Уже місяць триває критична ситуація на західному кордоні України. З 6 листопада польські перевізники блокують автомобільні пункти пропуску, створюючи пекельні умови для українських водіїв та серйозні проблеми економіці України. На початку грудня ситуація ускладнилася: до польських водіїв доєднались словаки та угорці, які заблокували кордон зі Словаччиною. Чому європейські перевізники перекрили кордон та яким є вихід з ситуації, розбирався Центр громадського моніторингу та контролю.
“Дешеві” українці захопили ринок автоперевезень?
Коріння конфлікту тягнеться ще від лютого минулого року, коли Європейський Союз відкрив так звані “коридори солідарності”, аби спростити ввезення імпортних товарів в Україну. Ці коридори були розраховані, передусім, на гуманітарну та військову допомогу, а також на вивезення аграрної продукції, продаж якої є основним джерелом заробітку для України. 14 червня минулого року Україна з ЄС погодили Угоду про лібералізацію автомобільних перевезень, відому як “транспортний безвіз”. Вона скасувала дозволи на міжнародні перевезення країнами ЄС для українських перевізників, а також визнавала українські водійські права та сертифікати для професійних водіїв.
Рішення про спрощений в’їзд на територію ЄС є вигідним для України, не критичним для країн Європи, але вкрай болючим для місцевих перевізників. Ось як коментує ситуацію один з учасників акції на кордоні — водій-підприємець Єжи з польського міста Біла Підляська: “Українці дешевші, їм не потрібно відповідати європейським стандартам, тому вони мають великі переваги. Вони можуть перевозити будь-який вантаж в Європі дешевше, а ми, польські експедитори, повинні відповідати всім стандартам ЄС і сплачувати високі соціальні збори”. За його словами, українці захопили 90% ринку транскордонних перевезень, хоча раніше мали частку до 60%.
Збитки для економіки, пекло — для водіїв
Поляки блокують лише автомобільні пункти пропуску, залізничні ж працюють в штатному режимі. Але блокування однаково завдає суттєвого удару нашій економіці. Як заявив віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін під час брифінгу в Медіацентрі Україна — Укрінформ, лише прямі збитки за перші два з половиною тижні блокади становлять понад 400 млн євро. Щодо непрямих втрат — блокада пунктів пропуску на кордоні стимулювала зростання цін на пальне. Наприклад, автомобільний газ за місяць здорожчав на 11,5 грн, або майже на 30%.
Хоча польські протестувальники заявляли, що не блокуватимуть приватні автівки, автобуси та вантажівки з товарами військового призначення і гуманітарну допомогу, на практиці блокується все. Зокрема, 3 грудня у черзі сфотографували вантажівку з військовими човнами, які Україна отримує від США. Блокада також загрожує життю та здоров’ю українських перевізників — впродовж місяця зафіксували вже дві смерті. Наші водії перебувають у вкрай поганих умовах — з дефіцитом води, продуктів, без душу та елементарних зручностей.
Яким може бути рішення?
Польські протестувальники вимагають відновити норму про обов’язкові транспортні дозволи для водіїв з країн, що не є членами ЄС. Також серед вимог — заборона реєстрації в Польщі компаній з капіталом з-поза меж ЄС, доступ до української системи “Шлях”, окремі черги для машин з ЄС у системі “єЧерга” та для порожніх авто. Виконання останньої вимоги представники України і Польщі вже погодили. Щодо інших — складніше. Польські перевізники, фактично, вимагають скасування “транспортного безвізу” для України. За словами очільника Мінвідновлення Олександра Кубракова, це — неможливо, і таке рішення навіть не обговорюється. Отже, компромісу доведеться шукати в іншій площині. Ситуація ускладнюється політичною кризою в Польщі. Команда чинного прем’єра Матеуша Моравецького, ймовірно, не залишиться при владі, а новий, опозиційний уряд буде сформовано не раніше середини грудня. Саме тоді й варто очікувати вирішення кризи на кордоні.
Центр громадського моніторингу та контролю