Повінь: перевірка влади на всіх рівнях

На виїзді. Франц ФЕДОРОВИЧ у центрі
На виїзді. Франц ФЕДОРОВИЧ у центрі

Чи була готова нова буковинська влада до повені, які уроки винесла з минулого і що буде зроблене, аби мінімізувати наслідки стихії і запобігти людським втратам та матеріальним збиткам? Як будуть використані бюджетні кошти і чи не розкрадуть їх так само як 2008-го? На ці питання відповідає заступник голови ОДА, начальник обласного штабу з координації та ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на території Чернівецької області Франц ФЕДОРОВИЧ.

Ситуація під контролем

– Чи готова була влада до цьогорічної стихії?

– Кажуть, біда завжди приходить несподівано, проте влада області і весь особовий склад підрозділів цивільного захисту Буковини були готові до стихійних проявів, тим більше, що практично в усій Європі від початку року спостерігалися аномальні погодні умови з руйнівними повенями.

Ще у квітні в області, спільно з МНС України, проведені великі командно-штабні навчання, на яких відпрацьовані дії не лише під час повені, а й при зсувах та інших природних катаклізмах. Окрім того, за наказом начальника служби цивільного захисту Чернівецької області, голови ОДА Михайла Папієва створений обласний штаб з координації та ліквідації наслідків можливих стихійних лих на території області, очолювати який доручено мені.

Розроблені плани цивільного захисту міст і районів на особливий період, проведені методичні заняття з працівниками відповідних структурних підрозділів. Тобто вжиті ті першочергові заходи, без яких люди безпорадні перед ударом стихії. При штабі утворена також оперативна група та відкрита «гаряча лінія» з метою негайного реагування на надзвичайні ситуації.

Вчимося на власних помилках

– Чи можна було мінімізувати наслідки нинішньої повені та уникнути руйнувань і загибелі людей?

– Стихія тому й називається стихією, що точно визначити дату, час та місце її виникнення практично неможливо. Її можна передбачати, прогнозувати, готуватися до неї з тим щоби, зокрема, не допустити прориву дамб ставків, визначити найбільш небезпечні ділянки на руслах річок і збудувати там або зміцнити берегоукріплювальні споруди.

Повірте, ми врахували помилки, допущені 2008-го, особливо стосовно надання в оренду ставків, які використовуються не за призначенням, а тільки на збагачення орендарів, які розводять рибу, ігноруючи той факт, що майже всі ставки створені для аварійного відведення стічних вод під час великих опадів.

Орендарі не ведуть облік та звітність про спеціальне використання живих водних ресурсів. У більшості з них немає розробленої техдокументації на водні об’єкти. Не здійснюється ветеринарно-санітарний контроль за вирощуванням, транспортуванням та реалізацією риби. На більшості озер у незадовільному стані гідротехнічні споруди. Саме тому ми організували проведення семінарів для підвищення ефективності використання об’єктів водного фонду.

Для покращення ситуації ОДА дала низку доручень відповідним службам. Створені комісії з інвентаризації ставків та упорядкування оренди водних об’єктів. Головне управління земельних ресурсів визначене відповідальним за інвентаризацію та підготовку нормативних документів.

Після цього будуть зроблені відповідні висновки і до орендарів, які допустили грубі порушення, вживатимуться заходи, передбачені чинним законодавством. Адже наше головне завдання – захистити людей та їхні оселі. Якби ми цього не робили, наслідки цьогорічної стихії могли би бути більш масштабними.

Не минув безслідно ще один урок повені 2008-го, коли через підйом води на Дністровському водосховищі щоби не допустити прорив дамби у Новодністровську, доводилося в аварійному режимі пропускати воду через шлюзи ГЕС, внаслідок чого були підтоплені населені пункти нижче дамби. Цьогоріч ситуація була повністю контрольованою.

Постраждалим – допомога

– Чи можна назвати остаточну суму збитків від червневої повені і яким чином будуть розподілятися кошти для постраждалих? На яку допомогу можуть розраховувати буковинці?

– Комісії, які працюють на місцях, уже оцінили збитки. Пакети документів з переліком пошкоджених об’єктів направлені до відповідних профільних Міністерств і Кабміну.
На невідкладні заходи розпорядженням Кабміну для Чернівецької області з держбюджету вже виділено 40 млн.грн. За рахунок цих коштів постраждалим виплачено перший транш грошової допомоги: по 5 тис. грн власникам повністю зруйнованих житлових будинків, по 2,5 тис. грн сім’ям, відселеним з житлових будинків, які підлягають капремонту, по 1 тис. грн – сім’ям, житлові будинки яких пошкоджені. Це лише авансові виплати, мета яких – підтримати людей у найскладніший період після стихії.

