За результатами моніторингу є зауваження до роботи двох буковинських лікарень

Скарги пацієнтів впливають на рейтинг медзакладів. Та у нашому краї найменша кількість скарг у поточному році серед всіх областей України – усього 6!

У Чернівцях Національна служба здоров’я України розповіла про проведення моніторингу роботи закладів охорони здоров’я області за Програмою медичних гарантій (ПМГ) у регіоні та важливість дотримання надавачами послуг умов договору з НСЗУ.
Торік Уряд посилив моніторингові функції Національної служби здоров’я України. І це дозволяє НСЗУ перевіряти дотримання умов договору, контролювати цільове використання коштів законтарктованими за пакетами ПМГ медзакладами, які мають скеровуватися на надання безоплатної допомоги пацієнтам. А в разі виявлення порушень – відповідно реагувати, зокрема, здійснювати перерахунок коштів за договорами або взагалі їх розривати.
Моніторинг є двох видів – автоматичний та фактичний. Автоматичний моніторинг передбачає дистанційний аналіз медичних записів в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Він здійснюється безперервно та дозволяє виявити розбіжності в електронних записах і, відповідно, ймовірні порушення. Наприклад, так можна виявити записи про щогодинні проведення процедур, на які насправді потрібно набагато більше часу. Фактичний моніторинг передбачає моніторингові візити до медзакладів або запит і аналіз їхніх документів. Його проводять при виявленні ймовірних порушень під час автоматичного моніторингу, а також при наявності скарг від пацієнтів.
Моніторинг ґрунтується на ризикоорієнтованому підході, тобто має систему певних показників, які можуть свідчити про наявність порушень у певному медзакладі. Йдеться про індикатори ризику за кожним із пакетів ПМГ – медичні, визначені фахівцями-медиками НСЗУ, індикатори повноти та достовірності ведення даних в ЕСОЗ, скарги від пацієнтів. За кожним із індикаторів медзаклади отримують оцінку в балах, а за сукупністю оцінок складається рейтинг медзакладів. Надавачі з найгіршими рейтинговими оцінками включаються до плану моніторингу.
Під час фактичного моніторингу, проведеного у кінці 2023 року, НСЗУ виявила у Вижницькій багатопрофільній лікарні інтенсивного лікування низку порушень щодо своєчасного внесення до ЕСОЗ повної та достовірної інформації, зокрема, медичної документації та звітів про медичні послуги, записів про направлення та рецепти.
За результатами автоматичного моніторингу, проведеного у травні 2024 року, у Чернівецькій області НСЗУ виявила невідповідності у двох медичних закладах – Чернівецькому обласному перинатальному центрі та Вижницькій багатопрофільній лікарні інтенсивного лікування.
Зокрема, у Чернівецькому обласному перинатальному центрі є зауваження до обґрунтованості тривалості перебування вагітних у ЗОЗ. За перший квартал 2024 року виявили за попередньою оцінкою необґрунтовані 64 електронні медичні записи про перебування вагітних тривалістю 1 доба. НСЗУ вже отримала з цього приводу пояснення від медзакладу, надалі відбудеться обговорення з експертами з акушерства та гінекології задля прийняття остаточного рішення щодо врегулювання цього питання.
У Вижницькій багатопрофільній лікарні інтенсивного лікування автоматичний моніторинг виявив вкрай низький відсоток застосування тромболітиків при наданні допомоги при гострому інсульті. За даними ЕСОЗ, у медзаклад у 2024 році потрапили 56 пацієтнів з діагнозом інсульт, 53 з яких – з ішемічним інсультом. І лише в одному випадку застосовувалася тромболітична терапія, тобто відсоток застосування тромболітиків становить лише 1,89%.

«Автоматичний моніторинг здійснюється Національною службою здоровʼя постійно. При виявленні порушень ми будемо вживати відповідних заходів, і щоб цього уникнути, надавачам важливо дотримуватися прописаних у договорі з НСЗУ вимог. НСЗУ не може платити за послуги, які фактично не надаються, тому медзакладам, у яких будуть виявлені такі порушення, будуть перераховувати виплати, кошти повертатимуться в бюджет. Так само НСЗУ не може платити за послуги, які надаються неякісно чи в неповному обсязі. Якщо заклад не надає безпечну, повноцінну і безоплатну медичну допомогу пацієнтам, договір з ним розірвуть. Пацієнт має отримувати лікування там, де дійсно зможе отримати повну медичну допомогу, і для НСЗУ це принципова позиція», – наголосила голова Національної служби здоровʼя України Наталія Гусак.
Однією з підстав для проведення моніторингу є скарги пацієнтів на медичні заклади. Від початку 2024 року станом на кінець травня НСЗУ отримала 6 скарг на ЗОЗ Чернівецької області. Це найменша кількість скарг у поточному році серед всіх областей України.
Подати скаргу до Національної служби здоров’я України може будь-який пацієнт, чиї права порушили, його рідні чи будь-яка інша дотична до ситуації людина. Проте НСЗУ радить спершу звернутися зі скаргою до головного лікаря: саме він, у першу чергу, відповідальний за надання якісної та безоплатної медичної допомоги. Якщо ж таким чином вирішити проблему не вдається – пацієнтів закликають скаржитися до НСЗУ.

Звернутися зі скаргою до НСЗУ можна кількома способами:

1. Через електронну форму на сайті НСЗУ у розділі «Громадянам»: https://cutt.ly/hewPO7gU
2. За безкоштовним номером контакт-центру 16-77. Оператор гарячої лінії зафіксує скаргу та допоможе оформити звернення.
3. Надіслати офіційний лист на електронну пошту: info@nszu.gov.ua.
4. Надіслати лист на поштову адресу НСЗУ: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
5. Написати звернення на особистому прийомі громадян.

Щоб скарга мала позитивний результат, важливо надати якомога більше фактів та доказів порушення, наприклад, чеки за оплачені послуги або ліки, які мали б бути безоплатними, фото чи відео порушення, імена медпрацівників. Спільний із громадськістю контроль дає змогу ефективно розвивати і покращувати медичну систему України.

Пресслужба НСЗУ

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *