Менш як за два тижні відбудуться вибори до органів місцевого самоврядування. Чи зможуть вони змінити наше життя на краще? Щоби розібратися в цьому, варто з’ясувати, кого і для чого ми обираємо.
Найперше, розглянемо повноваження місцевих рад і голів та як вони співвідносяться з проблемами, які є відповідальністю місцевої влади. Адже буковинці обиратимуть депутатів і голів усіх рівнів самоврядування, які протягом наступних п’яти років вирішуватимуть усі їхні основні проблеми – тобто поганий стан доріг, охорони здоров’я, освіти, безробіття, корупція тощо.
Отже, 25 жовтня ми переоберемо (наскільки спроможемося) Чернівецьку обласну раду та оберемо 3 районні ради і 52-х голів та ради територіальних громад.
Чим опікуються обласна та районні ради?
Почнімо з найвищого рівня – обласної ради. На нинішніх виборах за кандидатів у депутати облради голосуватимуть понад 680 тис. виборців Чернівецької області – це близько 75% населення. Пропорційно до кількості виборців у новообраній Чернівецькій облраді має бути 64 депутати.
Нинішнього року в усіх областях України укрупнені райони: у Чернівецькій області замість 11 створено 3 райони – Вижницький, Дністровський і Чернівецький. Відповідно сформують 3 районні ради. Райони різняться за кількістю виборців, відтак у Чернівецькій райраді буде 54 депутати, в Дністровській – 42, у Вижницькій – 38 депутатів.
Повноваження обласної та районної рад умовно діляться на бюджетні, організаційні, контрольні та повноваження в окремих сферах.
Почнімо з грошей. Обласна і районні ради затверджують проєкти місцевих бюджетів, приймають звіти про їхнє виконання, а також визначають, як розподілити кошти дотацій і субвенцій з держбюджету між бюджетами районним, міст обласного значення, міст районного значення, сіл і селищ. Скажімо, 2019-го зведений бюджет нашої області становив 8,3 млрд грн, що майже удвічі більше, порівняно з 2014 роком. Йдеться про суму бюджетів усіх населених пунктів області.
Організаційні повноваження полягають також в обранні та звільненні голів рад, розгляді запитів від громадян, проведенні консультаційних опитувань з важливих для громади питань тощо.
Важливими є контрольні повноваження, спрямовані на врівноваження впливів місцевого самоврядування, що обирається громадянами, і представників виконавчої влади на місцях. Зокрема, обласна та районні ради можуть оскаржити до суду акти органів місцевої влади, які порушують права громад, заслуховувати звіти голів місцевих державних адміністрацій (МДА) та їхніх заступників. Якщо голови МДА неналежно виконують свою роботу, законодавство дозволяє депутатам обласних та районних рад оголосити їм недовіру й навіть відправити у відставку.
У таких сферах, як економіка, соціальний захист або охорона здоров’я депутати обласної і районних рад повинні проводити місцеву політику через затвердження і виконання відповідних цільових програм розвитку. Низька якість таких програм без чітких показників ефективності може свідчити про відсутність у депутатів бачення розвитку території.
Обласна та районні ради уповноважені управляти установами освіти, охорони здоров’я, культури та іншими об’єктами, які перебувають у спільній власності територіальних громад. Встановлюють тарифи на певні послуги ЖКГ, надають дозвіл на спецвикористання природних ресурсів тощо.
Об’єднані територіальні громади – широкі повноваження і багато грошей
Базовою адміністративною одиницею в Україні є об’єднані територіальні громади (ОТГ). У Чернівецькій області ОТГ 52: 11 міських, 7 селищних та 34 сільських. 25 жовтня виборці області обиратимуть голів і депутатів рад усіх ОТГ.
У Чернівецькій міській раді буде 42 депутати, оскільки у територіальній громаді близько 180 тис. виборців. Зазначимо, що йдеться не лише про чернівчан: до ОТГ увійшли ще 2 громади. У Сторожинецькій ОТГ місцева рада складатиметься з 34 депутатів. Це друга за кількістю виборців територіальна громада області. У найменшій, Карапчівській ОТГ близько 3 тис. виборців обиратимуть 22 депутатів. Стільки ж депутатів буде в кожній ОТГ, що має до 10 тис. виборців.
