6 лютого 2009 року у Міністерстві внутрішніх справ України під головуванням Міністра внутрішніх справ Юрія Луценка відбулося розширене засідання колегії МВС за підсумками діяльності органів внутрішніх у 2008 році, в якому взяв участь Перший віце-прем‘єр-міністр України Олександр Турчинов.
Міністр констатував: міліція здатна виконувати своє основне завдання із забезпечення законності та правопорядку в країні. Юрій Луценко висловив впевненість у тому, що й надалі «МВС не дозволить злочинності безкарно діяти на території України». У цьому висловив впевненість і Олександр Турчинов: «МВС, діючи в межах своїх повноважень, здатне забезпечити порядок у суспільстві», – сказав Перший віце-прем‘єр-міністр України. За його словами, головне завдання на сьогодні – це стабільність в країні.
Аналізуючи основні результати діяльності ОВС в минулому році, Міністр внутрішніх справ зазначив, що злочинність є однією з найгостріших проблем суспільства. Відповідно до результатів опитувань громадської думки, в останні десятиріччя мешканці багатьох країн ставлять її за вагомістю на друге-третє місце після проблем економічного характеру. При цьому роль органів внутрішніх справ у протидії злочинності є найважливішою, адже саме від діяльності правоохоронних органів значною мірою залежить створення безпечного життєвого середовища для наших громадян.
Торік зроблено ряд суттєвих кроків щодо якісної зміни характеру роботи органів внутрішніх справ. У МВС почали з найголовнішого – визначення пріоритетів, а саме: забезпечення захисту прав і свобод людини, підвищення рівня безпеки дорожнього руху, боротьба з корупцією і хабарництвом, іншими злочинами у сфері службової діяльності, протидія наркоманії, нелегальній міграції та торгівлі людьми. Їх було схвалено Кабінетом Міністрів України і конкретизовано у відповідній Директиві Міністра.
– Сьогодні ми маємо прозвітувати перед громадянами та суспільством, що зроблено у сфері протидії злочинності та охорони громадського порядку, – зазначив Міністр внутрішніх справ Юрій Луценко.
Забезпечення захисту прав і свобод людини
Міністр акцентував увагу присутніх на окремих ключових аспектах діяльності міліції, передусім – забезпеченні захисту прав і свобод людини. Для належного виконання цього завдання у Міністерстві створено Управління моніторингу дотримання прав людини в діяльності органів внутрішніх справ. Активізовано роботу консультативно-дорадчого органу – Громадської ради, головним завданням якої є сприяння забезпеченню прав людини в роботі ОВС.
Міністр навів деякі показники відносно розкриття та розслідування злочинів проти життя, здоров’я, честі, гідності та майнових прав людини.
Зазначалося, що 2008 року до органів внутрішніх справ надійшло понад 2,8 млн. заяв та повідомлень про злочини та інші резонансні події. До кримінальної відповідальності притягується 2 645 убивць, серед яких 100 вчинили злочини з особливою жорстокістю, 30 – вважали вбивство своєю «роботою». Розкрито ряд серійних злочинів проти особи на Донеччині, Дніпропетровщині, Миколаївщині. До суду передано кримінальні справи на 635 ґвалтівників, 4,7 тис. розбійників, 14,6 тис. грабіжників, понад 36 тис. злодіїв (із них кожний сьомий – квартирний злодій). Розкрито 26,6 тис. злочинів минулих років. Із незаконного обігу вилучено 3 тис. одиниць вогнепальної зброї.
Ефективна праця над попередженням та розкриттям тяжких та особливо тяжких злочинів сприяла тому, що в минулому році органи внутрішніх справ спромоглися зберегти життя 1 114 своїх співвітчизників: якщо у 2007 році від злочинних дій загинуло 9,8 тис. осіб, то торік ця цифра дорівнювала 8,7 тис.
Нині головне завдання, зазначив Міністр – чітко спланувати заходи щодо недопущення втрати контролю над кримінальною ситуацією. Передусім – це перебудова психології працівників міліції, зокрема керівників. Їх робота не повинна бути спрямована на забезпечення сталих статистичних показників на рівні минулого року. Фактичне здійснення правозастосовних функцій за всі правопорушення, де передбачена кримінальна або адміністративна відповідальність, – саме це дозволить органам внутрішніх справ отримати підтримку громадськості у боротьбі з протиправними діяннями.
