Указом Президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 №727/98, суб’єкти підприємництва – фізичні особи мають змогу застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
На виконання Указу № 727 видано наказ ДПА України від 29.10.99 № 599 «Про затвердження Свідоцтва про сплату єдиного податку та Порядку його видачі», який зареєстровано в Мін’юсті 02.11.99 за № 752/4045. Згідно з п. 8 Наказу № 599, для визначення результатів власної підприємницької діяльності на підставі хронологічного відображення здійснених господарських і фінансових операцій, платник єдиного податку веде Книгу обліку доходів і витрат згідно із додатком № 10 до Інструкції про прибутковий податок з громадян, затвердженої наказом ГДПІУ від 21.04.93 № 12 та зареєстрованої в Мін’юсті 09.06.93 за № 64. Обов’язковому заповненню підлягають графи «період обліку», «витрати на виробництво продукції», «сума виручки (доходу)», «чистий дохід».
Додатково необхідно врахувати, що п. 6 Указу Президента «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» суб’єктам підприємництва – фізичним особам спрощеної системи оподаткування надано право не застосовувати електронні контрольно-касові апарати для проведення розрахунків зі споживачами.
Відповідно до змін, внесених до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» у грудні 2000 року, положення ст. 9 про те, що реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються доповнене пунктом 6. Цим пунктом передбачено, що реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при продажу товарів (наданні послуг) СПД – фізичними особами, оподаткування доходів яких здійснюється відповідно до законодавства з питань оподаткування суб’єктів малого підприємництва (в т.ч. шляхом отримання свідоцтва про сплату єдиного податку), за умови ведення такими особами книг обліку доходів і витрат у порядку, визначеному Кабміном за поданням державного органу, уповноваженого провадити державну регуляторну політику.
Кабміном на виконання ст. 9 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» №265/95-ВР ухвалено постанову від 26.09.01 №1269 «Про затвердження Порядку ведення книги обліку доходів і витрат» (далі – Порядок).
До книги заносяться такі відомості:
1) Графа 1 – порядковий номер запису та дата здійснення операції, пов’язаної з проведеними витратами і/або отриманим доходом;
2) Графа 9 – сума виручки від продажу товарів (надання послуг) – загальною сумою за день;
3) Графа 10 – суми витрат за фактом їх здійснення, в тому числі заробітна плата найманого працівника та вартість товарів, отриманих для їх продажу (надання послуг) – загальною сумою за день;
4) Графа 11 – Чистий прибуток.
Тому суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку.
Підтверджуючі документи для товарів, що виставлені для продажу: накладна, товарно – транспортна накладна, касовий чек, закупівельний акт, митна декларація.
У разі не підтвердження у Книзі обліку доходів і витрат суми витрат понесених на придбання товарів, суб’єкти господарської діяльності-платники єдиного податку порушують вимоги п. 12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» №265/95-ВР. За дане порушення відповідно до ст.20-21 цього Закону передбачена відповідальність в розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відділ масово – роз’яснювальної роботи та звернень громадян ДПА в Чернівецькій області
2 коментарі “Обов’язковий облік доходів і витрат у підприємця – платника єдиного податку”
За 12 років, від часу прийняття Указу, ні разу не перевірялась діяльність підприємців фізичних-осіб. І тут НА тобі – давай перевірятись. Ну, не було розуму у податківців – і не буде з такою владою! Діяти у відповідності до законів – не означає знищити усю підприємність в державі…
Штрафувати на підставі ” наказу” ??? Поци ! Який ЗАКОН порушено ?? Яка стаття ?? Звикли рабами управляти …