Чому важливо не ігнорувати вибори в ОТГ? Ради і голови територіальних громад мають широкі повноваження і гроші для вирішення проблем місцевого значення. У Чернівцях, судячи з соціологічних опитувань, найбільшими проблемами є погані дороги, якість громадського транспорту, незадовільний стан будинків і під’їздів, сміття на вулицях та високі тарифи на комунальні послуги. Подивимося, на що з цього списку можуть впливати ради ОТГ та їхні голови.
З громадським транспортом і дорожньою інфраструктурою все доволі просто. За це майже цілком відповідають ради ОТГ. Місцеві депутати затверджують маршрути, графіки руху і правила користування громадським транспортом, стежать, щоби мости не загрожували обвалитися, а тротуари і дороги не створювали небезпеку для водіїв і пішоходів. За фінансування об’єктів дорожньо-транспортної інфраструктури, які перебувають на балансі ради, так само відповідають депутати цієї ради. Але варто пам’ятати, що повноваження рад ОТГ не поширюються на дороги районного, обласного та державного значення.
З тарифами на комунальні послуги складніше. Ради ОТГ встановлюють тарифи на тепло і послуги централізованого водопостачання та водовідведення. Але не всі. Для майже 25% великих теплопостачальних підприємств і 40% водопостачальних підприємств тарифи встановлює національний регулятор. Так, до цієї «меншості» потрапили Чернівці. Тут тарифи на тепло і воду не є прерогативою місцевої влади.
А от поводження з побутовими відходами цілком на місцевій владі. На конкурсній основі вона обирає комунальне підприємство, яке має вивозити сміття з наших вулиць, формує тарифи і розробляє схему санітарного очищення населеного пункту. Документ визначає черговість прибирання і вивезення сміття, кількість транспорту й інвентарю, методи переробки або захоронення сміття. За потребою рада ОТГ повинна заздалегідь передбачати розширення чи будівництво нових сміттєсховищ і підприємств з переробки.
Незадовільний стан будинків і під’їздів, що турбує жителів Чернівців, не є прямою відповідальністю рад ОТГ, проте в деяких випадках місцеві депутати можуть на це вплинути. Ради територіальних громад та їхні виконкоми мають доступ до розподілу значних грошових коштів, оскільки вони готують і затверджують проєкти місцевих бюджетів. Бюджети ОТГ формуються за рахунок місцевих податків і зборів та дотацій і субсидій з держбюджету. 2019-го витрати зведеного бюджету Чернівців склали 2,7 млрд грн. Депутати Сторожинецької міської ради в тому ж році розпоряджалися 249 млн грн місцевого бюджету. У Карапчеві ця сума склала 1,6 млн грн. У подальшому ці суми зростатимуть, адже в процесі об’єднання тергромад до великих населених пунктів приєднуються менші.
Ефективність місцевої політики залежить не тільки від рад ОТГ, але і від міських, сільських і селищних голів: вони очолюють виконкоми місцевих рад, керують апаратом ради та підписують її рішення, вносять пропозицію про склад виконкому і розпоряджаються бюджетними коштами на потреби, визначені радою. Тобто від голів значною мірою залежить, як виконуються рішення місцевих рад. Відтак, важливо, хто на майбутніх місцевих виборах займе цю посаду у вашій територіальної громад.
Громада може вплинути на вирішення проблем?
Якщо у вашому селі, місті чи області багато проблем, сміємо вас запевнити: вплинути на них можна. І не треба чекати наступних виборів Президента й Верховної Ради. Великі справи починаються з маленьких кроків. Хочете змінити ситуацію в країні? 25 жовтня на місцевих виборах проголосуйте за тих, що мають конкретний план дій і чітке розуміння, як виконувати ці конкретні дії. Голосувати за гарні обіцянки або за «добрі очі», звісно, простіше, ніж розбиратися з програмами й з попереднім досвідом політиків. Але запитайте себе, чи готова ваша громада ще п’ять років жити без нормального громадського транспорту та розвитку медицини і освіти?
Марія КВІЦІНСЬКА, аналітикиня Центру спільних дій
Детальніше про повноваження органів місцевого самоврядування читайте тут.
Оригінал опубліковано на BukNews