Дежавю
Постійний читач і дописувач «Версій» Володимир БОДНАРЮК років з 10 тому судився з «Чернівціводоканалом». Прийшов, каже, платити до абонвідділу, і йому повідомили про необхідність повірки лічильника. Він не заперечував: приходьте, повіряйте. Та постачальник заявив, що повірка – то клопіт споживача. Самі, мовляв, робіть і самі платіть. Он у «Куточку споживача» все написано.
Але наш Боднарюк – читач прискіпливий, зі змістом «Куточка споживача» ознайомився ретельно. Виявив розбіжності з реальністю й звернувся до інспекції із захисту прав споживачів, яка оштрафувала Водоканал за порушення, а згодом подала до суду. Суд ухвалив, що повірка лічильника здійснюється коштом надавача послуг. Та через десяток років питання виринуло знов.
То хто ж має платити за повірку пристрою обліку води сьогодні і чи є підстави у Водоканалу видавати своїм споживачам приписи на повірку лічильника?
Наш читач вважає, що повірка лічильника має здійснюватися за рахунок надавача послуг, і посилається на постанову Верховного суду від 15.07.2019 за касаційною скаргою КП «Покровськводоканал», який залишив без змін рішення судів нижчих інстанцій про те, що повірка лічильників має здійснюватися коштом надавача послуг.
Так, але… ні?
Хоч як смішно виглядав відомий кіногерой Голохвастов, коли гаряче й глибокодумно казав: «Да! Но – нєт!», маємо ситуацію саме таку.
Перший заступник керівника КП «Чернівціводоканал» Ярослав ЦУРКАН пояснив, що послуги зі здійснення повірки не включені в тариф, отже мають оплачуватися споживачем: «Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення» від 10.03.2016 не передбачає включення цих витрат. Але п.11 ст.1 розд.1 Закону про житлово-комунальні послуги від 07.06.2018 визначає, що… повірка вузлів обліку є складовою частиною абонентської плати та існує певний перехідний період для укладення нових договорів і здійснення розрахунку абонентської плати та внесків на обслуговування та заміну комерційних вузлів обліку (загальнобудинкових).
Начальниця управління захисту прав споживачів ГУ Держспоживслужби в Чернівецькій області Наталя ГОНЧАР щодо постанови суду, на яку посилається споживач, зауважує, що вона винесена у справі за 2017 рік, відкритої до того, як 2.08.2017 набрав чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Бо, як стверджує чиновниця, до цього моменту в ч.4 ст.17 ЗУ «Про метрологію та метрологічну діяльність» передбачалося, що періодична повірка, обслуговування та ремонт засобів вимірювальної техніки,.. що є власністю фізичних осіб, здійснюються коштом суб’єктів господарювання, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Нині до цього закону внесені зміни й чітко визначено, що періодична повірка, обслуговування та ремонт вузлів обліку споживання теплової енергії та води у квартирах здійснюються коштом власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором.
Це підтвердив волинський юрист Артем КІРЮШИН, який ще у серпні пояснив для інтернет-видання «Волинь24»: виграна у суді справа стосувалася законодавства, яке діяло раніше. А в разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за кошти плати абонентського обслуговування, встановленої відповідно до ЗУ «Про ЖКП».
Таке враження, що протилежні формулювання закону заплутані навмисне для «широкого тлумачення». І та ж представниця Держспоживслужби нагадує, що «періодична повірка, обслуговування та ремонт засобів вимірювальної техніки електричної енергії і газу здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання. Простіше кажучи, Водоканалу можна відкараскатися від лічильників, а Обленерго й Газзбуту – ні.
Після внесення змін у «Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» повірку квартирних засобів обліку води споживачі повинні проводити власним коштом. Отже, платити доведеться споживачам, тобто – нам з вами.
Чи може Водоканал видавати припис?
Але карати (що є наслідком невиконання припису) водоканал не має права! Про це повідомляє адвокат Олександр ТАРАСОВ:«Дуже часто споживачі стикаються з так званими «приписами» міських водоканалів. Термін «припис» можна зустріти і в договорах, які укладаються між водопостачальниками та споживачами, і в судовій практиці. Та чи має право комунальне підприємство, яке не є контролюючим суб’єктом, виносити приписи? Діяльність Водоканалу регулюється «Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України», затверджених Наказом Мінжитлокомунгоспу від 27.06.2008 №190 та ЗУ «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення». У жодному з цих документів про «припис» не згадується. За своєю суттю, припис як нормативний акт є вимогою контролюючого органу про усунення порушень законодавства і є обов’язковим для виконання. Як приклад, можна назвати приписи суду чи Державної інспекції праці, яка видає їх у разі порушення керівництвом підприємства законодавства про працю. За невиконанням припису завжди йдуть правові наслідки: притягнення до адміністративної чи кримінальної відповідальності тощо.Водоканали не є контролюючими суб’єктами, відповідно видавати «припис» не уповноважені. По суті, Водоканал висуває споживачеві претензію за невиконання або порушення ним умов договору. І якщо його не влаштовують результати, має право звернутися до суду. Найголовніше, у Водоканалу немає законного права відрізати вас від водопостачання чи накладати на вас якесь інше покарання».
Маріанна АНТОНЮК, «Версії»
Споживачу на замітку За повірку лічильника мусить платити споживач. Натомість Водоканал видавати приписи не має права, як і відрізати споживача від водопостачання та накладати інші покарання.