Музейне відлуння минулих часів: Про парадний портрет Франца Йосифа, який зберігається в Чернівецькому художньому музеї

   

 

Карл Леммермайєр (1817-1865). Портрет Франца Йосифа І в молодому віці.

1851-1853 роки. Полотно, олія.

Чернівецький художній музей

 

 

Портрет Франца Йосифа І роботи Карла Леммермайєра в експозиції Чернівецького художнього музею

 

 Одним з експонатів Чернівецького художнього музею, який має  урочистий репрезентативний вигляд, є прижиттєвий парадний портрет імператора Франца Йосифа І.

Виконав його австрійський художник Карл Леммермайєр – Carl J. Lemmermayer (1817-1865). Про нього відомо, що він був визнаним  портретистом і жанровим художником. Митець рано помер, і його дружина, яка була піаністкою, самотужки виховувала чотирьох дітей. Один із синів на ім’я Фріц (Fritz Lemmermayer) став відомим австрійським письменником і журналістом.

Портрет монарха в молодому віці написаний в ошатній і звучній біло-червоній гамі у гармонійному поєднанні з жовтими та зеленими кольорами. Приваблюють в ньому як урочистий лад і академічна ретельність передачі портретних рис, так і точність малюнка. Звертають на себе увагу прописаність і майстерне відтворення матеріальності деталей і їхньої фактури (шовку, оксамиту, металу, пір’я тощо). 

Важливо зауважити, що цей твір має певні особливості, оскільки зображує монаршу особу. Відомо, що парадні портретні зображення імператора широко побутували в різних установах і громадських місцях у найвіддаленіших куточках Австро-Угорщини. Зазвичай їх виконували не лише придворні художники, а й інші відомі митці. Прикметно, що  існувало непорушне правило виконання таких зображень: автори численних портретів мали дотримуватися встановленого зразка. Ці твори були репліками (варіантами) таких офіційно затверджених зображень імператора. Зазвичай то були портрети монарха у військовій формі, імператорських шатах або у мисливському вбранні.

Зазначимо, що численні майже ідентичні версії портретів Франца Йосифа у молодому віці існують у різних художників і мають авторські підписи. Прикметно, що ці портретні твори подекуди дуже близькі між собою. Легко прослідковується подібність в портретних зображеннях Карла Леммермайєра і в роботах, наприклад, Едуарда Клібера (Eduard Klieber), Антона Ейнсле (Anton Einsle), Йогана Ранці (Johann Ranzi),  та інших.

Це пояснюється тим, що митці повинні були, створюючи власні варіанти портретів Франца Йосифа, дотримуватися обов’язкових деталей композиції (представницький вигляд монарха, його вбрання й атрибути). Більш вільно автори обирали такий важливий елемент іконографії імператора Франца Йосифа, яким було навколишнє середовище у вигляді ландшафтних краєвидів, а також архітектурних деталей (колон, ваз) або пишних драперій в інтер’єрі тощо.

Серед авторів  можна назвати відомих майстрів придворних портретів, а маме: Франца Ксавера Вінтергальтера (F. K. Winterhalter), Г. фон Анжелі (H. von Angeli), а також Франца Русса (Franz Russ), Франца Шротберга (Franz Schrothberg) та інших.

До такого виду портретів належить і твір Чернівецького художнього музею з авторським підписом. Він є власною малярською реплікою Карла Леммермайєра і створений відповідно до встановленого зразка близько 170 років тому.

На цьому крупноформатному поколінному портреті Франц Йосиф зображений біля колони на тлі краєвиду. Він стоїть, спираючись лівою рукою на ефес шаблі, а в правій руці тримає головний убір з пишним плюмажем з кольорового пір’я. Як і належить, монарх представлений у військовій формі фельдмаршала з хрестом «За воєнні заслуги» і численними орденами (Золотого Руна, Залізної корони, військовий орден Марії Терезії, королівський угорський орден Святого Стефана, австрійський орден Леопольда).

Художник Карл Леммермайєр неодноразово звертався до роботи над парадними портретами Франца Йосифа. Приміром, 1856-го року він зобразив молодого імператора  вже з легко позначеними бородою і вусами. 2016 року цей твір  з’явився на аукціоні Dototheum.

А на сайті архіву віденського університету  можна побачити ще один твір Карла Леммермайєра. Прикметно, що це  зображення імператора 1853 року практично повторює портрет Чернівецького художнього музею. Надзвичайно близький до нього і портрет 1851 року, який зберігається в Моравській галереї (м.Брно).

Наведені твори К. Леммермайєра дають можливість визначити час створення музейного парадного портрета. Вочевидь, його можемо датувати цим періодом, а саме 1851-1853 роками.

Це урочисто-представницьке зображення постаті імператора Франца Йосифа І знайомить нас з особливостями парадних портретів першої половини 19 століття, які були представлені в офіційних державних установах Буковини і Чернівців зокрема.

Тетяна Дугаєва, мистецтвознавиця, членкиня Національної Спілки художників України.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *