Європейці пропонують використати власний досвід щодо зменшення ДТП в Україні
Кожні 17 хвилин на автошляхах України трапляється ДТП з потерпілими, через кожні 107 хвилин в автопригодах гине одна людина. За добу дороги забирають 13 життів, а ще близько 105 учасників дорожнього руху дістають тілесні ушкодження різного ступеню важкості.
Загалом торік в ДТП загинуло майже 5 тисяч осіб і майже 40 тисяч українців були травмовані. Дві третини загиблих і травмованих – молоді люди віком від 25 до 45 років. Автотранспорт і дороги, які мали би покращувати якість життя, насправді перетворюються у м’ясорубку, яка перемелює щорічно тисячі людських життів, а десятки тисяч робить інвалідами.
Ризик потрапити в ДТП в Україні в 5-6 разів вищий, ніж у розвинених європейських країнах. Торік в Україні в аваріях загинуло понад 4 700 осіб, травмовано – 37 774. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років. Фактично ми втрачаємо на дорогах основу працездатного потенціалу держави. Економічні збитки України від аварійності на дорогах, за підрахунками міжнародних організацій, становлять приблизно 5 млрд. доларів на рік.
За даними ВООЗ, Україна залишається однією з найнебезпечніших країн Європи для водіїв. Експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я попереджають: якщо не вжити термінових заходів, то до 2020 року аварії на дорогах спричинятимуть більше смертей, ніж серцево-судинні захворювання та СНІД. З метою протистояння вищезазначеним проблемам та викликам суспільству і державам, Генеральна Асамблея ООН прийняла Резолюцію, якою проголосила 2011-2020 роки Десятиліттям дій за безпеку дорожнього руху.
Вищі штрафи – вищі хабарі!
Як саме виконується Україною Глобальний план ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011 – 2020 років) – цікавилися експерти ЄС з питань безпеки дорожнього руху. Керівник підрозділу наземного транспорту ТРАСЕКА (Транспортний коридор Європа – Азія), директор Парламентської консультативної ради щодо забезпечення безпеки на транспорті (Велика Британія) Джон Філд і представник ТРАСЕКА, Голова Секретаріату Національної Ради з безпеки дорожнього руху Вірменії Погос Шагінян нещодавно відвідали Україну. Міжнародні експерти пропонують нашій державі поліпшувати ситуацію на дорогах з використанням європейського досвіду.
Експерти відзначили, що в Україні активізувалась робота в сфері безпеки дорожнього руху (БДР). Наприклад, проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення безпеки дорожнього руху та регулювання дозвільної системи здійснення міжнародних перевезень пасажирів і вантажів» передбачає підвищення штрафних санкцій за вчинення правопорушень. Пропонується значно підвищити штрафи за перевищення швидкості руху, за керування в стані алкогольного сп’яніння, за небезпечний проїзд залізничних переїздів тощо.
Тим часом, експерти ЄС сумніваються, що в Україні, де ще не подолана корупція в сфері дорожнього руху, різке підвищення штрафів дасть добрий ефект. Швидше навпаки – високі штрафи можуть спровокувати підвищення розмірів хабарів автоінспекторам.
5 складових збереження життя
Тому європейці запропонували проблему розв’язувати так, як це робиться у країнах, що досягли значного скорочення смертності і травматизму на дорогах. Глобальний план ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху рекомендує зосередити зусилля на п’яти складових: * управління безпекою дорожнього руху; * безпечні дороги і мобільність; * безпечні транспортні засоби; * безпечна поведінка користувачів доріг; * служба порятунку на дорогах.
Саме законодавче вдосконалення дало змогу багатьом країнам світу досягнути реального зменшення аварійності на автошляхах. Асоціація безпеки дорожнього руху пропонує використати цей досвід при напрацюванні нового вітчизняного закону з безпеки дорожнього руху. Концептуальна основа майбутнього закону розроблена експертами Асоціації і передана в Комітет ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Вона ґрунтується на принципах, закладених у Глобальному плані ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху, – розповідає президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін.
Як повідомив Погос Шагінян, у Вірменії в 2009 році прийнято Стратегію дорожньої безпеки і План дій на кілька років. У 2010 році створено Секретаріат і Раду з безпеки дорожнього руху. Секретаріат відповідальний за виконання Плану дій та його координацію. Такі організаційні рішення одразу ж дали помітний результат – за рік кількість смертей від ДТП знизилася на 20%. А протягом трьох років вірмени сподіваються знизити смертність на 50%.
– Щоб забезпечити належне виконання ініціатив у сфері БДР, а також для координації зусиль усіх зацікавлених сторін, Україні необхідно налагодити роботу Ради з безпеки дорожнього руху, як незалежного від міністерств органу з гарантованим фінансуванням, – наголосив Джон Філд, – повідомляє прес-служба ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху».
За 2011 рік на Буковині в автомобільних аваріях померло 59 людей, 8 – мотоциклістів та 3 велосипедистів. Цього року – в ДТП вже загинуло 16 людей, – повідомляє бюро судмедекспертизи області.