Пропонуємо послухати неперевершену музику Баха. І зробити це можна вдома, зручно розташувавшись на канапі чи кріслі. А тепер вмикайте уяву – і ви вже в органній залі Чернівецької філармонії на заключному концерті ІІІ фестивалю органної та камерної музики «Sounds of BACH» за участі солістки Львівської національної філармонії Олени Мацелюх (орган) та Ірини Ключковської (сопрано).
Несподіваний музичний подарунок від «Версій» своїм читачам став можливим завдяки нашій землячці, музикознавцю і критикині-початківцю Ользі ГАБОР.
Органістка Олена Мацелюх добре знайома буковинцям . А ось вокалістка Ірина Ключковська вперше брала участь у фестивалі. Артистка є солісткою Львівської національної філармонії, та Івано-Франківської обласної філармонії. Концертний репертуар співачки великий та різноманітний, й містить оперні арії, твори кантатно-ораторіального жанру, романси, обробки народних пісень. Пані Ірина бере активну участь у численних концертних програмах, фестивалях та проектах. Вона з успіхом гастролювала в Польщі, Бельгії, Франції, Австрії, Німеччині, Фінляндії.
Отож, пропонуємо перенестися до органної зали. Тільки-но ввімкнули центральну люстру, як на сцену без оголошення вийшла Олена Мацелюх й одразу сіла за інструмент.
Звучить твір американського композитора й органіста Дж. Крістофера Пардіні — токата «Неймовірна благодать» «Amazing Grace». Цей християнський гімн одразу створює святкову атмосферу своїми урочистими фанфарами. Аналогічно попередньому концерту органістка обійшлась без допомоги асистента. Послухаймо, у переддень найбільшого християнського свята він саме на часі:
…Зустріч Й.С. Баха та А. Вівальді у житті так і не відбулася. Але вона трапилася в музиці: ще зовсім молодим, Бах познайомився з творами Вівальді і переклав для різних складів його інструментальні концерти. Ці чудові органні перекладання поєднують вівальдівську легкість стилю та бахівську майстерність володіння органом. У програмі концерту прозвучав найзнаменитіший «Концерт a-moll» А. Вівальді – Й.С. Бах BWV 593 у 3-х частинах. Олена Мацелюх не вперше виконує цей твір в органному залі Чернівців й інтерпретація органісткою цього твору, була чудовою. Переконайтеся:
Пасакалія c-moll BWV 582 Й.С. Баха урочисто-трагічного характеру. На початку викладається основна тема: в повільному темпі, в низькому басовому регістрі (партії педалі), після цього тема буде проводитись незмінно до кінця твору, а на її тлі постійно оновлюється матеріал у верхніх голосах. Вражені бездоганною технікою слухачі після закінчення твору на мить затамували подих, але тишу перервали оплески й вигуки браво! Маємо можливість послухати виконання пані Олени, записаний в органному залі Львівської філармонії.
Заключний концерт фестивалю пройшов чудово. Такі виступи входять до ряду концертів які ще довго пам’ятатимеш. Вразило виконання Іриною Ключковською арій з опер, в яких співачка продемонструвала теплий тембр голосу, продуманість всіх деталей та філігранну вокальну техніку. Про геніальну гру Олени Мацелюх можна говорити нескінченно, квитки на її концерти розкуповують швидко, а шанувальники часто чекають на неї після концерту, щоб висловити свою вдячність.
Ольга Габор
P.S. Це скорочений варіант рецензії студентки Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського п.Габор.