Чому нові електролічильники завищують покази удвічі?

До організації «На грані» надходять скарги споживачів на те, що електролічильники, які встановлює «Чернівціобленерго», завищують покази у півтора-два рази.

Обґрунтовані ці скарги чи ні – нехай дізнаються відповідні контрольні організації. А ми проаналізуємо ймовірність виникнення вказаних скарг з огляду на законодавство. 

У відповідності до Правил користування електричною енергією для населення, затверджених Постановою НКРЕ від 26 липня1999 року, прилади обліку електроенергії, в яких закінчився міжповірочний інтервал (він зазначається в паспорті електролічильника) та які не пройшли періодичну повірку, вважаються непридатними до  використання. Планову заміну приладів обліку електроенергії побутових споживачів безкоштовно здійснює ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» у терміни, встановлені нормативно-технічними документами й договором.

Для новозбудованих будинків або у випадку заміни електролічильника з ініціативи споживача прилади обліку електричної енергії придбаваються та встановлюються споживачем, а підключення здійснює електропостачальник.

Та у «Чернівціобленерго» склалася, як на мене, досить дивна практика направлення всіх без винятку нових електролічильників із заводським свідоцтвом про державну повірку на експертизу. Навіть відповідний наказ видано. Оскільки ж цей наказ не зареєстрований в органі юстиції, чи є він легітимним? Однак обов’язок проведення експертної процедури для нових електролічильників існує.

Виходить, що «Чернівціобленерго» не довіряє заводу-виробнику та його повірочній лабораторії? Чи існує інша причина – саме та, яку й зазначають у своїх скаргах споживачі?

Доцільно нагадати, що повірка лічильника електричної енергії – це встановлення  придатності даного лічильника до застосування на підставі контролю його метрологічних характеристик.

Щоби орган Держспоживстандарту України зробив повірку приладу обліку, існують такі обов’язкові умови: закінчення міжповірочного інтервалу облікового приладу (він може становити від 4 до 8 років, залежно від моделі), сумніви Постачальника чи Споживача щодо правильності показів і ремонт лічильника.

Таким чином, якщо «Чернівціобленерго» сумнівається в правильності показів усіх без винятку нових електролічильників, то логічно було б направляти їх до ДП «Буковинастандартметролігія» для здійснення  повірки. Та ж ні!  Експертизу подавай! І саме тут, як мовиться, собака заритий.

Експертиза електролічильника здійснюється комісією у складі представників енергопостачальника та територіального органу Держспоживстандарту. І перевіряються не тільки метрологічні характеристики, але й розпечатуються заводські пломби. Представники «Чернівціобленерго» починають копатися в нутрощах електролічильника, які складаються з електронних плат. А вийняти заводську плату і вставити замість неї іншу – ту, що завищує покази у півтора, два чи більше разів – справа кількох хвилин. Ми не стверджуємо, що представники «Чернівціобленерго» обов’язково це роблять. Але така ймовірність існує. Бо навіщо Обленерго знімати заводські пломби з нових лічильників?

У випадку, якщо споживач встановив, що його електролічильник накручує зайві кіловати, події розгортаються наступним чином: споживач звертається до «Чернівціобленерго» із заявою про те, що його електролічильник неправильно обліковує струм. Електропостачальник призначає експертизу. Вартість експертизи – а це біля двохсот гривень – оплачує споживач, оскільки він є замовником процедури. А хто її здійснює? Чи не той самий працівник Обленерго,  який кілька місяців тому попорпався в цьому лічильнику, щойно він вйшов з заводу? Хіба може така  експертиза бути на користь споживача? Адже тоді доведеться повертати замовнику гроші за неї.

Тож легко передбачаємо єдиний результат експертизи: «порушень у правильності показів електролічильника немає». Далі сценарій може тривати, у кращому випадку, таким чином: експерт, непомітно для споживача, виймає неправильну плату, а замість неї вставляє ту, якою електролічильник був укомплектований заводом-виробником.  Гроші за експертизу і переплата споживача за невикористану, але «намотану на лічильник» електроенергію залишаються в кишені Обленерго. А принциповому споживачеві видають електролічильник із правильними показами. І довести після цього вже нічого не можна!

Тож радимо споживачам самостійно перевіряти свої електролічильники, особливо якщо ви мешкаєте десь у глибинці. Зробити це нескладно. Треба навантажити на деякий час електролічильник свідомо високою потужністю (це може бути електрочайник, мікрохвильова піч або інший прилад), підрахувати кількість ватт або кіловат, які висвітяться на табло і порівняти їх із паспортними даними електроприладу.

Якщо ви визначите неправильні покази електролічильника і «Чернівціобленерго» запропонує вам експертизу, радимо під час експертизи бути присутнім не тільки самому  але й зі своїм представником (представниками) і робити крупним планом відеозйомку процесу експертизи.

Після цього ви зможете або підтвердити обман електропостачальника або розсіяти власні підозри про обман. Але, головне, не будьте байдужими!

Тамара БОРОВИК, голова громадської правозахисної організації «На грані», член БГО

 

Від редакції: Якщо припущення голови ГО не відповідають дійсності, то хотілося б почути пояснення Обленерго про те, з яких міркувань знімають заводські пломби з новеньких лічильників.

 

 

4 responses on Чому нові електролічильники завищують покази удвічі?

  1. Дивно читати такі пасквилі. Хоча, це як у Шекспіра: “Я может прям, а у судьи неправого в руках кривая мера. И видит он в любом из ближних ложь, поскольку ближний на него похож”.
    А для тих, хто не розуміє Шекспіра, скажу простіше: старі лічильники запорошені, стерті, тому тормозять і показують занижені показники, а нові показують все правильно. Всі лічильники, які встановлюються споживачам, повірені в організації, яка має ліцензію на дану послугу.

  2. Оксаночко , ви людина мабуть молода та вправно захищаєте свого роботодавця, але всі не можуть брехати , тільки Чернівціобленерго правий.Чому ви не скажете монополісту щоб відшкодовував кошти( 25%) як це передбачено нормативними документами за неякісну напругу.Назвіть хоч один випадок відшкодування, чи на теренах області не було жодного випадку малої напруги(100-197В)??????

  3. Для ПРАВДА. Дякую, за лояльне і доброзичливе звернення до мене. Хочу сказати, що випадки малої напруги бувають, згідна. Але не завжди у тому вина енергопостачальної організації, погодьтесь. Якщо Ваш сусід включає зварочний апарат, або у селі сусід включає січкарню, то у Вас напруга впаде, це точно. Але то інша тема, а на Ваше питання скажу, що для того, щоб “монополіст”, як Ви називаєте обленерго, відшкодував кошти споживачу за неякісну напругу, потрібно, по-перше, заява споживача, а по-друге, документи, які ззасвідчують факт подачі неякісної напруги.
    Як кажуть, “стучите и Вам откроется”!

  4. в мене з нового року почав лічильник рахувати в двіччі більше чим раніше. Не можу збагнути чи справа в лічильнику чи щось на лінії могло статись?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *