«Білочка» та інші жителі алкогольного «зоопарку»

Свята – вони тільки для нас, звичайних людей, а от для лікарів, особливо для лікарів-наркологів – це суворі трудові будні. А все чому?.. Тому, що частина населення на свята йде у справжнісінький святковий запій.

Організми у людей різні, тож і реакція на вихід із запою теж різниться. Найвідоміша з них, так звана, «білочка» або біла гарячка. Але вона не єдина у своєму роді. Наркологи можуть розповісти про цілий «зоопарк» захворювань, які називаються алкогольними психозами.

– Важливо знати «золоту п’ятірку», – розповідає Ігор ЛАЗАРУК, лікар-нарколог Чернівецького обласного наркологічного диспансеру. – Тобто, де?, з ким?, коли?, скільки? й навіщо? пити. Люди, які володіють «золотою п’ятіркою» після свят спокійно виходять на роботу, тому що знають свою норму. А люди, без міри – це саме той контингент населення, що перебуває у нас на стаціонарному лікуванні. Ці люди вже схильні до зловживання алкоголем, бо у них з’явилася залежність.

До алкогольних психозів, окрім білої гарячки, зараховують алкогольне марення, алкогольний галюциноз, алкогольний параноїд і багато іншого.

І білий, і гарячий…

Біла гарячка, її ще називають алкогольним делірієм, з латинської перекладається як «тремтячі затьмарення». Вона характерна тим, що людина впадає у тремтіння, вона не пам’ятає дати й часу, не знає, де знаходиться, зате добре пам’ятає своє ім’я та прізвище. Це найчастіший вид алкогольного психозу, який спостерігається у 80% випадків.
Біла гарячка виникає під час виходу з запою. Бо виникає абстиненція, своєрідна алкогольна «ломка».

Головними симптомами гарячки є галюцинації – тактильні та зорові, рухове збудження, порушення свідомості та виражений страх. Часто таким людям здається, що по них повзають змії, бігають щури тощо. Усе це називають зоогалюцинаціями.

«Глюки» у таких людей дуже яскраві, найчастіше вони бачать величезних тварин, чудернацьких чудовиськ та розбійників зі зброєю. Спільна риса, що викликає ці «глюки» полягає в тому, що всі зорові образи безперервно переміщуються, тобто не стоять на місці.

Хворі також часто чують голоси з погрозами про розправу, інколи їх нібито хтось оберігає.

При алкоголізмі у хворих спостерігається синдром алкогольної анозогнозії – нездатність хворого алкоголізмом критично оцінювати свій хворобливий стан, у тому числі свою нездатність утриматися від спиртного або вчасно припинити пити. Тобто більшість алкоголіків не вважають себе хворими і не бажають лікуватися.

Чи молилась Ти на ніч, Дездемоно?..

Алкогольне марення ревнощами – це ще один психоз, який притаманний, як правило, чоловікам. Його ще називають алкогольним параноїдом. Найчастіше виявляється у літніх чоловіків і нагадує марення.

Проявляється такий психоз нападом ревнощів: чоловікові здається, що жінка зраджує. Незабаром хворий переконує себе у цьому і призначає їй коханця, найчастіше – когось молодшого із найближчого оточення сім’ї. Але справжня причина цих ревнощів криється в любові чоловіка до … спиртного.

Алкогольний галюциноз

Такий психоз відрізняється від білої гарячки відсутністю зорових галюцинацій, він перебігає при ясній свідомості, зі збереженням повного орієнтування у часі та просторі. Водночас при цьому можуть спостерігатися тільки слухові галюцинації.

Хворий при алкогольному галюцинозі чує голоси, які або обговорюють його, або спілкуються з ним. Інколи вони йому навіть погрожують.

– Жодна з залежностей не виліковується, виникає тільки ремісія, тобто утримання. Вона може тривати рік, а може й 34 роки, як у мого дядька, – продовжує пан Ігор. – Багато хто із моїх пацієнтів вважає, що моя головна мета – щоб вони кинули пити. Та я завжди кажу, що моя основна мета, щоби мої пацієнти отримували задоволення і кайф від життя, а не від випитого.

Більш як дві третини українців (69%) з тією чи іншою частотою вживають алкогольні напої, тоді як кількість українців, які взагалі не вживають спиртне, склала 30%. Про це свідчать дані опитування компанії Research & Branding Group.

Згідно з опитуванням, найчастіше українці вживають пиво (йому надають перевагу 45% українців) і горілку (41%). Менш популярне серед українців сухе вино (23%), шампанське (18%), коньяк/бренді (14%) і кріплене вино (12%).

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *