Історія конкурсу “Bebras”
Одним з важливих засобів зацікавлення учнів навчанням є проведення різного роду змагань.
Зокрема, вибудувана струнка система учнівських олімпіад – від шкільної до міжнародної.
Ідея такого конкурсу виникла в 2003 році під час проведення в США Міжнародної Олімпіади з Інформатики у керівника литовської команди професора Валентини Дагєне. Там же з’явилась і назва конкурсу. Відомий американський вислів про працьовитих і цілеспрямованих людей– «Busy as a beaver». Тому симпатичний бобер став символом цього турніру.
Перший конкурс був проведений у Литві в 2004 році. У наступному році в литовському місті Пасваліс одинадцять країн – Австрія, Данія, Естонія, Єгипет, Ізраїль, Латвія, Литва, Нідерланди, Німеччина, Польща, Фінляндія – утворили Міжнародну Спільноту «Бобер».
Завдання Спільноти – розробка та узгодження завдань національних конкурсів країн-учасників з метою підвищення комп’ютерної грамотності дітей, ознайомлення і зацікавлення сучасними інформаційними технологіями, комп’ютерною технікою та літературою.
Форма проведення цього конкурсу подібна до аналогічних конкурсів з математики і фізики «Кенгуру» та «Левеня». Основна відмінність – всі завдання учні виконують на комп’ютері.
У 2007 році Україна вперше взяла участь роботі щорічного зібрання Міжнародної Спільноти «Бобер». Це сталося завдяки запрошенню одного з керівників литовських конкурсів «Кенгуру» і «Бобер» Ельмундаса Жаліса. У 2008 році конкурс стартував і в Україні.
Член міжнародного комітету «Bebras» від України – Ростислав Шпакович, викладач інформатики Львівського фізико-математичного ліцею при ЛНУ ім. Івана Франка та в Українській Академії Друкарства.
10 липня 2011 року є офіційної датою створення Всеукраїнської координаційної ради Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної вправності «Бобер».
11-16 листопада 2012 року був проведений черговий V Міжнародний конкурс “Бобер”. У ньому взяли участь більше 500 тисяч учнів з 22-х країн світу. Найбільш масово конкурс пройшов у Німеччині (180 тис. учасників), Франції (90 тисяч) та Україні (60 тисяч).
У 2013 році планується залучення до конкурсу «Bebras» ще таких країн: Малайзія, Англія, Росія, Ірландія, США, Іспанія, Ізраїль, Азербайджан.
Семінар-практикум обласних координаторів конкурсу
ІІІ Всеукраїнський семінар-практикум для обласних координаторів Міжнародного конкурсу “Бобер” в Україні відбувся з 5 по 10 серпня 2013 року в Яремче Івано-Франківської області.
VІ Міжнародний конкурс “Бобер – 2013” буде проведений 10 листопада 2013 року.
Конкурс проводиться у п’яти вікових групах: БОБРЕНЯТОЧКО – для учнів 2-3 класів, БОБРЕНЯТКО – для учнів 4-5 класів, БОБРЕНЯ – для учнів 6 –7 класів; БОБРИК – для учнів 8 – 9 класів; БОБЕР – для учнів 10-11 класів загальноосвітніх шкіл.
Завдання для учасників конкурсу запропоновані та затверджені щорічним форумом Міжнародної спільноти “Бобер”. Учасникам пропонуються завдання двох типів:
1. Текстові завдання. До них додаються чотири варіанти відповіді, з яких потрібно вибрати правильний.
2. Інтерактивні завдання. Отримати правильний результат можна лише при виконанні відповідної послідовності операцій на комп’ютері.
Марія Хасанова, координатор Миколаївського району Львівської області,
Викладач інформатики Миколаївської ЗОШ №2. Одну з задач пані Марії включили до Міжнародного банку задач конкурсу «Bebras». Проте не всі країни, на відміну від України, мають змогу для реалізації інтерактивних задач.
– Львівська область четвертий рік бере участь у Міжнародному конкурсі «Бобер», по кількості учасників ми другі, а по частці залучення учнів – перші. Всі старшокласники зацікавилися ІІІ рівнем задач даного конкурсу, а також їм подобається, що можна у випадку невдалої спроби повторити виконання завдання. Введення «Бобреняточка» з 2-3 класу буде сприяти зацікавленості предметом «Сходинки до інформатики» та підвищенню комп’ютерної грамотності дітей. Адже діти мають сприймати комп’ютер не тільки як ігровий засіб, а й вчилися логічно мислити.
Ірина Скляр, заступник директора Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, координатор конкурсу «Бобер у ліцею. За 17 років роботи в УФМЛ КНУ Ірина Скляр підготувала більше 70 учнів-переможців IV етапу Всеукраїнської олімпіади з інформатики і 10 переможців Міжнародної олімпіади з інформатики.
– Конкурс «Бобер» виявляє дітей з неординарним мисленням. 11 клас вже не так активно бере участь, але загалом конкурс важливий, цікавий, подобається учням. Весь конкурс проходить в стінах ліцею, тому день проведення конкурсу дуже напружений.
Андрій Мірошниченко, доцент кафедри управління інформаційно-освітніии проектами Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, викладач інформатики гімназії №12 м. Дніпропетровська.
