Як відомо, Україна звернулася до Європейської комісії за демократію через право (або Венеціанської комісії) щодо мовної статті прийнятого закону «Про освіту». Цей міжнародний орган аналізує за потреби законодавчі акти європейських країн щодо їх відповідності міжнародним правовим стандартам. Від України в комісії бере участь відомий юрист і політик Сергій Головатий. У великому інтерв’ю «Главкому» пан Головатий висловив кілька думок про спірний закон та ймовірні рекомендації Венеціанської комісії, які вона має оприлюднити 11 грудня.
* Україна правомірно відстоює своє право навчати дітей в своїх школах державною мовою й вільна у виборі своєї моделі визначення мови навчання в школах, переконаний Сергій Головатий. Як зазначає політик, в Україні діє 581 школа виключно з російською мовою викладання (356 тисяч учнів), 78 шкіл виключно з румунською мовою викладання (19 тисяч учнів), 71 школа виключно з угорською мовою навчання (близько 16 тисяч учнів).
«Утім, такого, – говорить Головатий, – коли навчання повністю здійснюється виключно мовою національної меншини, не допускає жодна країна Європи!».
* Українським меншинам у сусідніх державах (Угорщині чи то Румунії) не надано можливості здобувати освіту материнською мовою. Українці здобувають за кордоном освіту державними мовами тих країн, де вони проживають.
* Угорщина та Румунія протестують проти нового українського закону «Про освіту», бо з ним для них закінчується така собі «комуністична лафа», коли «коштом української держави, а точніше – за кошт кожного українського платника податків, навчання у школах у певних регіонах здійснювалося державними мовами Угорщини або Румунії».
* Поведінка офіційного Будапешта щодо українського закону «Про освіту» є навіть більш агресивною. Україна вже має досвід: Путін, анексуючи Крим, обґрунтовував свою агресію необхідністю захисту «русскоязычних соотечественников».
«Так зване «мовне питання» в Україні — це, на жаль, один із найдошкульніших інструментів гібридної війни, що її Росія безперестанно вела й веде проти нас, вимагаючи надати російській статус другої державної, бо має на меті, щоб внаслідок цього українська мова, а з нею й незалежна Українська держава пішли в небуття», — говорить Головатий.
* «З якого це дива ми всі разом – громадяни України – маємо готувати за власний кошт майбутніх спеціалістів чи посадовців для сусідніх держав?! Кому ще й досі незрозуміло, що на Українській державі лежить обов’язок забезпечити кожному громадянинові України безвідносно його чи її етнічного походження освіту саме українською мовою як державною задля того, щоб він чи вона мали повну гарантію свого недискримінаційного майбутнього щодо будь-якої професійної чи іншої посади в системі державних органів, установ чи закладів або щодо будь-якої ділянки приватного бізнесу?!» – коментує ситуацію Сергій Головатий.
То що ж, почекаємо на рекомендації Європейської комісії за демократію через право.
Дмитро ЦАРЕНКО, інтернет-оглядач «Версій»