Однак дії працівників міліції не завжди адекватні очікуванням наших громадян – підкреслив Міністр. Причинами недостатньої ефективності протидії натиску криміналітету є кадрова проблема, брак досвіду, а іноді – несумлінне та непрофесіональне ставлення окремих працівників до своїх обов’язків. Про це свідчить і 48 тисяч звернень громадян про бездіяльність працівників міліції, і 80 тисяч скасованих прокурорами постанов про відмову в порушенні кримінальних справ.
Нічим іншим, як непрофесіональністю наших працівників, можна пояснити стан розкриття фактів озброєних нападів на банківські установи. Із 44 таких злочинів залишаються нерозкритими 27. Маючи значний кадровий потенціал, технічні засоби, оперативні можливості в Києві, наприклад, не спромоглися розкрити жодного з 9 розбоїв на філії банків. Взагалі відсутні результати на цьому напрямку також у Львівській, Сумській та Харківській областях.
Міністр висловив сподівання, що органи внутрішніх справ спроможні не лише констатувати негативну тенденцію щодо зростання розбійних нападів на банки, гральні заклади, автозаправні станції та інші об’єкти, де зберігаються грошові кошти, а й ефективно, комплексно використовувати сили й засоби з протидії цим злочинам.
На стані протидії злочинам проти майнових прав громадян негативним чином позначилися зміни в чинному законодавстві, зокрема сумнозвісний грошовий «поріг» кримінальної відповідальності за крадіжки, шахрайства, умисне знищення, розтрату або привласнення майна.
– Нам зрозуміло невдоволення наших громадян діями міліції, що відмовляє у порушенні кримінальної справи, – зазначив Юрій Луценко. – Але, на жаль, законодавець нас не чує і не бачить. Законопроект, що має ліквідувати цю невідповідність сьогоденню, знаходиться у Верховній Раді без руху і відповідної уваги.
Викриття корупції та посадових злочинів
Ще один із стратегічних директивних напрямків діяльності правоохоронних органів – якісне поліпшення роботи з викриття корупції та посадових злочинів.
Корупція у різних своїх проявах поширилася на всі сфери і фактично стала невід’ємною складовою повсякденного життя як на побутовому рівні, так і в економіці, вважає Міністр. Зрозуміло, що винятково правоохоронними заходами корупцію не подолати.
Цьому явищу повинна бути оголошена війна на всіх напрямах – законодавчому, адміністративному-управлінському та громадсько-просвітницькому. У межах своєї компетенції і можливостей органи внутрішніх справ прагнуть ефективно протидіяти їй.
Це можна проілюструвати такими цифрами. Більше половини виявлених у сфері економіки злочинів належить до категорії тяжких та особливо тяжких. Зміщення акцентів у бік якісних характеристик та відхід від оцінки роботи «за валом» викритих злочинів дозволили порушити майже 1 тисячу кримінальних справ зі збитками понад 1 млн. грн. За закінченими провадженням кримінальними справами забезпечено відшкодування збитків на суму 707 млн. грн.
У сфері службової діяльності викрито 15,5 тис. злочинів, за 74 відсотками з них вже пред’явлені обвинувачення. Серед посадовців, які притягуються до кримінальної відповідальності (всього 8,3 тис.), кожен другий – керівник суб’єкта господарювання, кожен п’ятий – службовець органів влади, управління і місцевого самоврядування, кожен восьмий – представник контролюючих органів.
– Відійшовши від фіктивного нарощування кількісних показників, ми нарешті прийшли до конкретики у роботі, – підкреслив Міністр. – Це певною мірою сприяло тому, що до суду направляється 9 із 10 розслідуваних справ.
Минулого року МВС намагалося зруйнувати тезу про нерівність перед правосуддям «високопосадовця» та «дрібного клерка». Як результат, забезпечена невідворотність покарання для ряду корупціонерів Міністерства оборони, Міністерства регіонального будівництва, Міністерства транспорту і зв’язку.
