Інтернет! Інтернет? Знак оклику чи запитання? Напевно, ще й три крапки… Інтернетом зараз нікого й не здивуєш. З ним комфортно, зручно, стрімко, красиво. Іноді нав’язливо. Але буває й небезпечно. А чи не хвалилися самі, що ваша дитина почувається в Інтернеті краще за вас?
Чи не дивувалися, чому ваш син чи донька просиджують за екраном монітора цілісінькі вечори, або навіть і ночі?
А чи задумувалися над тим, чому тривалість шкільного уроку не перевищує 45 хвилин? А в молодших класах – іще менше? Ті, хто планують навчальний процес, враховують, що не можна перевантажувати мозок і нервову систему дитини. Вчителі зазвичай чергують процес навчання з невеличкими фізкультурними паузами, але для дитячого організму, який росте й розвивається, цього недостатньо.
При роботі ж із комп’ютером школярі так само тривалий час перебувають у сидячому стані, до того ж, дуже суттєво навантажується зір. Офтальмологи радять обмежувати кількість часу, який діти проводять за комп’ютером без перерви.
Для 7-9-річних – це 15 хв. на день. У 10-12 років за монітором можна посидіти не більше 20 хв. на день, а після 12-ти – не більше 2 год. Але сучасні діти, вже починаючи від 2-2,5 років (!), свідомо пов’язують маніпуляції комп’ютерною мишкою зі змінами, що відбуваються на екрані монітору. Так зовсім з раннього віку діти адаптуються до інтерактивного інформаційного простору.
За матеріалами компанії «Київстар», члена Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті, 27% українських дітей віком від 6 до 17 років підтвердили, що з ними в Інтернеті контактували незнайомі люди, і 30% з них пішли на контакт! Більше того, діти не тільки охоче контактують з незнайомцями, але й діляться особистою інформацією, розповідаючи про себе: 28% – пересилали свої фотографії, 17% – інформацію про родину. Слід підкреслити, що 7 відсоткам опитаних дітей пропонували наркотики й 11 зі 100 прийняли таку пропозицію. Прикметно, що на звернення про можливість заробити гроші відгукнулось лише 8 зі 100.
При роботі за комп’ютером користувач має вільний доступ до будь-якої інформації, коли корисна й цікава перемішана з низькопробною, агресивною та відверто брудною. Навіть у нас у Чернівцях підлітки виклали в Інтернеті відеозапис з мобільного телефону, на якому вони знущалися над своїми однолітками. І, найжахливіше, що багато підлітків сприйняло таке видовище цілком спокійно, як щось розважальне.
А результатом контакту дитини з такою агресивною, жорстокою інформацією можуть бути психологічні травми, наслідки яких зберігаються у підсвідомості тривалий час і впливають на сприйняття навколишнього світу.
За кожним технічним досягненням стоять люди, і дорослі несуть таку ж відповідальність за поведінку своїх дітей в Інтернеті, як і на вулиці, в транспорті або в метро.
Нелегальний і «дорослий» контент (зміст), агресивний нав’язливий маркетинг, кіберзлочинність – усе це може перетворити Інтернет на дуже небезпечний для дітей простір. Скажімо, на суперпопулярному ресурсі «Вконтакте» користувач зазначає відомості про себе: місто, школу, інститут, роботу, уподобання, він може також бути учасником віртуальних спільнот, груп. Деякі зазначають свої телефони, адреси, приватні відомості. І аудиторія цього ресурсу – не тільки дитяча.
Якщо подивитися в розділі «статистика» цього ресурсу, то вас запевнять без перебільшення, що «Вконтакте» є лідером в усіх сферах, пов’язаних з інтернет-комунікацією:
▪ більше 2 млрд. сторінок відкривається на сайті щоденно
(liveinternet);
▪ найпотужніший фотохостинг: понад 12 млн. фотографій завантажується на сайт щоденно;
▪ найпотужніший відеохостинг: більше 100 тис. нових відеофайлів щоденно;
▪ досить популярний вид спілкування: більше 100 млн. повідомлень відправляється щоденно;
▪ кожний користувач у середньому переглядає 150-180 сторінок щодня;
▪ щоденно ресурс відвідує щонайменше 17,5 млн. осіб (liveinternet).
При цьому 18% відвідувачів молодше 19-ти, 28% – 18-25 років, 11% –25-35 років…
Щороку аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, а діти та підлітки не усвідомлюють, на жаль, загрози, яка може чекати на них у віртуальному просторі. Проте й не всі батьки знають про можливі загрози Інтернету для дітей і методи, які допомагають їх уникнути.
Першим в Україні інформаційним порталом, який містить освітні матеріали для дітей, батьків та вчителів з основами та правилами безпечної роботи в Інтернеті, став сайт «Онляндія – безпечна веб-країна» (www.onlandia.org.ua.)
Ось деякі правила використання Інтернету з цього сайту вдома:
▪ Час, проведений за комп’ютером, слід обмежити, щоби це не нанесло шкоди здоров’ю дитини. Залежність дітей від комп’ютерних ігор стала значною проблемою в усьому світі. Вона подібна до наркозалежності і потребує серйозної медичної та психічної реабілітації.
▪ Поставте комп’ютер у кімнаті, якою користуються всі члени родини, наприклад у вітальні. Бажано, щоби біля дошкільнят під час користування Інтернетом був хтось із дорослих.
▪ Доступ дітей дошкільного віку до Інтернету має обмежуватися знайомими сайтами, погодженими заздалегідь. Більш досвідчені діти можуть знаходити знайомі сайти, використовуючи меню «Обране» браузера.
