У Німеччині порушення правил паркування – задоволення недешеве. Прейскурант – від 10 до 65 євро. Але цим справа не завжди обмежується: злісних порушників можуть і на “тест на ідіотизм” відправити.
Водіям у Німеччині не варто зарікатися від штрафів за паркування у неналежному місці – байдуже, знали вони, що залишили авто у недозволеному місці, а чи зробили це з неуважності. Місць для стоянки на вулицях мало, кількість машин постійно зростає, а німецькі контролери відомі своєю пильністю, спритністю та добрим знанням підзвітної території. Недотримання правил паркування є найпоширенішим адміністративним правопорушенням у Німеччині, якщо бажаєте – масовим чи спортом, а чи лихом.
Коштувати це порушення може від 10 євро за півгодинне перевищення часу безплатної парковки до кількох сотень євро за невдалого збігу подій – наприклад, якщо машина блокує під’їзд для пожежників (Feuerwehrzufahrt) і підлягає евакуації. В таких випадках штраф становить 35 євро – якщо машина заважала чисто теоретично, а якщо пожежники чи рятувальники дійсно не змогли проїхати – 65 євро і один штрафний бал у картотеці Федерального відомства автодорожнього транспорту. Додається до суми й оплата евакуатора та бюрократичних процедур. 60 євро і один штрафний бал – якщо просто припаркуватися у неналежному місці та створити перешкоду для проїзду спецтранспорту, наприклад, залишити машину на вузенькій вуличці.
Знати мову та законодавство
Майже 100-відсотковий спосіб позбутися однієї або кількох сотень євро – залишити авто на місці для паркування інвалідів (Behindertenparkplatz), не маючи відповідного посвідчення. У такому разі на розуміння правоохоронців нема чого й розраховувати. Навіть у містах із відносно ліберальною контрольною політикою такі автомобілі евакуюють невідкладно. Штраф – 35 євро, а також оплата евакуатора й адміністративних зборів.
Ось ще кілька цікавих витягів із дійсного прейскуранту:
- Паркування у другій смузі, тобто, кинути машину посеред дороги – від 20 до 35 євро.
- Паркування у п’ятиметровій зоні від перехресть, виїздів з гаражів і приватних ділянок або на зупинках громадського транспорту чи таксі – від 10 до 30 євро.
- Неоптимальне використання паркувального простору, тобто зайняти два місця – 10 євро.
- Припаркувати машину і не сплатити за це у паркоматі чи прострочити час оплаченої стоянки – від 10 до 30 євро (30 євро – якщо простояти без оплати понад три години).
Варто зазначити, що право зайняти вільне місце в Німеччині має той, хто раніше до нього під’їхав. Спроба влізти на це місце, наприклад, коли інший учасник руху готується зробити це заднім ходом, обійдеться у 10 євро. Створення перешкоди для виїзду іншим автомобілям – 20 євро. Вихід з авто без дотримання заходів безпеки – 15-25 євро. При цьому слід зважати і на менш помітних учасників руху – найчастіше жертвами дверей, які різко відкривають, стають велосипедисти, котрі проїжджають повз.
У деяких випадках, аби правильно зрозуміти знаки, що повідомляють, у який день тижня, як довго і за яких інших умов у цьому місці можна залишати машину, треба не лише добре знати німецьку мову, а й деякі особливості німецького законодавства. Наприклад, субота вважається у Німеччині робочим днем. Якщо на табличці написано, що платна парковка на вулиці діє “Werktags”, то безплатна вона там лише у неділю та в офіційні свята.
Вища математика
Окрема історія – правила використання паркувальних дисків (Parkscheibe), на яких необхідно виставляти час прибуття на безплатну стоянку. Вони важливі, якщо на знаку, наприклад, такий текст: “Nur mit Parkscheibe 2 Stunden Mo-Fr 10-16 Uhr” – “Тільки з паркувальним диском дві години з понеділка по п’ятницю з 10 до 16 години”.
Зазвичай час прибуття, який необхідно виставити на таких картонних годинниках, округляють до півгодини. Якщо ви приїхали в 11:15, на годиннику треба поставити 11:30. Відповідно, якщо час безплатного паркування у даному місці обмежено двома годинами, залишити стоянку ви повинні о 13:30. Зазвичай контролери терпляче ставляться до перевищень не більше півгодини. Прибігти до машини о 13:30 і накрутити ще дві години? Офіційно така витівка не працює. Якщо під час попереднього контрольного проходу було зафіксовано “11:30”, штраф випишуть, незважаючи на винахідливість водія.
Трапляються і хронічні випадки, коли війна проти контролерів стає сенсом життя. Тобто, хтось починає демонстративно залишати машину в забороненому місці, вважаючи цю конкретну заборону необґрунтованою. Наприклад, біля власного магазину у пішохідній зоні. У таких ситуаціях контролери спершу виписуватимуть звичайні штрафи, а потім – подвійні.
У разі особливої впертості водієві загрожує медико-психологічне обстеження (MPU), який у народі називають “тестом на ідіотизм” (Idiotentest). На нього зазвичай направляють усіх, кого спіймали за кермом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння. Хто регулярно та вперто порушує правила паркування, ризикує водійським посвідченням. Хоча для цього треба не на жарт постаратися.
Чутки про те, що за рахунок водіїв муніципалітети латають дірки у своїх бюджетах, вкрай перебільшені. Уряди німецьких міст всі як один стверджують, що ця сфера діяльності – дотаційна, тобто штрафи не покривають усіх витрат на утримання контролерів, адміністративного апарату та технічної бази. Підтримання порядку, а не поповнення бюджету – ось у чому їхнє завдання. Поліція також може виписувати штрафи за неправильне паркування, однак це не входить до її основних функцій.
Добровільні народні помічники
Повідомляти інформацію про “паркувальників-грішників” (Parksünder) у відомство громадського порядку мають право і пересічні – пильні – громадяни. Для цього необхідно вказати час, місце та додати фотографію. Заяву опрацюють, а власнику автомобіля надішлють листа з пропозицією опротестувати скаргу або сплатити штраф.
Деякі такі добровільні помічники стають знаменитостями. Полювання за правопорушниками для них – не просто хобі, а покликання! Загальнонімецьку славу здобув один такий пильний бюргер на призвисько “Knöllchen Horst” із Нижньої Саксонії. “Горст-квитанція про штраф” ухитрився колись поскаржитися компетентним органам на рятувальний вертоліт, що приземлився, аби надати невідкладну допомогу пацієнту з інфарктом.
Цей чоловік цілком серйозно домагався, щоби пілоту виписали штрафну квитанцію за паркування у неналежному місці. Як повідомили місцеві ЗМІ, місцева влада також цілком серйозно надіслала йому копію дозволу на посадку у будь-якому місці та побажала, щоб сам заявник, якщо щось трапиться з ним, не опинився у ситуації, коли рятувальний вертоліт не зможе знайти місце для приземлення.