Чи не тому ПАТ ігнорує громаду Буковини, що його окремі працівники демонструючи своє ставлення до споживачів, відверто показують нам факи?
15 громадских організацій краю винесли на публічне обговорення, яке відбулося на початку нинішнього тижня, актуальне питання «Пошуки шляхів вдосконалення відносин підприємства-монополіста ПАТ «ЕК Чернівціобленерго» з громадою Чернівецької області».
Риба гниє з голови…
Нагадаємо, що підняті газетою «Версії» проблеми стосунків споживача і монополіста, – а у краї, як відомо, зареєстровано 12 тисяч абонентів – юридичних осіб і підприємців і 320 тисяч побутових абонентів, – стали предметом серйозної роботи Буковинського громадського об’єднання, у якому 15 громадських організацій об’єдналися, щоби забезпечити споживачам право на якісні, доступні, прозорі послуги від підприємства-монополіста «Чернівціобленерго». Новостворене об’єднання виникло як наслідок ущемлення прав громадян, але воно поставило собі за мету стати стороною діалогу з корпорацією від імені громади та в інтересах громади.
Однак не так сталося, як гадалося. Монополіст продемонстрував свою зверхність і небажання співпрацювати з громадою. Ось реакція Обленерго на запрошення взяти участь в обговоренні проблеми:
Одразу ж виникає запитання: якщо Обленерго діє у «виключно у правовому полі», то виходить, що громада Буковини разом з її представниками – Буковинським громадським об’єднанням (БГО) перебуває поза його межами?
На думку депутата обласної ради Руслана Мельника, така відповідь Обленерго – це демонстрація зневаги до громади та плювок убік усіх його споживачів. А фраза про прозорі стосунки – насмішка.
– Напевне, у керівництва Обленерго вже виробилася хибна звичка завжди вважати себе правими. Пора, мабуть, поставити цьому край. Бо не громада існує для публічного акціонерного товариства «Енергопостачальна компанія «Чернівціобленерго», а воно існує для людей, – каже депутат. – Та, зрештою, така поведінка мене не дивує. Адже саме я був свідком того, яке ставлення продемонстрували рядові елелектромонтери людям. А риба, як відомо, гниє з голови…
Впливова громада – відповідальна місцева влада
Однак активісти не опускають рук. Через громадянське представництво вони домагатимуться побудови рівноправних, відкритих стосунків із «Чернівціобленерго», як би останнє не упиралося, в інтересах споживачів. До слова, громадськість знайшла підтримку Міжнародного фонду «Відродження». За допомоги його коштів Об’єднання впливатиме на складну ситуацію з електропостачанням у рамках програми «Впливова громада – відповідальна місцева влада», перемігши в конкурсі мікрогрантів, проведеному Товариством «Український Народний Дім у Чернівцях». На кошти гранту Об’єднання інформуватиме споживачів про їхні права в стосунках з монополістом, здійснюватиме фахову експертизу угод ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго», юридичної сили та відповідності рахунків, які виставляє Обленерго, Правилам користування електроенергією (ПКЕЕ та ПКЕЕН). Об’єднання вже готує обґрунтовані пропозиції до відповідних органів влади щодо необхідності встановлення окремого тарифу для споживачів, у будинках яких відсутнє централізоване постачання гарячої води.
Як наголошує Лідія Анциперова, одна з лідерок Об’єднання, його мета – запровадити рівноправний діалог між споживачами та надавачем послуг.
До Буковинського громадського об’єднання увійшли:
1. Буковинський центр виборчих технологій
2. Буковинська фундація підтримки регуляторної реформи в Україні
3. Буковинська партнерська агенція
4. Буковинські співвласники будинків
5. ГО«Вибір Буковини»
6. Громадська правозахисна організація «На грані»
7 Громадська правозахисна організація «Правосвіт»
8. Громадська ініціативна група с. Тисівці Сторожинецького району
9. Депутатська група
10. ГО «Європейський Рух»
11. Кіцманська районна громадська організація роботодавців
12. Конфедерація профспілок недержавного сектору економіки
Чернівецької області
13. Обласна рада ветеранів
14. УВО «УТОС»
15. Чернівецький міський центр захисту прав підприємців
До участі в публічних слуханнях БГО запросило, крім ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго», ще й представників органів державної влади. Серед запрошених були й Чернівецьке територіальне представництво національної комісії регулювання електроенергетики України та інспекція Держенергонагляду в Чернівецькій області, які безпосередньо повинні впливати на роботу Обленерго, захищаючи інтереси держави та її громадян. Та їх на слуханнях не було. Щодо місцевого представництва НКРЕ Володимир Вакарюк, голова ГО «Європейський рух», уже висловлювався в пресі, наголошуючи, що комісія захищає не ті інтереси – мабуть, через те, що син керівника цієї структури працює на непоганій посаді в Обленерго.
– Чи не тому чернівецьке відділення НКРЕ завізувало договір, який відрізняється від типового? – риторично запитував юрист Вакарюк. Зрештою, до теми договорів ми ще повернемося.
Експерти: 6 проблем, які псують стосунки
У публічних слуханнях взяли участь Чернівецьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, Інспекція з питань захисту прав споживачів, департамент соціального захисту населення Чернівецької ОДА, Територіальне управління Держгірпромнагляду України в Чернівецькій області.
