Найдорожчий у світі стартап піднявся через коронавірус

ZOOM: ВІД ПОЧАТКУ ДО ПАНУВАННЯ

Додаток з китайським корінням несподівано замінив колись популярний Skype. Нині компанія Еріка Юаня коштує дорожче IBM, Boeing або Uber. Ще на початку цього року мало хто чув про цю програму. Але пандемія все змінила. Завдяки Zoom, під час карантину, нам вдалося навчатися й працювати віддалено, ми вижили далеко від коханих, зустрічаючись з ними в Інтернеті. Популярність, яку переживає ця платформа відеоконференцій, зробила Еріка Юаня, творця Zoom Video Communications, казково багатим. Нині його статки оцінюються у $22 мільярди, пише «Жеч посполіта». Оцінка акцій компанії на американській фондовій біржі зросла приблизно на 350%, побивши в динаміці Amazon (+ 85%), Spotify (+ 88%), Apple (+71%) або Netflix (+63%). 2003 року швед Ніклас Зеннстрем і датчанин Янус Фрійс із групою естонських програмістів створили Skype. Платформа відеодзвінків для тих часів виявилася проривом і практично монополізувала ринок відеочатів, ставши синонімом цього типу послуг. Вже 2006-го послуга склала $2,6 мільярда. А через три роки 65% пакету Skype придбала група фондів VC на чолі з могутнім Андрісеном Горовіцем (заплативши майже $2 млрд). Це був період розквіту Skype, тож 2011 року Microsoft, не вагаючись, витратила $8,5 млрд для придбання та повного включення програми. І, можливо, це була помилка. Хоча Skype нарощував свою частку ринку протягом кількох років (навіть сягнувши понад 40%), у середині нинішнього десятиліття він почав втрачати свої позиції. 2017 року концерн Білла Гейтса вирішив запустити Microsoft Teams (хмарний сервіс інструментів та служб для спільної роботи команди, який поєднує, серед іншого, функціональність пакета Office та Skype), надаючи бізнесу альтернативну платформу. Не дивно, що гігант вирішив, що Teams цілком замінить Skype для бізнесу до кінця липня 2021 року. Можливо, це ще не був цвях у труну, але конкуренти не пропустили шансу скористатися ситуацією. Серед них був Zoom.

ЯК І ЧОМУ ПІДНІМАЮТЬСЯ СТАРТАПИ

У рік, коли Microsoft поглинула Skype, Ерік С. Юань, народжений в 1969 році у провінції Шантунг на східному узбережжі Китаю, син геолога, вирішив залишити роботу. Він покинув Cisco із групою з 40 фахівців у галузі інформаційних технологій та заснував стартап Saasbee, намагаючись завоювати ринок відеозв’язку. Допомагали інвестори, зокрема Метт Око, бізнес-ангел, який співфінансував і розвиток Facebook та Uber. Saasbee змінив назву на Zoom, а перший продукт випустив наприкінці 2012 року. Проєкт міцнів, першим замовником став Стенфордський університет, рідний університет Юаня. У травні наступного року платформа вже мала мільйон користувачів. До компанії полився потік грошей, в т.ч. від Qualcomm і колишнього члена правління Cisco Дена Шейнмана. 2019 року додаток наблизився до рівня 2 мільйонів користувачів. Безкоштовний, простий у використанні, що дозволяє водночас контактувати з багатьма людьми – Zoom має багато переваг. Однак блискуча кар’єра цього додатка була б неможливою, якби не пандемія. Статистика показує, наскільки зріс попит на послуги відеоконференцій під час карантину: у грудні 2019 року на платформі було 10 мільйонів зустрічей на місяць, а у квітні нинішнього року їхня кількість перевищила 300 мільйонів. Дані про хвилини, витрачені користувачами на цей додаток, теж вражають: у січні 2020 року це число становило 100 мільярдів, а через три місяці – понад 2 трильйони.

ПАНДЕМІЯ: ЗРОСТАННЯ ПОРУЧ З ПРОБЛЕМАМИ

Попит на програмне забезпечення для відеоконференцій наповнює кишені Zoom Video Communications. У результаті пандемії компанія згенерувала майже 3300 відсотків у другому кварталі. Лише за ці три місяці він заробив більше, ніж у цілому 2019 році, і вдвічі більше, ніж очікувалося. В результаті керівництво компанії було змушене змінити фінансові прогнози року. Сенсаційні результати вплинули на результати діяльності компанії на Нью-Йоркській фондовій біржі: відразу після публікації даних за 2 квартал 2020 року курс зріс, набравши понад 40%. Як наслідок, капіталізація Zoom перевищила 100 мільярдів доларів, а часом навіть сягала 130 мільярдів доларів, перевершуючи IBM, Boeing і Uber. Попри те, що Юань виріс у Китаї, де і навчався, його професійна кар’єра була пов’язана з Каліфорнією. Він має громадянство США, а сама компанія, в якій він має 29%, безумовно, більше американська, ніж китайська (серед її корпоративних клієнтів є, зокрема, нафтовий гігант ExxonMobil). Однак Zoom не уникнув звинувачень у співпраці з владою Пекіна. І не без підстав. Потім – під час пандемії – виникли численні проблеми із захистом даних користувачів, крах телеконференцій, трансляції нецензурного вмісту. Ці атаки навіть отримали специфічну назву – Zoombombing. Компанію звинуватили навіть у передачі даних до Китаю. Однак Zoom стійко пережив шторм.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *