«Ми хочемо, щоб донати стали частиною щоденної рутини українців»

Інтерв’ю з Володимиром Гавришем про кампанію “Смачно, бо на дрони!”

Зробити добру справу стало простіше: достатньо замовити каву, десерт чи вечерю у ресторані. Саме так працює всеукраїнська благодійна кампанія “Смачно, бо на дрони!”, яку на початку вересня запустив Фонд “Сучасна Україна” за сприяння ГУР МО України. Президент Фонду Володимир Гавриш каже: “Ми замислилися: як інтегрувати допомогу у рутину? Так і народилася ідея кампанії “Смачно, бо на дрони!”
Мета кампанії — об’єднати заклади харчування з усієї країни, щоб разом збирати кошти на FPV-дрони для підрозділів ГУР. Кожен ресторан чи кафе збирає кошти на власний SECRET BOX — комплект вартістю 50 тисяч гривень із готовими до роботи дронами. У нього можуть входити FPV-дрони на радіоканалі, оптоволокні або для ретрансляції, а також бойові частини до них.
За 2 тижні від початку кампанії до ініціативи вже приєдналося понад 60 закладів по всій країні і у Фонді активно долучають нові.
У інтерв’ю президент Фонду Володимир Гавриш розповів детальніше, як виникла ідея кампанії, чому саме дрони стали ключовою ціллю збору, які вимоги висуваються до учасників та як просувається акція.
Кор.: – Пане Володимире, як виникла ідея “Смачно, бо на дрони!”?
В.Г.: – Три з половиною роки триває повномасштабна війна. Залучати кошти простими зборами стає дедалі важче — люди виснажилися. До того ж, великі суми найчастіше вдається зібрати у моменти емоційних потрясінь — коли відбувається щось гучне або трагічне. Ми всі пам’ятаємо приклади: після скандальної зустрічі Зеленського й Трампа українці за 20 годин зібрали понад 25 мільйонів гривень “на ядерку”, а після обстрілу “Охматдиту” лише за кілька днів вдалося акумулювати 300 мільйонів гривень. Це яскраво демонструє силу нашої єдності та швидку реакцію суспільства.
Але під час війни вирішальне значення має регулярність підтримки. На фронті критична ситуація відбувається не час від часу — вона щодня. Саме тому важливо, щоб донати стали для українців звичною, регулярною дією.

Ми замислилися: як інтегрувати допомогу у рутину? Так і народилася ідея кампанії “Смачно, бо на дрони!”. Суть проста: людина приходить у заклад харчування, замовляє каву чи смачну страву, і якщо ця позиція в меню є благодійною — автоматично робить донат на підтримку підрозділів Головного управління розвідки FPV-дронами.

Ідея з’явилася ще на початку 2025 року. Далі тривали організаційні процеси: ми планували старт на початок літа, але через низку обставин запуск перенесли на осінь, якраз до Дня воєнної розвідки України.

