Фрідріх Кіслер повертається додому

Якщо бувають поети для поетів, то нікуди не подітися і від архітекторів для архітекторів. До натхненників цілих поколінь творців у камені належить наш земляк – який згодом жив і творив і в Австрії, і в Росії, і в США – Фрідріх Кіслер (1890-1965) – людина, чиї ідеї досі здаються народженими занадто рано. Не складно окреслити коло його занять: архітектура, дизайн, скульптура. Також художник театру, творець кінофільмів. Але головна його робота так і не виокремлена в жодному довіднику професій. Бо він – візіонер, тобто аналітик, стратег, який може передбачити майбутній розвиток і вплинути на нього.

5

Одразу кілька ювілейних дат архітектора, художника, скульптора, філософа, вихідця з нашого міста Фрідріха Кіслера відзначатимуть у Чернівцях.  Цього року маємо 125-річчя від дня його народження, 50-річчя завершення будівництва його найвизначнішого творіння – Храму Книги в Єрусалимі, і 50-ті роковини від дня його смерті…

 

З цієї нагоди в обласній науковій бібліотеці ім. М.Івасюка відбулася мультимедійна презентаційна зустріч. Зі «своїм Кіслером» зацікавлених познайомила  історик архітектури, кандидат мистецтвознавства, член бюро Українського національного комітету Міжнародної ради UNESCO з питань пам’яток і визначних місць (УНК ICOMOS), доцент Київського національного університету будівництва і архітектури, координатор міжнародного проекту Світлана БІЛЕНКОВА, а головний архітектор Чернівців Наталя ХІЛЬКО продемонструвала проект дворика, який планують облаштувати на сучасній вулиці М.Заньковецької, де, за документальними свідченнями, народився наш видатний земляк.

20150812_122050 

Світлана Біленкова знайомить чернівчан з видатним земляком

 

Світлана Біленкова дізналася про Кіслера випадково – побачивши на одній з виставок надпис, що він народився «в невеличкому угорському містечку Чернівці». Пояснивши музейним працівникам, що Чернівці – не угорське місто, згодом отримала звістку від найвідомішої дослідниці Фрідріха Джона Кізлера – доктора Барбари Лежак. Далі з’явилася можливість відвідати Фонд Ф.Кіслера, тримати в руках його ескізи, працювати з його бібліотекою…

20150812_123504

Завдяки тому, що С.Біленкова зуміла захопити цією геніальною особистістю своїх колег і міську владу – Чернівецька міська рада ініціювала широке відзначення ювілейних дат у місті.

Вундеркінд із Чернівців

Фредерік народився третьою, наймолодшою дитиною в родині  доктора права, радника міського голови, який понад 50 років був секретарем Єврейського товариства у Чернівцях. Хлопчик навчався в ортодоксальній німецькій гімназії, на його очах разом з ним зростали архітектурні шедеври – приміщення театру, ощадної каси, вулиця, яка зараз носить ім’я О.Кобилянської…

Після переїзду до Відня жив також у розкішному з точки зору архітектури районі – поблизу оперного театру. У Відні познайомився з майбутньою дружиною Штефані, прожив з нею 43 роки – аж поки вона не відійшла у кращий світ. Після її смерті втратив інтерес до життя, але за рік до смерті одружився з секретаркою. Саме завдяки цьому збережені всі його архіви і сучасники можуть бачити і осягати його ідеї, які значно випередили свій час.

Ідеї, які випередили час

Фрідріх Кіслер починав як декоратор-авангардист. Започаткував навіть поняття «езотеричної архітектури і дизайну». У нього поєднувався і мистецький, і конструктивний доробок. Саме він створив унікальні рухливі конструкції театральних сцен. Театральні декорації. Був майстром авторського плакату. Розробляв костюми до театральних вистав. Інтер’єри кінотеатрів. Працював у галузі моди, оздобленні вітрин. Саме він придумав, як демонструвати картини, не обрамляючи їх рамами (так бажала споглядати полотна його дружина): вішати їх на тлі тонких вигнутих стін-шпалер. Він створив трикутну стійну-афішу для одночасного демонстрування і зберігання картин. Йому належить і ідея сучасного дивану-книжки. А його ідея з заскленням фасадів аж сьогодні знаходить відгук – навіть у Чернівцях. Будівля на розі вул. Героїв Майдану та Садової архітектора Олександра Кордуняна – тому живий приклад.

20150812_124849

Але найвідомішим витвором чернівчанина Кіслера є Храм Книги – сховище манускриптів Мертвого моря, проект якого переміг у конкурсі серед ізраїльських фахівців, попри неізраїльтянське походження автора.

 

Момент істини

 Архітектурний комплекс «Святилище книги» в Ізраїлі, в якому містяться Кумранські сувої, знайдені біля Мертвого моря, – витвір чернівчанина Фредеріка Кислера.

1

У будь-якій професії рано чи пізно настає момент істини. Для Кіслера це сталося в Єрусалимі. Його Храм книги став не тільки його власною візитівкою, а й візитівкою світової культури, перебравши на себе функцію музею книг Біблії, де  зібрані всі, так би мовити, першодруки Старого Завіту. Зрештою, саме задля них і будував цю монументальну споруду Кислер.

 

Храм Книги (івр.היכל הספר Heikhal HaSefer) – в Єрусалимі зберігає рідкісні рукописи, зокрема манускрипти Біблії і так звані Кумранські сувої Мертвого моря, знайдених 1947-1956 роках в 11 печерах біля Ваді-Кумран, артефакти з Масади, інші рідкісні експонати.