До кримінальної відповідальності притягуються представники Дніпропетровської. Житомирської, Запорізької. Миколаївської, Одеської, Полтавської, Волинської, Харківської та Херсонської облдержадміністрацій. Не обійшла спокуса «попрати закон» і службовців Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій, ряду міськрад та райдержадміністрацій.
2008 року викрито 2,9 тис. фактів хабарництва. Загальна сума отриманих хабарів перевищила сумарний п’ятирічний показник цих злочинів і досягла 117,1 млн. грн. (2007 р. – 34,5 млн. грн.).
Антирейтинг найбільших хабарів вже включає понад 100 злочинів і починається він із 50 тис. грн. та досягає 26 млн. грн. Середній розмір хабара складає 72 тис. грн. (у 2007 р. – 26,6 тис. грн.).
У результаті руйнування корупційних схем до кримінальної відповідальності притягнуто 1,6 тис. хабарників, переважна більшість з яких службовці органів влади, контролюючих органів і, навіть, – 19 суддів.
Активно використовували оперативні і технічні можливості у викритті хабарників у Чернівецькій, Дніпропетровській, Тернопільській, Одеській, Хмельницькій областях та м. Севастополі. Посилення протидії корупційним проявам в МВС очікують від особового складу Кіровоградської, Херсонської, Черкаської, Львівської, Закарпатської областей і підрозділів на залізничному транспорті. Радикально змінити ситуацію можливо лише при ефективному використанні кадрового потенціалу, який професійно займається боротьбою зі злочинами у сфері економіки.
Серйозне занепокоєння викликає перетік бюджетних коштів «у тінь», зловживання з бюджетними коштами і державним майном, втрати бюджету від незаконної діяльності в пріоритетних галузях, незаконне відшкодування ПДВ.
У минулому році кожний шостий викритий злочин був пов’язаний з бюджетними коштами. Збитки за 20 відсотками таких злочинів перевищують 100 тис. грн. Всього у бюджетній сфері викрито 5,8 тис. протиправних дій.
Міністерство запровадило на системній основі оперативне супроводження цільового використання коштів, що виділяються Кабінетом Міністрів, передусім – видатків у вигляді субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам та асигнувань з резервного фонду.
У минулому році злочинці посягали на 221 млн. гривень з державного бюджету. Майже 35 млн. грн. намагалися поцупити з місцевих бюджетів і 7 млн. – з резервного фонду. Активні дії працівників органів внутрішніх справ дозволили перекрити ці джерела незаконного збагачення. Однак більше наполегливості на цьому напрямі хотілося відчути від органів внутрішніх справ Чернігівщини, Кіровоградщини та Полтавщини.
Останнім часом поширюються факти зловживань у сфері державних закупівель, де викрито понад 360 злочинів. Під час засідання колегії Міністр висловив вимогу більш цілеспрямованої роботи на цьому напрямку від працівників міліції Волинської, Житомирської, Тернопільської, Івано-Франківської та Чернігівської областей.
Відсутність тут дієвих результатів пов’язана, насамперед, з недостатньою інформацією про рух та використання державних коштів, виділених на закупівлю. Належна взаємодія з підрозділами контрольно-ревізійного управління, державного казначейства, антимонопольного комітету дозволить зберегти мільйони бюджетних коштів і повернути їх державі і громадянам. До речі, економічний ефект від діяльності органів внутрішніх справ у минулому році досягає сотень мільйонів гривень, а відшкодування збитків за закінченими кримінальними справами – 1 млрд. гривень.
Міністр також підкреслив необхідність виключити можливості використання не за призначенням бюджетних коштів, що спрямовуються на мінімізацію наслідків економічної кризи.
Злочини у кредитно-фінансовій системі
Банки і кредитні організації активно використовують у своїх цілях шахраї та аферисти. Вони добре орієнтуються на фондовому ринку, використовують благодійні фонди для відмивання коштів і організовують «фінансові піраміди».
У минулому році у кредитно-фінансовій системі викрито 6,5 тис. злочинів, кожен другий з яких – у банківській сфері. Сума збитків тут сягає 915 млн. грн. (відшкодовано 540 млн. грн.). Найбільш поширеними злочинами на даний час є злочини, пов’язані з оформленням та наданням кредитів, у т.ч. споживчих.