Об’єднання вивчило та опрацювало в робочих групах проекту «Право на світло» різні аспекти стосунків буковинського споживача з Обленерго, поділивши їх на ті, що стосуються мешканців Чернівців та сіл, селищ і райцентрів. Окремо вивчалися проблеми підприємців області та громадян пільгових категорій. Потім на підставі узагальнення пропозицій, звернень громадян та аналізу ситуації були сформовані шість блоків проблем, які існують у стосунках між мешканцями, підприємцями, фізичними та юридичними особами – споживачами електричної енергії, вирішення яких цілком або частково входить до компетенції ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго»:
1. НЕПРОЗОРі ПРОЦЕДУРи ПІДКЛЮЧЕННЯ ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ, УКЛАДАННЯ ДОГОВОРІВ, ВІДКЛЮЧЕННЯ ПІД ЧАС ДІЇ ДОГОВОРУ;
2. НЕЗРУЧНИЙ ДЛЯ СПОЖИВАЧА ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ РОЗРАХУНКІВ
3. Існування РИЗИКІВ ЗДОРОВ’Ю ТА ЖИТТЮ ЛЮДЕЙ через НЕЗАДОВІЛЬНий ТЕХНІЧНий СТАН ЕЛЕКТРОМЕРЕЖ і ОБЛАДНАННЯ (ТРАНСФОРМАТОРИ й стовпи)
4. НЕЗАДОВІЛЬНИЙ РІВЕНЬ КУЛЬТУРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ СПОЖИВАЧІВ
5. ВІДСУТНІСТЬ ПОВНОЇ ТА ДОСТУПНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ СПОЖИВАЧІВ
6. НЕРЕАГУВАННЯ або ФОРМАЛЬНЕ РЕАГУВАННЯ НА ЗАПИТИ, ЗВЕРНЕННЯ та СКАРГИ СПОЖИВАЧІВ
Приміром, Лідія Анциперова склала ці шість блоків у такий вердикт:
– Існує проблема відповідальності Обленерго перед споживачами. Монопольна приватна струкутура створила собі особливі умови бізнесу, коли від усіх інших вимагає чіткого виконання обов’язків. Свої ж недоліки пояснює нестачею грошей, хоча є таким же приватним підприємством, як усі інші. Тож виходить, що закон не про Обленерго писаний. А це і є зловживанням монопольним становищем».
Володимир Вакарюк наголосив, що договір, який пропонує Обленерго, обмежує споживання електричної енергії, бо встановлює ліміти потужності використання від 1,5 до 3 кВт. А це вже є порушенням прав споживача, бо означає, що він не може користуватися мікрохвильовкою, пральним автоматом тощо – його за це просто відключать. Саме тому облеерго вимагає узгоджень на підключення нового холодильника, перенос розетки тощо. У даному випадку вихід – покращення транспортної мережі. Але на це Обленерго не має грошей, хоча прибутки рахує у десятках мільйонів гривень.
Василя Розная як керівника ГО «Буковинські співласники будинків» не влаштовують подвійні стандарти щодо мешканців ОСББ і ЖБК, які платять значно більше за електрику, ніж чернівчани, які проживають у будинках, належних до ЖРЕПів.
Певна частина озвучених проблем безпосередньо перебуває в компетенції ПАТ «Чернівціобленерго», тож може бути вирішеною за умови бажання керівництва компанії. Зокрема, це стосується не тільки перекладання обов’язків і витрат на плечі споживача (який повинен щомісячно особисто подавати звіти про використану електроенергію та здійснювати попередню оплату за послуги, які ще не надані – а це призводить до вимивання обігових коштів підприємств) але й односторонніх (з боку ПАТ «ЕК Чернівціобленерго») внесень змін до договорів. Покінчити з непрозорими процедурами підключення та відключення споживачів від електропостачання (особливо в сільській місцевості) та вирішити гострі питання щодо відшкодувань збитків громадянам та підприємствам у разі пошкодження електроприладів, обладнання, побутової техніки через коливання напруги в електромережі або відключення споживачів від електропостачання з технічних причин ПАТ – це теж у змозі зробити Обленерго. Як і відкрити дозвільний центр, що взагалі прописане законом, – наголосив Микола Малярчук.
Натомість ще 2 місяці тому зникли касири в РЕМах. Відтак споживач платить банкам відсотки за переведення грошей. Одне слово, платимо за те, що… платимо. Хоча, як зауважують експерти, ці відсотки вже закладені у тарифі на електроенергію!
– Загалом нахабство і погрози – візитна картка Обленерго, особливо ж РЕМів, – підсумувала Тамара БОРОВИК з правозахисної організації «На грані».
– Зате у договорах з «Чернівціобленерго» параметри якості надання послуг просто відсутні, – зауважив аналітик Ігор Бабюк. – А на сайті ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» вартості всіх послуг не знайдете. Бо окремі з них мають, так би мовити, ціну, а вартість інших – прихована, себто не зазначена».
Зрозуміло, все це не залишиться без реакції громадськості. Від неї надійдуть листи і до Кабміну, і до Президента, і до відповідного міністерства, а також до НКРЕ та інших контрольних служб України.
«Ми переконані, що громада Буковини здатна представляти та захищати свої законні права та інтереси щодо отримання якісних, прозорих і доступних послуг у такий соціально важливій сфері, як електропостачання та інші житлово-комунальні послуги, які визначають якість життя громадян та, наразі, надаються переважно підприємствами-монополістами».
– Цими словами завершується резолюція публічних слухань, ухвалена Буковинським громадським об’єднанням. Її повний текст, як і окремі виступи учасників, оприлюднимо у наступних числах газети.
Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»