 

Коли кажуть: «євреї – народ Книги», то всі розуміють, про яку книгу йдеться. Тому нема нічого дивного в тому, що 1965 року в Єрусалимі завершили будівництво дивовижного пам’ятника «Святилище книги», який став даниною поваги найстарішим у світі рукописам Святого Письма

Сім років тривала розробка проекту та підготовка до зведення храму. Визначну роль у становленні музею зіграла сім’я Давида Самуеля Готтесмана (David Samuel Gottesman), єврейського іммігранта з Угорщини, філантропа і мецената, який придбав сувої Мертвого моря і безкоштовно передав їх державі Ізраїль.

Музей побудований у формі храму-ступи білого кольору таким чином, що дві третини будівлі перебувають під землею в басейні з водою, який обрамляє будівлю. Уздовж храму  тягнеться чорна базальтова стіна. Вибір форми споруди не випадковий – чорні прямі стіни та білизна будівлі символізують одвічну боротьбу світла й темряви, добра і зла, правди і брехні.

Музей Ізраїлю є найбільшим культурним закладом держави Ізраїль і одним з провідних музеїв археології та мистецтва у світі, який володіє енциклопедичною багатогранною колекцією – від експонатів доісторичних часів до сучасного мистецтва. Завдяки допомозі та підтримці спонсорів усього світу музей став володарем півмільйона експонатів і перетворився у всесвітньо визнаний центр культурних цінностей Ізраїлю, Близького Сходу і всього світу.

 

Початок будівництва

До розробки цієї споруди були залучені найвідоміші американські архітектори: Арман Бартош, який славились своєю практичністю, і Фредерік (Фрідріх Джон) Кіслер, романтик і прихильник полум’яному стилю.

Ідея форми будівлі осяяла Кіслера в літаку, коли він повертався додому в Нью-Йорк після зустрічі з тодішнім президентом Єрусалимського університету Б. Мазарі.

Як він згодом розповідав, його наздогнало майже містичне осяяння: «Серед хмар за вікном ілюмінатора я раптом побачив обриси білосніжного купола, що світиться зсередини . Так, мабуть, і повинен виглядати майбутній музей – світло з далекого минулого, що випромінюється безцінними сувоями. Таким чином до   мене прийшла ідея купола. І тільки так повинен виглядати майбутній музей, а не одним із залів Національної бібліотеки. Бо інакше зникне зміст і сенс самого приміщення і його експонатів»

Подальша робота над проектом привела архітекторів до того, що дві будівлі тепер сприймалися через призму однієї з головних тем і найважливіших коли-небудь знайдених сувоїв – «Війни Синів Світла проти Синів Темряви». Якщо світло виходить з плавних обрисів білого купола, що нагадує кришку тих глиняних посудин, в яких зберігалися сувої, то темряву уособлювала бездушна чорна стіна з полірованого базальту, яка в певних ракурсах затулялає собою світло.

 

11 травня 1960 Фредерік Кислер запише у своєму щоденнику: “Проект дозрів, щоби побудувати на Святій землі Храм Книги. Алілуя!”.

3

Архітектори Фредерік Кіслер (ліворуч) і Aрманд Бартос на відкритті «Храму Книги» (квітень 1965)

 

Роботи з будівництва музею тривали з 1961 по 1964 роки. Урочисте відкриття відбулося 20 квітня 1965 року.

Символічним став не тільки зовнішній вигляд Храму Книги, але і внутрішні приміщення: вхід в центральний зал нагадує вхід до печери, де були знайдені рукописи. Він веде через похмурий довгий тунель, уздовж стін якого, в підсвічених вітринах, виставлені предмети домашнього ужитку. Перед відвідувачами повсякденний світ, що існував 2000 років тому: шкіряний гаманець і сандалі Бабти, дочки Бар-Кохби, ключі до дверних замків (євреї, після облоги сподівалися повернутися додому!) Листи та ін. Документи. Дивовижне відчуття причетності: з одного боку це неймовірно далеких часів, а з іншого – можна прочитати знайомі слова, а часом і цілі речення.

2

В середині залу, під куполом на узвишші знаходиться факсимільна копія сувою книги пророка Ісаї, того самого, який вперше показали професору Сукеник вночі при світлі кишенькового ліхтаря. Над круговою вітриною підноситься ручка символічного футляра з сувоєм Тори.

За зовнішньою окружністю, уздовж підстави купола експонуються фрагменти інших рукописів. Вся експозиція оригінальних рукописів змінюється кожні півроку, це робиться для того, щоб сувої могли “відпочити” в особливих умовах, до такого висновку прийшли Головний хранитель музею, доктор Адольфо Ройтман і його співробітники.

За свої перші п’ять десятиліть Музей Ізраїлю став одним з провідних художніх та археологічних музеїв у світі, велика колекція якого налічує сьогодні понад півмільйона експонатів з доісторичного періоду і до наших днів. Археологічний відділ музею містить сьогодні найбільшу в світі колекцію експонатів зі Святої Землі і біблійного періоду і демонструє зв’язок багатьох стародавніх культур і релігій за допомогою програм та експозицій, публікацій та досліджень, а також розвитку нових знань у цій області.

В 2015 році найменшу Біблію в світі презентували в ізраїльському музеї, до 50-річчя з дня відкриття музею.

Розмір книги становить 0,04 квадратних міліметра. Під час презентації її порівнюють з розмірами вушка голки.

Ця Біблія вирізана на позолоченій кремнієвій мікросхемі, виготовлена із ​​   застосуванням спрямованого іонного пучка, який залишає на шарі золота іони галію.

Біблія написана на івриті і містить близько 1,2 мільйона символів. Це видання було підготовлено до 50-річчя музею.

Всім охочим відвідувачам дадуть прочитати Біблію за допомогою мікроскопа, а також покажуть документальний фільм про створення книги.

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *