Відзначенню 200-річчя від дня народження великого італійського композитора Джузеппе Верді присвячений великий концерт у залі Чернівецької обласної філармонії, який відбудеться сьогодні, 30 травня, о 18.30. У програмі – «Реквієм» (1874), який композитор присвятив пам’яті видатного італійського поета Алессандро Мандзоні, а виконавці і постановники з Чернівецької філармонії – світлій пам’яті багаторічного художнього керівника Буковинського академічного заслуженого ансамблю пісні і танцю Андрія Кушніренка.
Саме Андрій Кушніренко відкрив нову сторінку в історії Буковинського хору – під його керівництвом хор, який володіє народною манерою співу, вперше виконав класику. А сьогодні силами Чернівецької філармонії – єдиної в Україні! – буде виконано потужний монументальний класичний твір.
Ім’я Верді збуджує почуття національної гордості в італійців, глибоку пошану – в музикантів. Його музика зачаровує, хвилює, не залишаючи байдужими слухачів. Немає жодного оперного театру, в репертуарі якого б не було опер Верді. «Бал-маскарад», «Ріголетто», «Травіата», «Аїда», «Отелло» – далеко не повний перелік шедеврів Майстра, відомих у всьому світі.
Сьогодні важко повірити в те, що колись юного Джузеппе не прийняли до Міланської консерваторії, назвавши професійно непридатним. Хто ж знав, що з простого сільського хлопчика виросте митець світового масштабу? Й хто пам’ятає зараз того директора консерваторії?
Складний твір Верді, написаний для чотирьох солістів, змішаного хору та симфонічного оркестру, прозвучить у виконанні академічного симфонічного оркестру Чернівецької обласної філармонії (художній керівник та диригент – заслужений діяч мистецтв України Йосип Созанський), академічного камерного хору «Чернівці» (художній керівник – Надія Селезньова), хору академічного заслуженого Буковинського ансамблю пісні і танцю (художній керівник – народний артист України Ярослав Солтис). Солісти запрошені з Києва: лауреати міжнародних конкурсів Мирослава Гаврилюк (сопрано), Михайло Гнатюк (тенор), Вероніка Коваль (мецо-сопрано), Тарас Бережанський (бас).
Своїми думками про твір Верді та підготовку до заключного концерту сезону поділилися Йосип Созанський і Надія Селезньова.
– Завершувати концертний сезон масштабним проектом, в якому задіяні кілька колективів виконавців стало своєрідною традицією. Як виникла ідея виконати саме «Реквієм» Дж. Верді?
Й.С.: – Ми завжди стежимо за ювілейними датами. Цього року – великий ювілей Дж. Верді. Зрозуміло, що Чернівці – це не столиця. Але дуже б хотілося, щоб тут прозвучали такі твори, як Дев’ята симфонія Бетховена, «Карміна Бурана» Орфа, «Реквієм» Верді…
Спочатку ми очікували, що приїде «Думка». А потім збагнули, що в нас усе є: оркестр, хорові колективи… Можливо, це не буде на рівні столиці, але нехай це станеться, нехай люди почують ці твори. Нехай музиканти зіграють їх… Це дуже корисний досвід.
– «Реквієм» Верді – твір масштабний і складний. З якими труднощами зіткнулися у процесі підготовки?
Й.С.: – Твір дійсно надзвичайно складний, особливо для вокалістів. Якщо нема гарних вокалістів – краще за нього не братися. Якими ідеальними не були б хор і оркестр – все одно вони не «витягнуть»… Нам пощастило, що Михайло Гнатюк зібрав дуже хороших виконавців.
– У чому ж полягає секрет гармонійного ансамблю? – цікавлюся в Михайла Гнатюка.
М.Г.: – «Requiem» Верді – це твір з особливою історією виконання, де в ролі солістів були Паваротті, Козотто, Прайс та Гуяров. Ці чотири тембри з оркестром Караяна звучать у моїй голові. І саме вони були для мене орієнтиром при підборі інших голосів. Протягом сумісних репетицій ми прагнули досягнути саме такого збалансованого звучання.
– Михайле, це вже не перший ваш проект з чернівецьким симфонічним оркестром. Яким чином розпочалася творча співпраця?
М.Г.: – З Надією Селезньовою ми познайомилися ще у студентські роки.
Н.С.: – Я навчалася у Київській консерваторії на двох факультетах – хормейстерському та музичної режисури. Моєю дипломною режисерською роботою була опера «Дзвіночок» Доніцетті, в якій Михайло просто блискуче виконав одну з головних ролей. Ось так розпочалася наша співпраця, яку, сподіваюся, продовжуватимемо.
М. Г.: – Верді настільки «вокальний» композитор, що співати його музику, навіть такі складні твори як «Requiem», надзвичайно приємно. Нам пощастило, що наші голоси пристосовані до вердієвських партій, що ми маємо хорошу вокальну школу. Приміром, Вероніка Коваль навчалася у Московській консерваторії, а ми з Тарасом Бережанським й Мирославою Гаврилюк закінчили Київську. Кожен із нас розучував «Реквієм» спеціально для чернівецької прем’єри. Саме тому цей дебют – така важлива й хвилююча подія.
Н.С.: – Виконувати камерним хором твір, розрахований на величезний склад – це неабиякий ризик. Але ми спробували знайти оригінальний вихід із цієї ситуації: поділили хор на дві частини й розмістили його ближче до слухача. Наскільки це вдало, почуємо на концерті.
– В духовних творах на перший план зазвичай виступає молитовний текст. Чи так у Верді?
Й.С.: – Саме в «Реквіємі» важливе значення надається змісту кожного слова. Його повинні розуміти, пропустити через серце і донести до слухача виконавці.
Н.С.: – Для цього ми зробили переклад, підтекстовку. Пояснили виконавцям зміст. Ретельно працювали над дикцією, «італійським» варіантом прочитання латині.
– Чи виникають паралелі між «Реквіємом» Верді та його операми?
Н.С.: – Авжеж. «Реквієм» навіть називають «ще однією оперою» Верді. Тут багато виразної вердієвської мелодики, драматизму…
Й.С.: – Цей твір писався паралельно з «Аїдою» і виникає багато навіть чисто музичних паралелей. Але, мені видається, величезна складність «Реквієму» полягає ще й у тому, що музика вимагає «рафінованого» голосу, особливої культури звуку. В опері часто панують сильні пристрасті, любовні драми. А в цьому творі повинні бути зовсім інші емоції – глибоко духовні, звернені до Бога.
– А що плануєте на наступний сезон?
Н.С.: – Ми хотіли б продовжити гарну традицію, яка склалася позаминулого року і розпочати новий сезон новим сумісним проектом. У творчих планах – виконати з тернопільським хором «Заповіт» Станіслава Людкевича, адже це буде Шевченківський рік.
Й.С.: – 24 серпня 2014 року виповниться 120 років від дня народження українського композитора Богдана Крижанівського. Сподіваюсь, нам удасться виконати його музику до поеми Миколи Бажана «Данило Галицький» на День Незалежності України.
Тетяна КОГУТ, спеціально для «Версій»
Сьогодні в Чернівцях уперше звучатиме «Реквієм» Верді