Прем’єр Микола Азаров заявив, що держава у повному обсязі компенсує громадянам збитки, для чого будуть виділені з резервного фонду потрібні кошти. ОДА вже звернулась до Кабміну з проектом розпорядження «Про виділення коштів для проведення остаточних розрахунків із громадянами, які постраждали внаслідок стихійного лиха, що сталося 22-29 червня 2010 року у Чернівецькій області», за яким передбачається виділення з резервного фонду держбюджету 45 млн. грн.

Ми розраховуємо, що власникам будинків, які повністю зруйновані, або не підлягають відновленню, буде виплачено по 100 тис. грн, сім’ям, які відселені з будинків, що підлягають капремонту – 30 тис. грн, сім’ям, будинки яких пошкоджені – 5 тис. грн.

Запропоновано механізм компенсації збитків за втрачену сільгосппродукцію на присадибних ділянках і городах, худобу та іншу живність, за зруйновані або пошкоджені господарські будівлі і дачні будинки. Наразі очікуємо на відповідне урядове рішення.

– Ви думаєте, ці гроші будуть виділені?

– У мене немає приводу сумніватись, оскільки про це заявив глава уряду. Окрім того, ОДА відкрила благодійний рахунок, на який усі небайдужі люди можуть переказати кошти потерпілим. На цей рахунок уже надійшло понад 12 млн. грн з різних куточків України та з інших держав і ці кошти будуть використані на допомогу постраждалим сім’ям.

Красти – не вигідно

– Чи не боїтесь ви, що у декого може виникнути спокуса «поживитись» за державний кошт, як це було після повені 2008-го? Що Ви думаєте про кримінальні справи, порушені проти посадовців за розкрадання «повеневих» коштів та затримання окремих з них?

– Якщо в когось виникають спокуси – нехай спробують. Але маю сумніви, що хтось ризикне свободою, благополуччям власних родин і своїм чесним ім’ям заради легкої наживи. Думаю, досвід тепер уже колишніх посадовців відіб’є такі спокуси в багатьох. Треба дочекатись завершення слідства, яке, як бачу, на правильному шляху.

Тепер кожний знає: рано чи пізно, через рік, два, п’ять, за скоєний злочин доведеться відповідати. Можливо хоча б таким чином влада позбудеться корупціонерів і здобуде довіру й повагу людей, яким вона повинна служити.

Чесні критики не бояться

– Нещодавно на одному з місцевих сайтів на Вашу адресу, як керівника тимчасової контрольної комісії облради з вивчення наслідків та причин виникнення матеріальних збитків і загибелі людей, визначення заходів з ліквідації наслідків стихійного лиха та запобігання таких у майбутньому, утвореної після повені 2008-го, з’явилась критика, мовляв, комісія так і не оприлюднила результатів своєї роботи, а Вам слід не відмовчуватись, а висловитися щодо того, чи були зловживання під час ліквідації наслідків минулої повені чи ні. Що можете сказати на цей закид?

– Якщо політика критикують – значить, у нього є опоненти, якщо є опоненти – значить, з ним рахуються, а, можливо, й побоюються. І це значить, що політик на своєму місці і в нього ще все попереду. Якщо ж серйозно, критики не боюся, оскільки завжди був і залишаюся чесним перед собою і перед іншими.

Виправдовуватися не збираюся. Скажу лише, що комісія була утворена після того, як стихія 2008-го засвідчила, що область до неї була абсолютно не готова і треба було вживати невідкладних заходів для ліквідації наслідків, негайно вирішувати проблеми людей.

На той час до комісії увійшли представники усіх політичних сил, які входять до облради: представники Партії регіонів, серед яких нинішній начальник УМВС області Микола Харабара, представники БЮТу – назву депутата Віктора Довганича, блоку Литвина і «Нашої України». Проведено десятки засідань, кілька разів я доповідав на сесійних засіданнях перед депутатським корпусом.

Ми тоді відкрито говорили про багатомільйонні зловживання. Щоби пересвідчитися у цьому, варто лише підняти стенограми засідань і переконатися у правдивості моїх слів.

Комісія тісно співпрацювала з КРУ області, УМВС в Чернівецькій області і у своїх висновках і рекомендаціях керувалася перш за все матеріалами, наданими цими органами. Востаннє такий звіт перед депутатами облради оприлюднений у лютому цього року.

Ми говорили про те, що, на думку членів комісії, висновок щодо наявності складу злочину у діях посадових осіб та суб’єктів господарювання може робити виключно суд на підставі матеріалів слідства. Ми рекомендували правоохоронним органам, зокрема, прокуратурі, обласним управлінням СБУ і МВС прискорити розгляд матеріалів ревізій КРУ для притягнення винних до відповідальності та відшкодування завданих державі збитків у визначеному законом порядку. Шкода, що лише повторення стихії призвело до прискорення вивчення цих матеріалів.

–Хто, на Вашу думку, опонує Вам нині і чому?

– Можу лише здогадуватися, а буду впевнений – з Вами поділюсь першими.

Дмитро ЦАРЕНКО, «Версії»
Фото Вадима ПЕЛЕХА, БукІнфо

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.