Як відомо, скільки людей, стільки й думок. Особливо, коли це стосується питань житлово-комунального господарства, розрахунків за електроенергію, воду, газ. Споживач упевнений, що його дурять та обдирають як липку, надавач послуг не втомлюється наголошувати: за надані послуги треба платити, і платити вчасно.
Як би там не було, ані те переконання, ані інше не є безпідставним, бо ж неточності з боку обслуговуючих інстанцій трапляються доволі часто, та й користувачі бувають не святими. Втім, у будь-якому разі, власник останнє слово завжди залишає за собою. Тому прийняти все, як є, найчастіше доводиться саме пересічному обивателю.
«Не подобається – змініть постачальника!»
«Збиває з пантелику нова система платежів: якщо раніше сплачувати треба було за розрахунковими книжками, то тепер це розрахункові платіжки. А в них доволі часто трапляються різноманітні порушення від неспівпадіння дат до неправильних розрахунків в плані тарифів. Приходять платіжки за 20, 25 днів, а є й навіть за 6 і 9», – йдеться в одному зі звернень до редакції.
Інший постійний читач пише: «Коли виникають питання щодо вчасного зняття показника лічильника на електроенергію, який улаштований у мене в квартирі, в ПАТ «Чернівціобленерго» кажуть, що контролери часто не можуть застати нас удома. Зараз компанія встановлює нові лічильники, і що найцікавіше, встановлює на місці старих. Чому, проводячи заміну, одночасно не виносити прилад за межі помешкання? За кордоном, до прикладу, такі лічильники встановлені виключно ззовні».
Ще одна проблема, яку піднімають у листах читачі, – це можливе введення «електронних платіжних карток». Якщо «обленерго буде знімати кошти безпосередньо з карток», це може спричинити «безконтрольність власних коштів платниками».
А пенсіонер Геннадій Геков навіть склав окремий перелік запитань до ПАТ «Чернівціобленерго» в тій частині, де, на його переконання, порушуються права споживачів, та, детально вивчивши законодавство з цих питань, підготував відповіді на них. Серед запитань читача: чи отримує споживач повну і достовірну інформацію в кожній окремій платіжці, який повинен бути розрахунковий період, який розрахунковий період в контексті 150 кВт та 800 кВт, чи повинен споживач упродовж 10 днів оплатити платіжку, якщо в ній розрахунковий період менший місяця…
Одному зі споживачів в ПАТ «Чернівціобленерго» на висловлені претензії відказали просто: «Не подобається – змініть постачальника». Тут гумору енергетиків можна тільки позаздрити, бо ж ця компанія – монополіст на енергоринку, тому альтернативи – жодної.
Живи сьогодні, але з поглядом у світле майбутнє
За коментарем щодо цих питань ми звернулися до голови правління ПАТ «Чернівціобленерго» Олексія ШЕКЕТИ.
– Олексію Михайловичу, з запровадженням розрахункових платіжок люди скаржаться на незручності, які виникли: в платіжках часто різниться кількість днів, за які споживачеві треба заплатити, приходять вони нерідко із запізненням, або й узагалі не приходять. Яка мета таких нововведень, скільки днів все ж таки становить розрахунковий період?
– Розрахункові книжки – дуже далеке минуле. В Україні впроваджуються європейські норми, а таке питання як «книжка» в Європі ніколи не стояло – є рахунок. Тим більше, що в книжці дуже часто можуть бути помилки, бо і кількість пільгових категорій громадян значна, і тарифних зон навіть для простого споживача доволі багато, і видів тарифів є кілька. Тепер розрахунки з точністю до 99% здійснює спеціальна програма. Тобто, з одного боку, це наближення українських стандартів до європейських, з іншого – упередження помилок з боку споживача.
Розрахунковий період – це один місяць. Оскільки наші контролери не в змозі відвідати одночасно всіх 370 тис. споживачів області й зняти показники на 1 число – це просто нереально, то до когось контролер потрапить з 10 по 10, до когось – з 20 по 20, і відповідно до цих чисел й відбуваються розрахунки. Якщо хтось не отримав рахунок, у кожному районі є районний РЕМ, де можна, зателефонувавши, з’ясувати всі питання.
Якщо в платіжці одного місяця значиться, скажімо, 24 розрахункових дні, іншого місяця – 27 днів, тобто некалендарний місяць, нічого страшного немає. Навіть якщо вам надійде рахунок за 4 дні і ви його сплатите, ви виконаєте свій обов’язок – вчасно оплатите надані вам послуги.