Кор.: – Чому ви вирішили сколабруватися саме з рестораторами? Які плюси чи можливості ви побачили в такій співпраці?
Ми обрали саме заклади харчування, бо вони щодня мають контакт із великою кількістю людей і представлені по всій Україні — від великих міст до невеликих містечок чи селищ. До того ж, закладів харчування є багато і всі вони абсолютно різні: це можуть бути як великі ресторани, які виділяють кілька страв, вартість яких іде на збір, так і маленькі локальні кав’ярні, що донатять відсоток із продажу десерта. Завдяки такій різноманітності й широкій присутності ми отримуємо справжній масштаб: кожен заклад стає локальним осередком благодійності. До того ж заклади харчування працюють щодня. А саме щоденна, системна підтримка зараз є надзвичайно цінною.
Кор.: – Коли йдеться про великі суми, завжди постає питання довіри. Тому наступне запитання стосується прозорості: прозорості збору, контролю й використання коштів. Адже кожен, хто допомагає армії чи благодійним організаціям, рано чи пізно хоче бути впевненим у звітності та чесності процесу…
Одразу ж хочу наголосити, що я пишаюся тим, що ми можемо будь-кому відкрити інформацію про всі надходження та витрати, які проходять через наш Фонд. Це принципова позиція. Ми з самого початку працюємо максимально прозоро: кожна гривня має чітке призначення і використовується заради перемоги.
По-перше, ми закуповуємо все прозоро. По-друге, ми завжди аналізуємо кожну позицію, щоб придбати необхідне максимально вигідно — за найнижчою ціною на ринку, але з характеристиками, які дійсно потрібні нашим захисникам. У нас немає “улюблених” чи постійних постачальників — кожну закупівлю ми починаємо з аналізу ринку, щоб забезпечити оптимальне співвідношення ціни та якості. Це дозволяє нам максимально ефективно використовувати донати і виправдовувати довіру людей.
Прозорість — одна з найголовніших цінностей Фонду “Сучасна Україна”. Саме завдяки цим принципам ми маємо потужних партнерів, які підтримують нас роками. Сьогодні з нами співпрацюють Work.ua, компанія “Епіцентр”, група компаній “Нові Продукти”, клініка Anacosma, ТОВ “КОМПАНІЯ ТЕХНОПАРТС” та багато інших — як великих, так і менших бізнесів. Вони нам довіряють, бо бачать результат.
До речі, про Work.ua. Минулого тижня вони стали партнерами всеукраїнської кампанії “Смачно, бо на дрони!”. Тепер Work.ua допомагатиме нам у залученні закладів харчування по всій Україні до участі. Це гарний приклад того, як бізнес може підтримувати армію не лише фінансово, а й своїми ресурсами та експертизою.
Щодо збору в межах кампанії “Смачно, бо на дрони!” — ми діятимемо за звичною для Фонду схемою: спершу ретельний аналіз, а вже потім закупівля. Усі придбання здійснюватимуться у тісній координації з ГУР.
Кор.: – Пане Володимире, а чому саме дрони?
Як я вже казав, ідея проєкту “Смачно, бо на дрони!” виникла ще на початку року. Після цього ми зустрілися з речником ГУР Андрієм Юсовим, поділилися напрацюваннями та запропонували запустити проєкт. Ми відпрацьовували його так, щоб він був максимально життєздатним і у найбільш зручному форматі міг залучити кошти на підтримку наших розвідників.
Після консультацій і аналізу потреб бойових підрозділів на передовій ми визначили, що будемо збирати на FPV-дрони.
Кор.: – Ви заявляєте, що збираєте на SECRET BOXи — чому саме вони і що це таке?
Спершу планувалося, щоб кожен заклад збирав кошти на конкретний дрон — один, два чи три. Але під час відпрацювання концепції збору ми дійшли висновку, що прив’язка до одного виду дрона чи конкретної бойової частини є обмежувальною. Потреби підрозділів суттєво відрізняються залежно від задач, напрямку роботи та періоду року. Тож дрони потрібні різні, і їхня вартість варіюється.
Оскільки наша основна мета — комплексне забезпечення підрозділів ГУР необхідною технікою, ми відмовилися від схеми “один ресторан — один дрон”. Ресторани, які долучаються до кампанії, збирають на SECRET BOXи вартістю 50 тис. грн, у яких будуть різні “секрети”. Такий підхід гнучкий: наповнення скрині формується під конкретний запит.
У SECRET BOXах можуть бути, наприклад, 10-дюймовий FPV-дрон на оптоволокні, 10-дюймовий FPV-дрон на радіоканалі, 18-дюймовий FPV-дрон для ретрансляції, а також боєприпаси різних типів. Завдяки цьому всі ресторани беруть участь на рівних умовах, а ми зберігаємо гнучкість і не обмежуємо себе лише певним видом дронів чи боєприпасів. Такий підхід дозволяє максимально точно закривати актуальні потреби підрозділів ГУР і забезпечує ефективне використання зібраних коштів.
Кор.: – Як ви працюєте із закладами харчування? Чи є у вас конкретні вимоги? Чи ви працюєте абсолютно зі всіма?
Ми закликаємо всі заклади харчування, кав’ярні та кафе по всій Україні долучатися до кампанії “Смачно, бо на дрони!”. Неважливо, чи це маленька кав’ярня, чи великий ресторан — кожен може зробити внесок. Головне — бажання допомогти та готовність до співпраці.
Деякі невеликі заклади бояться долучатися, оскільки одразу розуміють, що не зможуть зібрати 50 тис. грн на повний SECRET BOX. Але це не проблема: кожна гривня — це допомога. Кілька маленьких закладів, які зберуть навіть по 5–10 тис. грн, разом зможуть сформувати повний BOX. Вони так само будуть учасниками кампанії, з’являться на мапі закладів на нашому сайті і по завершенню отримають приємні бонуси та подяки за участь.
Щоб долучитися, потрібно перейти на сайт кампанії “Смачно, бо на дрони!”, заповнити анкету, і координаторка кампанії Анна Ордеха зв’яжеться з вами для запуску процесу збору.
Кор.: – Як саме відбувається робота із закладом?