▪ Найбезпечнішим рішенням є створення персонального операційного середовища для дитини, де доступ до Інтернету обмежений лише певними сайтами.
Здійснювати батьківський контроль за поведінкою дітей в Інтернеті можна за допомоги спеціального програмного забезпечення, зокрема, засобів батьківського контролю, які пропонує операційна система Windows 7 і Vista або програма Kaspersky Internet Security.
Користуючись цим програмним забезпеченням, ви зможете відфільтрувати шкідливий вміст, з’ясувати, які сайти насправді відвідує ваша дитина і що вона на них «робить», установити часові рамки використання комп’ютера в цілому, та Інтернету зокрема, блокувати деякі небажані дії з боку ваших дітей тощо.
Проводьте більше часу з дитиною. Всіляко заохочуйте обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом. У житті кожного трапляються помилки. Немає потреби сприймати помилки дітей як життєву проблему. Будуйте довірливі стосунки задля того, щоби бути впевненими, що в будь-якій ситуації дитина звернеться за допомогою саме до вас.
І ще одне. Вже давно не фантастика, що в Інтернеті стало цілком можливим існування паралельного світу зі своїми законами, правилами, історією й навіть економікою. Онлайн-ігри збирають перед моніторами мільйони людей щодня. Вони керують своїми віртуальними світами, об’єднуються в спільноти, воюють, будують, шукають, рятують, руйнують міста, здійснюють міжгалактичні подорожі, граються біля моніторів своїх комп’ютерів і поринають у віртуальний світ. Вони перетворюються на вухастих ельфів, потужних роботів, жахливих орків, хитрих гномів, спритних магів, фантастичних героїв, воїнів.
І що цікаво, геймери навіть навчилися заробляти на своєму хобі. Виявляється, наймасовіший та найприбутковіший ігровий заробіток – це торгівля різними предметами ігрового світу. Залежно від гри, на продаж виставляються скарби, землі, маєтки, палаци, острови, планети, зброя, коштовності, артефакти. У світі «Second Life» («Друге життя») існує власна валюта — ліндени, які можна обміняти на справжні гроші.
Населення віртуальних світів невпинно зростає. Кількість мешканців «Другого життя» досягло майже 8 млн. чоловік. Активна ігрова аудиторія становить близько 2–3 млн.
Представник компанії «Gartner» заявив: – До кінця 2011 року 80% активних інтернет-користувачів (і компаній зі списку «Fortune 500») будуть жити «другим життям», але не обов’язково в «Second Life».
Тож радимо батькам: будьте другом своїй дитині. Цікавтеся її захопленнями і обговорюйте проблеми, що виникають. Якщо Ви зможете стати тією людиною, якій Ваша дитина довіряє, їй не доведеться шукати підтримки у віртуальних друзів.
На сайті «Онляндія – безпечна веб-країна» ви можете підтримати Коаліцію за безпеку дітей в Інтернеті «Так! – безпечному Інтернету для дітей в Україні», яка заснована за ініціативи «Майкрософт Україна»:
▪ поширювати інформацію щодо правил безпечного користування мережею Інтернет серед дорослих та дітей;
▪ внести тему онлайн-безпеки до шкільної програми для дітей віком від 7 до 14 років, а також до програми навчання та підвищення кваліфікації вчителів;
▪ вивчати та використовувати міжнародний досвід боротьби з кіберзлочинністю;
▪ визначити поняття «дитяча порнографія» у законодавстві України;
▪ передбачити в українському законодавстві покарання за виробництво чи володіння матеріалами, які характеризуються як дитяча порнографія;
▪ вдосконалити ресурсну базу підрозділів МВС щодо виявлення, розслідування кіберзлочинів та запобігання їм;
▪ на законодавчому рівні затвердити процедуру блокування Інтернет-ресурсів, які містять дитячу порнографію в порушення українського законодавства;
▪ створити Зону довіри в українському сегменті Інтернету. Тільки об’єднавши наші зусилля, ми зможемо допомогти дітям захистити себе від небезпек віртуального світу та навчити їх правилам безпечної поведінки у світовій мережі.
Тетяна СПОРИНІНА, «Версії», викладач інформатики Чернівецької гімназії №2
За матеріалами інформаційного порталу «Онляндія», Інтернет-ресурсів про безпечний Інтернет і з власного досвіду викладання інформатики
4 коментарі “Інтернет: Реальніше, ніж ти думаєш”
Очень интересная статья, а , главное, своевременная,я бы рекомендовала ее прочитать на родительском собрании всем родителям, чтобы они приняли это к сведению и как руководство к действию!
Знаю молодих людей, які відмежились від родини і живуть віртуальним життям. Це страшно. І їх в реальність вже не повернути. А інтернет-клубів в містах все більше і більше.
А Ви в курсі, що Онляндія оголошує нові конкурси?
“А Ви в курсі, що Онляндія оголошує нові конкурси?”
Так :) Онляндія оголосила новий конкурс
“Онляндія — моя безпечна веб-країна”!
http://www.onlandia.org.ua/ukr/web-country.aspx .
Використовуючи програму Paint, намалюй малюнок, якій би відображав практичну реалізацію одного або декількох правил безпечної роботи в мережі Інтернет. Двоє авторів кращих робіт будуть заохочені сучасними ноутбуками НР. Та ще двоє учасників отримають два переносних жорстких диска НР на 320 Гб! Додатково 10 самих активних учасників також отримають свої заохочувальні сувеніри Онляндії.