Saint Javelin називають мемом на мільйон доларів. Ініціатива канадського журналіста Крістіана Боріса дозволила передати на потреби українців вже 2,5 млн доларів, футболки від Saint Javelin носять військові та Міністр оборони Рєзніков, а Свята Джавеліна стала одним із символів українського опору. Однак Saint Javelin не просто мем, а соціальний канадсько-український бізнес. Їхні соцмережі – одні з кращих англомовних джерел про Україну. KYIV NOT KIEV поговорив з Крістіаном Борісом про плани перенести все виробництво в Україну, а також про гумор під час війни.
“Ми займаємося бізнесом, щоб відновити Україну” – під таким гаслом працює Saint Javelin. З офісів у Торонто та Києві команда з п’ятнадцяти людей – канадців, українців, литовців –працює над створенням дизайнів для футболок, кепок, стікерів, патчів тощо, а також налагодженням продажів онлайн. Останні 8-9 місяців Saint Javelin працює над перенесенням усього виробництва до України. В бірку «Made in Ukraine» закладено дуже багато. «Ми намагаємося показати всім, що можна створити бренд світового рівня, як Patagonia, але де все виготовляється в Україні. Це наша мета номер один», – каже Крістіан Боріс. Для цього побудували мережу постачальників та виробників. Серед них є, наприклад, компанія з Фінляндії, що постачає тканини для фінської армії. Saint Javelin шукають найкращі тканини з усього світу, однак лише з тих країн, що поділяють їхні цінності – підтримку України. Частина продукції Saint Javelin вже виготовляється в Україні, та зараз компанія в процесі великого переходу на власне виробництво.
Найбільша частка замовлень на речі з дизайнами Saint Javelin надходить зі Штатів, Канади, Великої Британії, країн Балтії, Польщі, Фінляндії, Швеції та Німеччини. Більше того, після успіху Святої Джавеліни аудиторія почала звертатися до Saint Javelin з проханнями зробити дизайнерські речі зі святими, які б представляли внесок їхніх країн у військові зусилля. Так з’явились Святий N-Law, Святий Стінгер, Санкт Панцерфауст та інші. Крістіан пояснює, що носити речі з Saint Javelin – це не просто спосіб задонатити гроші, а можливість показати підтримку України усьому світові: це як свого роду форма, у якій ви йдете підтримати свою улюблену спортивну команду, і хочете, щоб усі про це знали. «Зараз ми намагаємося показати людям, що продукт, який ми виготовляємо, не залежить від божевільного дизайну. Це просто дуже хороша футболка, найкращої якості, яку ви коли-небудь мали. І вона виготовлена в Україні», – каже він.
Saint Javelin дуже популярний у соцмережах. Його аудиторія досі росте, хоч і повільнішими темпами. Понад сотня тисяч людей зі всього світу слідкують за новинами з України, які Saint Javelin викладає системно, доступно, та з гумором. Меми від Saint Javelin стають вірусними та з’являються на сторінках світових видань. До запитань Крістіану Борісу про гумор, який дозволяє українцям пережити травму війни, долучилися українські стендаперки Анна Кочегура та Настя Зухвала, а також телеведуча Ярослава Кравченко.
Крістіан пояснює саму природу українського гумору, який так подобається людям з усього світу, – він «чорніший»: українські меми кумедніші, бо вони більш прямі та різкі. «Коли люди побачили, як солдати знімають відео з окопів і сміються з росіян, – це дозволило їм «видихати» і відчувати свою причетність. Жарти – спосіб витримати складний час. Ситуація навколо настільки шокуюча, що ви звертаєтесь до гумору, щоби впоратися з нею». Однак, спілкуючись з іноземною аудиторією, слід бути обережними: багато людей ніколи не зможуть зрозуміти та оцінити цей гумор, бо для них він надто чорний, оскільки вони не проживали травми, які зараз переживають українці. Тож потрібно тримати баланс. Saint Javelin мав досвід помилок з жартами із чорним гумором, тож тепер вони встановили для себе стандарти прийнятного. Наприклад, ніколи не включають до жартів та мемів дітей, навіть якщо ці діти в російських школах складають АК-7. «Діти надто юні, щоби зрозуміти, що коїться. Їм промили мізки на діяльність, наслідки якої вони не уявляють»,– пояснює Крістіан.
У Крістіана є свій топ мемів, які з’явилися в Україні після вторгнення.
- Мем про потоплений крейсер «москва», знаковий для українського опору день. Типу «москву підвищили до субмарини».
- Відео, які на початку повномасштабної війни записував військовий Юрій Гудименко.Про нього Крістіан каже: «Це назавжди залишилося у моїй пам’яті. Це було у перші два або три дні війни, і виглядало таким хоробрим. Усі в світі на той час думали, що в України немає шансів проти “другої найбільшої армії у світі”. І ось цей хлопець фактично каже: “Ви думаєте, у нас немає шансів? Це у вас немає шансів!” Це не мем, але момент, на мою думку, грандіозний».
- Жінка, яка дала російському солдату соняшникове насіння і сказала покласти в кишеню. Крістіан вважає, що це перед усім світом зруйнувало наратив про росіян-«визволителів»: «Вона йому фактично сказала: “іди вмирай, будеш хоча б трохи корисним з насінням у кишені». Ці моменти були дійсно захоплюючими і важливими для мотивації та підтримання бойового духу».
Після української перемоги Saint Javelin допомагатиме впоратися з наслідками війни. «Коли ми кажемо “відновлення”, я не маю на увазі лише відновлення типу ремонту дитсадка. Я маю на увазі, що ми можемо брати участь у відновленні економіки, виробляючи продукцію в Україні. Ми можемо брати участь у відновленні психічного здоров’я, допомагаючи фінансувати різні програми. Але основна зосередженість зараз – на перемозі, а потім зосередимося на всіх цих речах», – такі плани у Крістіана Боріса.
KYIV NOT KIEV — англомовний блог про Україну, створений командою Truman у 2020 році. Його мета — покращити комунікацію України з міжнародною спільнотою. Проєкт відомий серією інтерв’ю з послами іноземних держав в Україні. Нещодавно команда KYIV NOT KIEV запустила Changemakers Season, що включає інтерв’ю з українськими та іноземними посадовцями, бізнесменами, та лідерами думок.