Міністерство праці і соціальної політики України прийняло рішення про збільшення розмірів і спрощення системи надання житлових субсидій в країні. Головна мета заходів – захистити широкі верстви населення від тягаря нових тарифних навантажень. Саме для цього уряд розгорнув масштабну програму широкої соціальної підтримки, подібної якій в Україні раніше не бувало. Не випадково програму вже зараз називають соціальною парасолькою, яка зможе захистити всіх, хто потребує підтримки.
Якою ж буде ця програма, в чому її особливості і що вона дасть у перспективі?
Чому зростають нині тарифи?
Сьогодні, коли ми констатуємо факт підвищення тарифів на газ і на всі комунальні послуги, в яких є газова складова, в кожного виникає запитання: чому? Невже не можна було обійтися без підвищення, адже ціни й так «тиснуть».
Так, це правда, як правда й те, що ні суспільство, ні економіка не в змозі тривалий час існувати в умовах подвійних стандартів і диспропорцій. А те, що цінова політика на ринку газу велася в нас підкилимно, договори підписувалися «не прозоро» – та й взагалі питання ціни на газ було питанням політичної кон’юнктури – неминуче мало призвести до негативних наслідків. Тож довго «заговорювати» такі проблеми економіка не дозволяє.
Саме тому непопулярні в населення цінові регулятори рано чи пізно повинні були долучитися до вирівнювання наявних перекосів у ціні на газ.
Та й людям треба говорити правду. А вона така, що країна споживає 60 млрд. кубометрів газу на рік, з яких лише 20 млрд. – газ власного видобутку. При цьому, 30 млрд. кубів газу на рік витрачають промислові підприємства, а 10-15 – підприємства Теплокомуненерго.
Як бачимо, свого власного газу явно не вистачає, а ціна на вітчизняний та імпортний газ – різна. Наш газ до цього часу коштував близько $90, і для підприємств теплоенергетики ця цифра не змінювалась від 2008 року. Це при тому, що собівартість його складала $130. Тож, власне, проблема в тому, що різницю в $40 за кожну тисячу кубів спожитого газу доплачувала держава. Причому, вона компенсувала різницю в ціні на газ усім однаково – і мільйонерові, і бідному пенсіонерові.
Мимоволі виникає питання: а, власне, чому? Хіба однаково наповнені кишені в якоїсь бабусі та власника «Мерседеса»? Хіба мільйонери в Кончі-Заспі і пенсіонери перебувають у нас у рівних перед державою умовах? Більше того, в суспільстві вже склався і середній бізнес-клас доволі заможних людей, які здатні платити за себе самотужки. То ж чому за таких умов, та ще й в економічно складний час держава повинна дотувати споживання газу усім? Невже в цьму – соціальна справедливість?
Підтримати незахищених
Отже, рішення уряду про необхідність диференціювати оплату ціни газу залежно від рівня доходів сімей, використовуючи для цього програму субсидій, є соціально й економічно обґрунтованим. Та й у всьому світі вважається, що система субсидій більш справедлива в соціальному сенсі, ніж система безадресних дотацій.
Щоправда, дехто запитає: а де ж логіка, коли однією рукою уряд надає бідним соціальну допомогу, а іншою – забиратиме її у вигляді підвищених тарифів на житлово-комунальні послуги?
Якраз логіка у цьому є: такий підхід дозволить захистити житловими субсидіями бідних і незаможних, і водночас небідні будуть обходитися без дотацій держави. Звичайно, таке рішення подобається далеко не всім, надто обурена опозиція, представники якої ще недавно волали про реформи й прориви на всіх напрямах, а в результаті залишили по собі лише борги?
Відповідно до нинішнього рішення уряду, від 1 серпня цього року майже мільйон українських сімей сплачуватиме за житлово-комунальні послуги у межах, визначених програмою субсидій. Для сімей, у яких є працездатні особи, поріг для надання субсидій понижений від 20% до 15%, а для сімей, які складаються з непрацездатних (пенсіонери, інваліди, діти) – від 15% до 10% загального доходу родини.