А як споживач скажу: вважаю, що клієнт апріорі не повинен дивитися на лічильник – так, як це не роблю я в Івано-Франківську, де в мене є квартира, але я там не живу. Показники я доручив знімати енергопостачальній компанії, а банку – знімати з мене гроші. Далі отримую на мобільний повідомлення про кошти, зняті з зарплатної картки.
Незабаром плануємо запровадити в Чернівцях таку ж систему, яка, скажімо, успішно діє й у Кіровограді: для розрахунку не потрібно ні книжки, ні рахунку – вся база даних передана в банки та відділення поштового зв’язку. Клієнтові необхідно тільки сказати свою адресу та прізвище, йому кажуть суму до сплати, він розраховується й отримує квитанцію. В Чернівцях нині триває передача баз даних.
– Пане Олексію, зараз відбувається заміна старих лічильників електроенергії на нові. Якщо раніше лічильник стояв у помешканні користувача, то й новий часто встановлюють саме в оселі. Чи будуть виносити лічильники за межі помешкань з тим, щоб і доступ контролерів був забезпечений для вчасного зняття показників, і щоб упередити намагання споживачів якось маніпулювати пристроєм?
– Якщо говорити про приватні будинки, багато лічильників ми і зараз виносимо на фасад. Але все впирається в кошти: аби замінити старий лічильник на новий, треба тільки лічильник, а щоби винести лічильник на фасад будинку, треба ще 25 метрів кабелю, захисний контейнер, гофротрубу. За інвестиційною програмою ми закупили на цей рік близько 55 тис. лічильників і 20 тис. коробок. Проект цей дороговартісний, і за один рік ми його не зреалізуємо – замінити всі лічильники з виносом ми плануємо за 5 років. Таким чином, споживачі можуть бути певні, що на перспективу нововстановлений лічильник у помешканні все одно винесуть на фасад будинку.
Коментують профі
Заступник начальника управління у справах захисту прав споживачів у Чернівецькій області Надія КУТИНІНА:
– Упродовж першого півріччя цього року до управління у справах захисту прав споживачів надійшло 8 звернень від громадян щодо роботи ПАТ «Чернівціобленерго». Скарги стосуються переважно незаконного, як вважають споживачі, відключення електроенергії, перепаду напруги, особливо в нових мікрорайонах. Є й скарги, коли споживача нібито безпідставно звинувачують у втручанні в роботу лічильника. В такому разі повинна бути проведена експертиза і далі питання вирішується в судовому порядку.
Звертаються споживачі й щодо переходу від розрахункових книжок до розрахункових платіжок. Переважно на книжках наполягають люди старшого віку, які звикли до такого способу розрахунків. Треба мати на увазі, що оплата має проводитися за фактично використану послугу. Для цього раз на місяць приходить контролер організації, знімає показники, споживачеві надається квитанція і він має сплатити суму згідно показників, зафіксованих контролером. Це й одна з форм контролю за споживачами, і тут немає нічого протизаконного – постачальник електроенергії передбачив контроль, виділив кошти на роботу контролерів і цей контроль систематично здійснює. Порушень з боку «Чернівціобленерго» в цьому плані немає і цілком допустимо, що компанія обмежує можливість розрахунків саме за цією квитанцією. Але якщо споживач наполягає на розрахункові за книжкою, він може це робити. Проте, раджу дотримуватися встановлених правил і розраховуватися за показниками лічильника, які зазначив контролер.
Якщо у споживачів виникають питання щодо порушення захисту їхніх прав, вони можуть, не гаючи часу, звертатися до нашого управління за телефонами 52-52-68 і 52-72-02. Нагадаю, що надання послуг з електропостачання починається з договору – в цьому документі повинні бути обумовлені всі параметри: і напруга, і умови відключення, і термін сплати, і питання, що стосуються лічильника на електроенергію. Тож, підписуючи документ, читайте його уважно й одразу висловлюйте ті зауваження, які у вас виникли.
Заступник начальника Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Олександр ПАЛАМАРЧУК:
– До нас періодично надходять звернення від споживачів, які скаржаться на неправомірні дії ПАТ «Чернівціобленерго». Наприклад, невірне нарахування плати за спожиту електроенергію, недонарахування пільгових кіловат. Це стосувалося ветеранів ВВВ, укладання угод, які обмежували інтереси фізичних та юридичних осіб, виставлення рахунків за спожиту енергію на 200-300 грн. більше, аніж показники лічильника, відключення електроенергії без згоди споживача. Торік обласне відділення Антимонопольного комітету України визнало винним ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» у зловживанні монопольним становищем та невірному нарахуванні плати за спожиту електроенергію населенню області. Відтак до порушника застосовано штрафні санкції у максимальному розмірі.
