6 липня 1912 року – на день народження Августи Кохановської у Чернівцях проходила художня виставка.
У газеті «Czernowitzer Allgemeine Zeitung» (7.07. 1912 р.) опублікована стаття про цю виставку і про твори чернівецьких митців.
На виставці експонувались роботи й Августи Кохановської «Раутенделейн», «Янгол», «Заратустра», а також «пейзажі, та натурні етюди, виконані аквареллю та пастеллю».
Оглядач виставки підкреслив високі мистецькі якості цих творів та високе технічне виконання, а також «Фройляйн Кохановська не прагне точно копіювати природу, не прагне справити враження, а просто малює, керуючись власними теплими почуттями, сповненими радості творчості. … Вона демонструє мистецьку індивідуальність в пастелі «Квітучі дерева» і «Праліс», які позначені справжнім артистизмом виконання.»
Йдеться також про те, що «настроєві картини «Будинок з вівцями», «Відпочинок» написані романтичною душею і не позбавлені правди природи».
У статті згадується про водянисто-зелену композицію Августи Кохановської «Раутенделейн».
Чернівецька художниця звернулась до широковідомого сюжету про красуню дівчину-фею Раутенделейн. Він набув нечуваної популярності на початку 1900-х років.
Фея Раутенделейн — персонаж драми-казки німецького драматурга Герхарда Гауптмана (1862-1942) «Затоплений дзвін» (1896), яка пов’язана із символізмом. (Образ феї Раутенделейн походить з німецької міфології).
Цей твір став дослідженням особливостей творчої натури, оскільки Г. Гауптман вважав мистецтво найбільшою силою, яка впливає на людей. Автор зажив світової слави, отримавши Нобелівську премію.
Сильне враження справив твір «Затоплений дзвін» і на Лесю Українку, яка в образі Мавки втілила поліський колорит. Її «Лісова пісня» і твір Гауптмана є предметом полеміки серед літературознавців.
Красуню з роду ельфів з довгим золотавим волоссям в образотворчому мистецтві часто зображували біля старого колодязя, на краю якого вона сиділа.
Так вона зображена і у творі Августи Кохановської, який є експонатом Чернівецького художнього музею – композицією, написаною темперою на картоні. Про це повідомила науковиця музею Олена Гужва, щоправда, називаючи її «Мавка біля криниці».
Можна припустити, що у цьому творі Августи Кохановської зображена фея Раутенделейн.
Можливо, це і є та робота Августи Кохановської, яка експонувалась на виставці 1912-го?
Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавиця