Сьогодні стартує новий проект газети «Версії» – «Експонат тижня: мистецькі детективні історії». В ньому – нові імена й нові ракурси щодо нібито відомих творів і художників, непересічні знахідки. Та, мабуть, найголовніше – це нові знання та враження, які даруватиме читачу автор проекту – відомий мистецтвознавець краю Тетяна ДУГАЄВА.
Августа Кохановська. Чернівці. Буковинська крайова управа. Після 1905 року. Папір, акварель. (Твір опублікований 2002 р. в каталозі аукціону «Сотбіс» у Лондоні під назвою «Вулиця в Лодзі»)
Поштівка. Чернівці. Крайова управа (Czernowitz. Landes Regierung). Видавництво Simon Gross, Czernowitz. Після 1905 року
2010 року «Версії» (№9) повідомляли, що у квітні 2002 року на аукціоні «Сотбіс» у Лондоні були виставлені три акварелі Августи Кохановської – «Вулиця в Лодзі», «Палац єпископа» та «Вид на Краків». (Тетяна Дугаєва. „Інтриги життя Августи Кохановської. Твори буковинки-художниці в каталозі Сотбіс…”). Всі твори продавалися одним лотом під №96. У каталозі зазначені назви творів, дата створення (1890 рік), походження (приватна колекція, США), техніка виконання, розміри та продажі на аукціоні «Dorotheum» у Відні 1956 та 1958 років.
…Коли працювала над цим матеріалом, не відпускало відчуття, що архітектурний мотив на акварелі «Вулиця в Лодзі» (26,3х31 см) є напрочуд знайомим: точно такий будинок є у Чернівцях. Невдовзі ці здогадки знайшли своє остаточне підтвердження. Відтак, для більшої переконливості порівняймо цю композицію Августи Кохановської з давніми поштівками початку ХХ століття, на яких зображена будівля Буковинської крайової управи в Чернівцях. Вигляд чотириповерхового будинку та обрана точка зору (вид від Соборної площі) – все промовисто свідчить про те, що Августа Кохановська зобразила не Лодзь, а Чернівці. Нині тут розташувався історичний факультет Чернівецького університету.
Що ж до зазначеного в каталозі «Сотбіс» датування трьох творів, то можна впевнено стверджувати, що ця акварель створена аж ніяк не 1890 року, а після 1905-го. Візьмемо до уваги, що згадана чернівецька будівля спочатку була триповерховою. А тільки після того, як 1905 року частину будинку Крайової управи знищила пожежа, до нього добудували ще один поверх. Саме таким і зобразила його Августа Кохановська.
Невідомий нам власник акварелей А. Кохановської припустився й іншої географічної помилки – у назві аркушу «Палац єпископа». Адже на сторінці каталогу «Сотбіс», на якій репродуковано краєвид з Резиденцією буковинських митрополитів у Чернівцях, читаємо підпис: «Палац єпископа. Перемишль» («Bishop’s Palace. Przemysl»).
Відтак маємо приємність стверджувати, що промовисті та майстерно виконані пейзажі знаної художниці «Чернівці. Буковинська крайова управа» та «Палац єпископа. Чернівці» яскраво доповнюють нашу уяву про чернівецькі мотиви у творчості Августи Кохановської.
Тетяна ДУГАЄВА,мистецтвознавець, член національної Спілки художників України