Протягом останніх років на фінансовому ринку продовжувала збільшуватись кількість кредитних спілок. Це свідчило про зростання інтересу споживачів до цього сектору фінансового ринку та привабливість системи кредитної кооперації для середньозабезпечених верств населення. Кредитні спілки, у свою чергу, спрямовували свою діяльність на створення привабливих умов для внесення коштів на депозитні рахунки, але не завжди використовували залучені гроші у законний спосіб.
У результаті проведених заходів у 2008 році у сфері діяльності кредитних спілок задокументовано та викрито 531 злочин.
Враховуючи ситуацію у фінансово-кредитній сфері, першочергове завдання міліції – вжити заходів, спрямованих на викриття та попередження злочинів у фінансовій сфері, а саме у системі страхових кампаній, кредитних спілок та кампаній по управлінню фінансовими активами.
За словами Міністра, слід провести комплекс оперативно-розшукових заходів, спрямований на виявлення зловживань посадових осіб банків при наданні споживчих кредитів, установленні відповідності майнової застави сумі отриманих кредитів та реальності їх повернення в умовах фінансової кризи.
Нелегальна міграція
Щодо протидії нелегальній міграції як пріоритетного напрямку у діяльності органів внутрішніх справ зазначалося, що завдяки проведеним торік заходам вдалося суттєво покращити показники з протидії нелегальній міграції. Затримано близько 14,9 тис. (+9 відсотків) нелегальних мігрантів. Виявлено 109 груп нелегалів чисельність понад 700 осіб. Найбільше їх число – це вихідці з Пакистану, Афганістану та Молдови.
Міграційне «навантаження» нелегалів на різні регіони країни розподілено нерівномірно. Найбільша їх кількість затримана у столиці, Одеській, Харківській, Донецькій, Дніпропетровській, Херсонській областях та Криму. За межі держави видворено більше ніж 14 тис. нелегальних мігрантів.
На сьогодні залишається нагальним питання спроможності розміщення переданих до України іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування після уведення в дію Угоди з Європейським співтовариством про реадмісію осіб. За різними оцінками ця кількість може доходити до декількох тисяч осіб на рік.
У 2008 році введено в дію два пункти тимчасового тримання нелегалів, що розташовані в Чернігівській та Волинській областях, на 420 осіб. Однак це не вирішує проблеми розміщення нелегалів.
Згідно із розпорядженням Уряду МВС приймає два військових містечка, розташованих у Дніпропетровській та Донецькій областях, а також опрацьовує питання прийняття для вирішення цієї проблеми військового містечка у Львівській області.
Для будівництва таких пунктів планується залучити кошти Європейської Комісії, передбачені міжнародним проектом Євросоюзу «Надання допомоги у питаннях, пов’язаних із реадмісією».
Торгівля людьми
Значну увагу приділено протидії злочинам, пов’язаним з торгівлею людьми. Налагоджено тісну співпрацю з міжнародними урядовими та неурядовими організаціями, які сприяють захисту прав та законних інтересів осіб, що постраждали від міжнародного трафіку.
Важливим напрямком боротьби з торгівлею людьми є посилення державного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання, що надають посередницькі послуги у сфері працевлаштування за кордоном чи оформлення візових документів. Цього року проведено перевірки 600 таких суб’єктів, під час яких виявлено 160 порушень вимог чинного законодавства та надіслано відповідні подання до органів ліцензування.
У результаті вжитих заходів викрито 322 факти торгівлі людьми, установлено місцезнаходження та повернуто в Україну 342 громадянина, які стали жертвами міжнародного трафіка, з них 245 – жінок та 37 – неповнолітніх. Припинено діяльність 18 організованих груп, які діяли в цій сфері.
Наркозлочинність
Щодо протидії розповсюдженню наркозлочинності зазначалося, що органами внутрішніх справ ужито системних заходів щодо профілактики та боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. За ініціативою МВС прийнято постанову Уряду, відповідно до якої трамадол віднесено до наркотичних засобів та затверджено обсяги його виробництва на 2008 рік. Підготовлено ряд проектів законів з питань посилення протидії наркозлочинності, які наразі подані до Верховної Ради України.