– У Дніпропетровській області склалася своя традиційна система підготовки учнів до олімпіад, конкурсів, турнірів.У липні 2011 року почали створювати єдиний інформаційний простір шкіл області на основі розробки програмістів з Харкова «Курс – школа». Для реалізації цього проекту у Дніпропетровську за ініціативи мерії у кожній школі була введена посада інженера. Також це і дистанційне навчання за програмою розв’язання завдань підвищеної складності, тренувальні збори. Система роботи дає свої результати. 6-13 липня 2013 року в м. Брісбен (Австралія) відбулася XXV Міжнародна учнівська олімпіада з інформатики. Україну у змаганнях гідно представляли учні, які вибороли 4 медалі. Дмитро Федоряк, учень 11 класу Комунального закладу освіти «Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій» при Дніпропетровському національному університеті виборов бронзову медаль. Також у 2012 році у Дніпропетровську було започатковано та проведено Першу Всеукраїнську учнівську олімпіаду з інформаційних технологій, де команда області посіла почесне друге місце серед команд областей і міст України. Організовано роботу «Електронної школи для обдарованих учнів». Вона включає в себе 3 основні напрямки: інформаційний ресурс; навчальні матеріали для слухачів Малої академії наук; проведення відкритих лекцій та вебінарів провідними вченими області.
З появою варіативної складової у навчальних планах ми почали вивчення інформатики з 2 класу ще з 2000 року. Був запропонований для 2-4 класів комплекс розробок з математичної інформатики «Завдання та ігри з інформатики» авторів О.В. Горячева і А.А. Мірошниченко. Цього навчального року для вчителів, які будуть викладати «Сходинки з інформатики», були проведені спеціальні методичні заняття. А конкурс з інформатики «Бобер» сприяє поглибленню знань з інформатики. А група «Бобреняточко» якраз логічно додається у новий етап вивчення інформатики українськими школярами у початковій школі.
Ростислав Шпакович, член міжнародного комітету «Bebras» від України. На конференції «Комп’ютери в освіті» три доповіді були присвячені презентації конкурсу «Бобер». Ростислав Шпокович представляв Україну і виступив з доповіддю «Ігрові задачі конкурсу «Бобер» і програмні алгоритми».
– Влітку цього року в місті Торунь ( Польща) відбувся семінар координаторів країн учасниць Міжнародного конкурсу «Bebras». І також Х Міжнародна конференція «Комп’ютери в освіті», у якій взяли участь представники 70 країн світу. На пленарному засіданні виступив Мітчелл Рєзник, автор мови Скретч (Scratch) з доповіддю «День Матері, войовничі коти та історії від спільноти Scratch ». Скретч (вимовляється “скретч”) – це візуальна об’єктно-орієнтоване середовище програмування для навчання школярів молодших і середніх класів.
Якщо в інших країнах використовуються стандартні інтерактивні платформи для створення пакета завдань, то в Україні створена спеціальна мобільна платформа для конкурсу «Бобер», авторами якої є Ростислав Шпакович та Тарас Шпот. Керівник команди Нідерландів на Міжнародній олімпіаді з інформатики Кім Шрійверс про українську платформу інтерактивних задач сказав: «Круті задачі, цікаве середовище, де учень грає проти комп’ютера».
Цього року у нас дуже відповідальний конкурс, бо ми залучаємо учнів 2 та 3 класів. В Литві, Чехії, Словенії, Швейцарії такий досвід вже є. На семінарі у Яремче якраз і обговорюємо та рецензуємо умови задач для молодших школярів і презентуємо задачі для інших вікових категорій.
Надія Шуляк, вже 3 роки координатор конкурсу «Бобер» Ніжинської ЗОШ №15 Чернігівської області, вчитель початкових класів і інформатики.
– Конкурс «Бобер» розвиває логічне мислення, пам’ять, уяву, навички роботи за комп’ютером. Молодші школярі із задоволенням розв’язують інтерактивні задачі. Але треба передбачити, щоб умови задачі не були громіздкими. З досвіду проведення конкурсу хочу зазначити, що деякі учні 5 класу іноді не можуть зразу вловити і зрозуміти суть завдання, тому доводилося їм трохи підказувати у плані формулювання задачі: що треба знайти чи довести.
На українській веб-сторінці конкурсу «Бобер» http://www.bober.net.ua/ у розділі “Правила проведення” можна ознайомитись з умовами конкурсу. В “Архіві завдань” – задання чотирьох попередніх років. Навіть якщо ви успішно справились з усіма завданнями, радимо почитати запропоновані розв’язки. Це дозволить краще підготуватись до нового змагання.
Як проходив конкурс “Бобер – 2012” у Чернівецькій області – за посиланням
https://versii.cv.ua/pohlyad/ukrayins-ki-shkolyari-informatiki-pislya-nimets-kih-ta-frantsuz-kih-najaktivnishi/19752.html
Спориніна Тетяна, обласний координатор Міжнародного конкурсу з інформатики та комп’ютерної вправності “Бобер”
2 коментарі “Міжнародний конкурс з інформатики та комп’ютерної вправності “Бобер -2013” в Україні”
Тетяно Тадеївно,
Дійсно цікава інформація!
Ви справжній патріот своєї справи!
Впевнена, що після цієї публікації українських учасників конкурсу буде набагато більше.
Подальших успіхів українським Бобреняточкам, Бобреняткам,Бобреням, Бобрикам та Бобрам!
Тетяно Тадеївно!
Спасибі за дуже корисну і цікаву інформацію!
good luck