Але чи зможуть державні субсидії адекватно захистити людей? – це питання сьогодні хвилює багатьох.
При цьому право на отримання субсидій поширюватиметься не лише на сім’ї з мінімальними доходами, що не досягають прожиткового мінімуму, але й торкнеться громадян із доходами до 2500 грн.
Практично близько півтора мільйонів сімей в Україні матимуть право на отримання субсидій в різних розмірах. А якщо до них додати ще 4 млн. сімей, у складі яких є пільговики, які мають право на знижки в оплаті за комунальні послуги, то це майже 32% від 17,1 млн. сімей, які є в Україні.
Наприклад, якщо сім’я з двох пенсіонерів має родинний дохід у вигляді пенсії на рівні 2 тисяч гривень, то така сім’я не платитиме більше 200 грн за комунальні послуги. Якщо до 1 серпня 2010 року при зарплаті 2,5 тис. грн за газ тепло і світло людина платила не менше 500 грн, то сьогодні вона матиме право сплатити 375 грн тощо.
Простіше, швидше, справедливіше
Для отримання субсидії громадянин раніше мав зібрати мало не десяток різних довідок, від кожного виду комунального підприємства. Тепер ці дані надаватимуть підприємства комунальної сфери за запитами управлінь соціального захисту, тобто, схему буде значно спрощено.
Перелік документів, потрібних для отримання субсидій, буде невеликий:
■ Заява на субсидію;
■ Декларація про доходи;
■ Довідка про доходи для працюючих.
А від сімей, що складаються з непрацездатних громадян (пенсіонерів, інвалідів тощо), вимагатимуться лише заява й декларація про доходи.
І жодних бюрократичних процедур. Якщо раніше анкета на оформлення субсидії складалася з 4 сторінок, тепер у ній залишиться 5 питань на 1-ій сторінці.
Більш того, для максимального спрощення й скорочення термінів реалізації програми субсидій, бланки анкет будуть уже в серпні розповсюджені та надіслані по мільйонах адрес, за якими проживають наші пенсіонери й ті, що отримують соціальну підтримку держави.
Усі вони зможуть скористатися правом на житлові субсидії. При цьому суми оплати за послуги тарифів ЖКХ будуть не збільшені, а скорочені. Водночас буде спрощений і сам процес оформлення субсидій. До речі, працівникам соціальних служб міністр Василь Надрага поставив завдання максимально допомагати в оформленні документів, якщо люди будуть до них звертатись. Вони приходитимуть, для оформлення субсидій і до тих, хто не в змозі пересуватися, та хворих.
Уряд поставив завдання: до вересня, коли люди почнуть отримувати перші платіжки за серпень із новими тарифами, надати державну підтримку всім, хто її потребує. Часу зовсім небагато, особливо враховуючи гарячу пору відпусток.
Але, дуже важливо, як говорить прем’єр-міністр Микола Азаров, дійти до кожної квартири в місті, до кожного будинку в селі, до кожної конкретної людини, все пояснити людям, усунути всі зайві бюрократичні процедури спростити до мінімуму потрібні, щоби допомогти громадянам оформити субсидії. Саме для цього сьогодні широко і відкрито суспільство інформується про умови отримання субсидій.
Що отримаємо в результаті?
Головний наслідок реалізації програми субсидій – те, що будуть збалансовані колосальні цінові та економічні перекоси, допущені владою попередників. Буде наданий соціальний захист людям, для яких підвищення ціни на газ стане відчутним.
Відкривається можливість і для реформування всієї системи ЖКГ. І тарифи – лише один із інструментів загальної реформи. Ніхто із соціально незахищених верств населення, а також із сімей з середніми достатками не повинен постраждати. Фактично, завдяки доцільному та обґрунтованому рішенню, держава отримає можливість водночас і заощадити фінансові ресурси, і виплачувати ефективну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям, створюючи надійний фундамент для реформування житлового господарства.
Сергій АЛЕКСАНДРОВ, прес-служба Мінпраці та соціальної політики України