Цього року внаслідок виконання рекомендацій адміністративної колегії територіального відділення основними монополістами, діяльність яких зачіпає інтереси широких верст населення, в січні – червні припинено дії за ознаками зловживання монопольним становищем ПАТ ЕК «Чернівціобленерго», КП «Чернівціводоканал», ТОВ «Екотрансгаз», ТОВ «Метро Кеш енд Керрі Україна», ТОВ «Альфа-Петрол», ТОВ «Мавекс-Петрол», МКП «Спецкомбінат», ТОВ «Автогазпром».
Для оперативного виявлення та припинення порушень законів у відділенні постійно діє пряма «гаряча» лінія: 55-46-80.
голос народу
Чи зручно вам розраховуватися за спожиту електроенергію за розрахунковими платіжками?
Вікторія Миколаївна, пенсіонерка:
– Я платіжками взагалі не користуюся. Бо контролери знімають показники всередині місяця – 17 числа. А оскільки ми платимо за спожитий місяць, то я 1 числа завжди знімаю показник самостійно і розраховуюся. Може, для когось це й зручно, але я сплачую за книжкою.
Віталій, будівельник:
– Мені зручно розраховуватися за платіжками, питань і проблем не виникає. Йду і плачу вказану суму згідно надісланого рахунку. Це мене цілком влаштовує. Головне, щоби тарифи не зростали.
Людмила, медик, перебуває в декретній відпустці:
– Я цими питаннями не переймаюся – сплачую так, як зручно: розраховуюся не за платіжками, а за показниками. Знімаю показники самостійно всередині місяця – тоді, коли отримую гроші.
Теофіл, пенсіонер:
– Відчув незручність з переходом від розрахункових книжок до розрахункових платіжок. Кидають їх у поштову скриньку, часто вони кудись зникають і не знаєш, як розраховуватися. А з книжкою зручніше. Ми й досі так розраховуємося: зняли показник, прийшли в банк, там сказали суму, ми заплатили.
Алла, економіст, і Сергій, охоронець:
– Краще було з книжками: заповнив, заплатив, квитанцію підклеїв – і без проблем. Зараз маємо стару книжку і просто вклеюємо квитанцію. А зрештою, краще було б прийти до каси, сказати адресу і щоби одразу висвічувався рахунок.
Валентина Федорівна, пенсіонер:
– Платіжки ці не потрібні. Сама знімаю показник і, коли отримую пенсію, йду до банку. Уявіть: я вже заплатила, а вони мені тільки потім ту платіжку присилають… Я до двадцятого числа маю заплатити, а розрахункова платіжка приходить тільки першого…
«Чернівціобленерго» в першому півріччі збільшило чистий прибуток на 73%
Згідно з фінансовим звітом компанії, виручка за цей період зросла до 397 400 000 грн. з 335 600 000 грн. у першому півріччі 2011 року. Валовий прибуток «Чернівціобленерго» зріс до 29 млн. грн. з 20,5 млн. грн. за аналогічний період 2011 року. Хоча торік у порівнянні з попереднім роком ПАТ «Чернівціобленерго» збільшило чистий прибуток в 3,5 рази – до 16 млн. 549 тис. грн.
За повідомленням УНІАН, на початку поточного року Фонд державного майна України продав компанії VS Energy International Ukraine на приватизаційному конкурсі 45% держпакету акцій «Чернівціобленерго» за 70 млн. грн. Група VS Energy контролюється російським бізнесменом Олександром Бабаковим.
Любов НЕЧИПОРУК, «Версії»
Думок на тему “Правий той, у кого більше прав”
Платила по книжці,знімая показник на воду в останній день місяця.Прийшов борг-тому,що моі показники відрізняються від показників зазначених у “Чернівціводоканал”.На книжку з моіми показниками навіть дивитись не схотіли.Дають роздруківку,де немає показників лічильника.Показники контролером не знімаються кожний місяць,а начисляються приблизно,з -за чого виникають розбіжності.Заєреструвалась у лічному кабінеті і побачила некоректні показники,які навіть не знімав контролер!