На сьогодні в Україні зареєстровано 174,1 тис. наркоспоживачів. Протягом останніх п’яти років ця кількість зросла у півтори рази, а у сільській місцевості число споживачів наркотиків збільшилося у 2 рази. Кількість неповнолітніх наркоманів складає 4,3 тис.
У минулому році викрито 63,3 тис. злочинів, пов’язаних із наркотиками. Вилучено 12,9 тонн наркозасобів, що складає понад 16,3 млн. доз.
Основна увага органів внутрішніх справ акцентувалася на виявленні і знешкодженні злочинних схем збуту трамадолу. Це підтверджується збільшенням порушених кримінальних справ за збут зазначених препаратів.
Після прийняття постанови, що затвердила обсяг квот на виготовлення трамадолу, кількість зареєстрованих фактів його вилучення зменшилась у 5 разів (з 3,2 тис. до 611 фактів).
На жаль, прогноз розвитку наркоситуації на майбутнє не сприятливий, – зазначив Міністр. Територія країни використовується не тільки як ринок збуту, а і як транзитна – з країн Азії до країн Західної Європи. Активізувались намагання латиноамериканських наркоділків налагодити канали постачання кокаїну до України. Розширюється контрабандне постачання синтетичних наркотичних засобів, насамперед стимуляторів амфетамінного ряду, з країн Західної Європи, зокрема з Польщі.
Так, якщо у 2005 році зареєстровано 117 фактів вилучення героїну, у 2008 році – вже 375; удвічі більше виявлено фактів вилучення кокаїну та втричі амфетаміну порівняно з 2005 роком.
На даний час існує потреба вирішити на державному рівні проблему вдосконалення механізму контролю за обігом сильнодіючих та отруйних лікарських засобів, а також культивуванням нарковмісних рослин. Це суттєво дозволить перекрити канали витоку наркосировини у незаконний обіг.
Безпека дорожнього руху
Щодо забезпечення безпеки дорожнього руху варто зазначити, що з метою підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні, створення об’єктивних умов для суттєвого зниження аварійності розроблено та узгоджено із зацікавленими центральними органами влади Концепцію державної цільової програми підвищення безпеки дорожнього руху на 2009-2012 роки, яку подано на затвердження до Кабінету Міністрів України. Прийняття зазначеної Концепції, а в подальшому і державної програми, дозволить удосконалити загальнодержавну діяльність із забезпечення безпеки дорожнього руху на вулично-дорожній мережі України.
Встановлено дещо новий Порядок проведення державного технічного огляду колісних транспортних засобів, а також надано суб’єктам господарювання повноваження на проведення перевірки технічного стану зазначених засобів. Вживаються заходи до запобігання нелегальній легалізації в Україні транспортних засобів, увезених із-за кордону.
Разом з територіальними підрозділами Державної служби автомобільних доріг України проведено обстеження стану утримання та облаштування усіх без виключення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод, за результатами обстежень розроблено комплекс заходів.
У цілому завдяки вжитим, до речі – вперше за роки незалежності, заходам зменшилася кількість автопригод з потерпілими, загиблими та травмованими. Фактично у минулому році вдалося зберегти життя майже 2 тисячам осіб та попередити травмування понад 15 тисяч учасників дорожнього руху.
Після прийняття Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху”, починаючи з листопада 2008 року до 1 лютого цього року працівниками Державтоінспекції задокументовано понад 1 млн. 263 тис. порушень Правил дорожнього руху, що безпосередньо впливають на стан аварійності. Майже 359 тис. із них виявлено за допомогою приладів фото- та відео фіксації. При цьому на порушників Правил дорожнього руху накладено штрафів на загальну суму понад 294 млн. грн. Станом на 1 лютого 2009 року за інформацією Державного казначейства України було сплачено 134,7 млн. грн. адміністративних штрафів.
У ході колегії Міністр внутрішніх справ Юрій Луценко повідомив про кадрові зміни в деяких обласних підрозділах міліції, а також разом із першим віце-прем’єр-міністром України Олександром Турчиновим взяв участь у прес-конференції для журналістів центральних засобів масової інформації.
ДЗГ та МД МВС України