Кожен заклад може обрати зручний спосіб участі. Основний формат — це вибір однієї або кількох страв у меню, відсоток із продажу яких або повна вартість буде спрямована на SECRET BOX. Проте деяким закладам зручніше перераховувати відсоток від денного або тижневого доходу, дехто робить прямі внески, частково або повністю фінансуючи один чи кілька BOXів. Також ми пропонуємо організувати спеціальний благодійний захід — вечерю, дегустацію, гастровечірку чи кулінарний майстер-клас.
Заклад акумулює кошти, щотижня координаторка проєкту збирає інформацію про залучену суму в кожному закладі. Після завершення акції (попередньо два місяці) кошти будуть переведені на окрему банку кампанії. Далі ми закупимо необхідне обладнання і урочисто передамо його нашим розвідникам, щоб вони могли виконувати поставлені завдання.
Кор. – Чи є якісь вже проміжні результати на даному етапі?
До кампанії вже долучилося понад 60 закладів по всій Україні, і щодня з’являються нові учасники. На карті може бути менше позначок, адже заклади з однієї мережі ми показуємо як один пункт. Наприклад, у Києві дві локації “Балуваної Галі” позначені однією точкою. Так само з MOJO HALL у Луцьку чи мережею їдалень “Ситий-Вкритий” у Вінниці. Це дозволяє уникати задвоєння та неточностей у рейтингу, адже внески мережі об’єднуються на один BOX, а не рахуються окремо по кожній точці. Деякі заклади ще не нанесені на мапу, бо не отримали або не повісили постер у своєму закладі або ж ще визначаються із форматом участі.
У Тернополі до кампанії долучилися ресторан Sfera, ресторан “Мідь”, ланч-кафе “Релакс”, паб “Пивний кальмарчик”, сімейна ресторація “Три Миколи”, ресторан “Хутір”, ресторація “Фляшка” та “Вогонь & М’ясо”.
В Одесі участь беруть два заклади бургер-паб “Ржавий Краб” і вони вже майже зібрали на SECRET BOX.
У Києві приєдналися Jela cafe, бар HOTEL13, ресторан Lucky, ресторан “Гамак”, два заклади “Балувана Галя” (у них також уже є 1 зібраний SECRET BOX), ресторан BEEF, арт-кафе “Цінності” та сімейний ресторан KINTO. У Київській області партнером є готельно-ресторанний комплекс Biruza Club.
У Черкасах на бокси збирають студія десертів La Tarte та заклад “Балувана Галя”. У Кропивницькому бере участь кав’ярня “Ваніль”, а у Чернівцях — CoffeeTost.
У Чернігові приєдналися WOK BOX, ресторан “Веранда”, чотири заклади “Балувана Галя” та ресторан “Хмільне М’ясо”. У Миколаєві учасником є ресторан Maison, у Житомирі — два заклади “Балувана Галя”.
В Ужгороді до кампанії долучилися ресторан “Грузинські традиції від Інги”, Limoncello та Sake lounge bar. У Луцьку працюють MOJO HALL та “Дядя pizza”. У Володимирі приєдналася ресторація “Вулик”. У Харкові до ініціативи приєдналися Couple Coffee, сімейний ресторан Scorini, грузинський ресторан “Гохо”, City rest & bar KULTURNИЙ та i-Fresh.
У Вінниці партнерами стали ресторація “Світлиця”, два заклади мережі їдалень “Ситий-Вкритий”, сімейний ресторан “Кловер”, паб “Стара Броварня” та “Монблан”.
У Рівному долучилися їдальня “Їж смачно” та кав’ярня Domino. У Львові беруть участь одразу чотири заклади мережі Fami — Fami. Italy, Fami. Chefs, Fami. burger та Fami. coffee.
Детальніше ознайомитися із закладами, які вже долучилися до кампанії можна на сайті “Смачно, бо на дрони!”.
Кор.: – Яким є загальний відгук закладів на долучення до кампанії? Чи часто вам доводиться стикатися з відмовами?
Загалом рухаємося позитивно. Відгук досить позитивний: ресторани та кав’ярні добре реагують на ідею поєднання допомоги Силам оборони з власною діяльністю.
Є ті, хто бере паузу, щоб обдумати участь, а також заклади, які відмовляються. Це цілком нормально. Основні причини відмов — те, що вони вже допомагають підрозділам напряму, що похвально, або ж побоювання співпраці з волонтерами чи фондами через негативний досвід у минулому.
Водночас деякі заклади самостійно дізнаються про кампанію з новин чи ефірів, або ж завдяки “сарафанному радіо”, заповнюють форму і долучаються. Тобто комунікація різна, і це цілком природно.
У планах — провести презентації кампанії в різних містах України. Для цього ми залучаємо нашу мережу волонтерів: вони організовуватимуть зустрічі на місцях, комунікуватимуть із місцевим бізнесом і рестораторами, а ми забезпечуватимемо інформаційну частину. Минулого тижня перша така презентація відбулася у Вінниці: у невеликому конференц-залі ми представили кампанію, провели сесію “запитань-відповідей”. У результаті до ініціативи приєдналися ще три заклади, а з кількома іншими тривають перемовини.
Кор. – Попередньо зазначали, що акція триватиме два місяці. Чим зумовлена така коротка тривалість? Чи є певний дедлайн для долучення закладів?
Ми запустили акцію 7 вересня, до Дня воєнної розвідки України. Попередньо ми визначили тривалість у два місяці, щоб залучити як мінімум 100 закладів і зібрати 100 SECRET BOXів для передачі нашим розвідникам.
Якщо ж кампанія “Смачно, бо на дрони!” набиратиме обертів і ми побачимо позитивну динаміку, плануємо її продовжити. У такому разі будемо консультуватися з Головним управлінням розвідки, і, можливо, акція стане постійною. Тоді всі кошти, що надходитимуть, спрямовуватимемо на підтримку підрозділів розвідки на передовій. Але це вже питання наступних етапів. Зараз головне — зібрати заплановану кількість за визначений термін та передати допомогу бійцям.
Щодо дедлайну для закладів — його немає. Ми щодня працюємо над залученням нових учасників і раді кожному закладу, який долучається.

Детальніше про кампанію — на сайті “Смачно, бо на дрони!”.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *