наділяє його здатністю до життя « не від світу цього».
– Що б Ви побажали людині, яка мріє стати художником? – Людині, яка мріє стати художником, я можу побажати бути тільки самим собою. Кожне дерево спочатку дає бруньки, потім цвіт, потім плоди. Тому вдаючись до алегорії, треба визначитися, хто ти – трава, бур’ян, квітка, що швидко зів’яне, або плодоносне дерево.
Підготовка експозиції
– Як з’являються нові ідеї і як Ви їх втілюєте на папері? – Я не помічаю, як з’являються нові ідеї. Справа навіть не в ідеях – їх дуже багато. Важливіше уявити художню форму для теми, щоб вона не повторювалася і була оригінальним, виразним образом з відкритим або прихованим змістом. В цьому я вважаю і є суть мистецтва, коли художній твір є носієм художнього смаку, змістової композиції і інтелектуальної наповненості.
Підготовка експозиції
– Торік у листопаді виставка «ТЕЗА І АНТИТЕЗА» мала відкритися у дворику Чернівецької Ратуші. Та з певних причин вернісаж успішно відбувся у «Найкращій кав’ярні на розі Університетської та Сковороди». На відкритті Ви зачитали присутнім уривок з свого нарису «Двадцять перше кохання».
Яка доля Вашої майбутньої книги? Адже недарма доктор Юдіт Шиффере називає Вас не тільки художником, а й поетом… – В моїх планах не одна, а дві книги. Перша – «Карпатсько-альпійська балада» в стилі «постмодерну», але в моєму власному мистецькому розумінні, а друга – це «Оповідання простим олівцем», в традиційній, на мій погляд, літературній формі. Обидві книги були б уже видані, якби не відома всім митцям проблема – відсутність коштів. Шукати спонсорів я не маю жодного бажання, тому що це означає перетворити свої художньо-літературні знахідки на pop-проект з усіма небажаними наслідками і антирекламою. Але я вважаю, що в мистецтві завжди є щасливий випадок – тому я на нього сподіваюся, і вірю, що високі сфери не залишать мене без своєї уваги. А що стосується художника чи поета, то свого часу відомий професор, літературознавець і перекладач Петро Рихло охарактеризував мої експозиції, як засновані не на розмежувальному «чи», а на єднальному «так».
Поет не може не бути художником. А художник не може не бути поетом.
– Ви не тільки художник, поет, але й філософ. Адже і за законами логіки дії логічних законів підлягає не зміст, а форма. Чи то зображення, чи думок. І нехай моделюються і здійснюються Ваші плани, ідеї та проекти. Навіть і такі, що здаються не реальними.
“Біло-голубий квадрат Leon Schrenzel”, папір, акварель, 2003
5 червня 2023-го у центрі культури «Вернісаж» відкрився меморіальний мистецький проєкт «Потік свідомості», присвячений відзначенню 100-ї річниці від дня народження французького художника […]
Минулого тижня чернівчани мали чудову нагоду насолодитися виконанням улюбленої співачки, лауреатки мистецької премії імені Сіді Таль, Олени УРСУЛЯК. Органний зал Чернівців якнайкраще […]
Маланку, або Переберiю, зараз майже всі сприймають як веселий народний карнавал. Перевдягнені чорти, цигани, турки, ведмеді, вояки, діди, дiвки, парубки, кози, ангели, лікарі, кумедні даішники, політики, пірати, піонери, жреці, мексиканський мачо, зірки шоу-бізнесу та iнші персонажi влаштовують справжню забаву. На сучасній Маланці, де поєднались реальність, міфічність, вигадки, дотепність, гумор, панує неймовірно святковий настрій.
Протягом кількох тижнів у Хотинській фортеці тривали зйомки кінострічки «Максим Оса» за коміксами Ігоря Баранька режисера Івана Сауткіна. Творці кажуть, що […]
Залишити коментар
4 коментарі “Оповідання простим олівцем або Правда таланту Олега Любківського”
Спасибо за такую интересную статью. Очень нравится творчество Любкивского, его взгляд на историю, красоту нашего города. Его работы завораживают, возвращают нас в прошлое, показывают историю города под другим углом.
Yuri
Чому давно немає виставки у чернівцях?
Валентина
Гарно. Цікаво. Шкода, що в Чернівцях пан Олег не експонує свої твори
4 коментарі “Оповідання простим олівцем або Правда таланту Олега Любківського”
Очень интересная статья и прекрасные работы :)
Спасибо за такую интересную статью. Очень нравится творчество Любкивского, его взгляд на историю, красоту нашего города. Его работы завораживают, возвращают нас в прошлое, показывают историю города под другим углом.
Чому давно немає виставки у чернівцях?
Гарно. Цікаво. Шкода, що в Чернівцях пан Олег не експонує свої твори