Артур КОЛЬНІК: 125 Пронизливий погляд з Чернівців

Ювіляри 2015 року
З колекцій Чернівецького художнього музею

interior_M (23)

Divchynka_eyes_

Митець-філософ: Сьогоднішнє – це учорашнє й завтрашнє
Єдиним живописним твором всесвітньовідомого художника-експресіоніста Артура КОЛЬНІКА (1890-1972) в музеях України є портрет «Дівчинка з ведмедиками». Ця робота написана у Чернівцях 1925 року і є окрасою експозиції Чернівецького художнього музею. Цьогоріч вона цілком самодостатньо може бути подана на виставці однієї картини на вшанування автора в рік його ювілею. Зображення дівчинки з іграшками – твір надзвичайної сили як за дивовижною виразністю живопису полотна, так і за промовистим звучанням образу. Глибоко зворушує та бентежить замислено-пронизливий вираз зелених очей дитини. Виникає враження, що цей погляд передрікає подальший перебіг життя художника у 82 роки завдовжки. Разом з тим здається, що митець досяг незбагненного ефекту чудодійного зв’язку між простором картини та сьогоднішньою реальністю.
Стан зосередженої вдумливості виражають не лише проникливо-серйозні очі дівчинки, а й вперто-рішучі положення рук. Неймовірно виразне враження справляє також протиставлення статичної фігури динаміці кубістичних елементів зображення, надаючи полотну винятково-промовистої декоративності та привабливої ошатності. Енергійним співставленням відкритих кольорів і напівтонів художник з артистичною майстерністю досягає емоційності та експресивності образу.

Divchynka
Артур КОЛЬНІК. Дівчинка з ведмедиками. 1925 р. Полотно, олія. З колекції Чернівецького художнього музею

Portrait_of_a_woman_1926_BarDavidMuseum_1

Артур КОЛЬНІК. Портрет жінки. 1926 р. Полотно, олія. З колекції Bad-David Museum (Ізраїль,
кібуц Барам)

A_Jew_1926_Bar_David_museum_oil_canvas_avtocol
Артур КОЛЬНІК. Єврей. 1926 р. Полотно, олія. З колекції Bad-David Museum (Ізраїль, кібуц Барам)

Коли щастить, пошуки бувають успішні
«Дівчинка з ведмедиками» за манерою виконання є близькою до написаного роком раніше портрета «Старий єврей». Його репродуковано у виданні 2005 року (Т. Дугаєва «Таланти Чернівців»). Проте інші портретні твори митця, які постали протягом дванадцяти чернівецьких років, залишаються здебільшого невідомими або малознаними. У вирі часів вони опинилися в музейних та приватних збірках різних країн світу і, здебільшого, й дотепер не є надто поширеними. В ході опрацювання матеріалу виявлено кілька таких творів Артура Кольніка («Єврей», «Портрет жінки», графічний жіночий портрет (1926, 1928 р.р. Музей Bad-David, Ізраїль, кібуц Барам), а також «Автопортрет» (1927 рік. Ізраїль, Аукціон Kedem, 2013). Репродукцію профільного портрета актриси на ім’я Міріам Орлєска розмістив львівський польськомовний тижневик «Chwila» 1930 року.

Кроки до експресіонізму

Якщо звернутися до більш ранніх творів (парні портрети: 1919 р. – «Елегія. Смуток розлуки», Варшава, аукціон, 2011, та 1920 р. – «Літній чоловік і дитина», приватна колекція), стає помітним, що вже тоді Артур Кольнік особливу роль надавав зображенню рук та їхніх красномовних жестів. Згодом у чернівецьких роботах він почав підсилювати емоційну виразність образів геометризованою живописною структурою та більш визначено окреслювати силует лінією-обводкою як формоутворювальним та водночас декоративним елементу. Ці характерні деталі відграють суттєву роль у передачі психологічного стану потретованих, напруги їхніх почуттів та внутрішньої енергії. Наведеним вище творам, як і полотну «Дівчинка з ведмедиками», властиві стилістичні риси експресіонізму. Відтак у чернівецький період художня манера митця набула яскравих ознак цього мистецького напряму.
Раритети Чернівецького музею
Крім портрета «Дівчинка з ведмедиками», у Чернівецькому художньому музеї зберігається примірник раритетного видання 1936 року «Під циліндром» («Sous le chapeau haute forme») із 12 ксилографіями Артура Кольніка, присвяченими антивоенній тематиці періоду Першої світової війни. Цю рідкісну книгу передав музею пан Яснозор Шевчукевич 1991 року.
Є сподівання, що в науковому обігу з’явиться ще один експонат Чернівецького художнього музею, автором якого є Артур Кольнік. На цю подію маємо ще почекати, оскільки над портретом, про який йдеться, належить попрацювати реставратору.

selfportrait_1927_pastel_paper_fr
Автопортрет. 1927 р. Папір, пастель.
Ізраїль, Аукціон Kedem, 2013

З біографії художника

Артур Кольнік (Arthur Kolnik) є художником яскравого мистецького таланту. Народився 4 травня 1890 року у Станіславі (тепер Івано-Франківськ), навчався у Краківській Академії мистецтв, де отримав кілька нагород, а також бронзову та срібну медалі. Саме у Чернівцях (1919-1931) тривало його становлення як живописця, графіка та ілюстратора книг. І ще 40 років життя митця пройшли в Парижі, де він помер 1972 року. На життєву долю Артура Кольніка випали драматичні фронтові випробування під час Першої світової, поранення, поневіряння перших років життя у Парижі, арешт і жахи табору для біженців під час німецької окупації у 1940-х роках, смерть першої дружини. Водночас відданість покликанню художника гартувала його цілеспрямованість і успішний творчий поступ. В історії мистецтва він відомий як представник École de Paris (паризької школи), знаний творами на теми хасидських традицій, та як ревний поборник збереження духовних витоків єврейського народу. Роботи Артура Кольніка експонувалися на численних виставках 1910-20 р.р. у Відні, Чернівцях, Кракові, Нью-Йорку. Наступного десятиліття – у Парижі, Буенос-Айресі, Лондоні, Варшаві, Ризі. В Ізраїлі тріумфальне відкриття виставки майстра відбулося 1948 року. Найбільш широкий показ його творчого доробку відбувся 1968 року в Тель-Авіві, де експонувалося 130 його творів. Нині живопис і графіка митця представлені у музеях Європи, США, Ізраїля та в багатьох приватних колекціях. Вони регулярно з’являються на світових аукціонах.
Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавець, член Національної Спілки художників України

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *