або Про те, як банки видають вклади «порційно»
Неповернення депозиту чи виплата вкладу частинами в межах ліміту, на жаль, все більше поширюються в Україні. Причому, йдеться не про дострокову видачу депозиту, а про вчасне зняття коштів, згідно з договором. Працівники проблемних банків посилаються на фінансову кризу. Та вкладникам від цього не легше. Їм доводиться долати бюрократичні перешкоди, писати листи до вищих інстанцій, зрештою, судитися. І, як стверджують у НБУ, останній варіант – єдина можливість повернути свої заощадження. До такої пастки потрапляють не лише пересічні громадяни, а й досвідчені банкіри.
Банківський працівник Олег уже місяць намагається забрати свій вклад.
– Півроку тому вирішив покласти гроші на депозит до Чернівецького відділення банку «Фінансова ініціатива», – розповідає п. Олег. – Коли закінчився термін, банк, згідно з договором, перерахував мої кошти на картковий рахунок. Але, як виявилося, зняти всю суму одразу я не можу: банк установив ліміт видачі. Через банкомат можна зняти не більше тисячі гривень, до того ж він не щодня працює. Якщо ж знімати через інший банк, доведеться сплачувати комісію одразу двом банкам. З каси видають лише 3 тисячі на день. Через це мені доводиться щодня спізнюватися на роботу і вистоювати від 9-ої ранку чергу до каси. Таким чином свій депозит зможу повернути не скоро. А якщо мені терміново потрібна вся сума? Жодних лімітів з видачі коштів у договорі не передбачено. На мої скарги у банку відповіли: нічим не можемо зарадити, це вказівка начальства з головної контори в Києві.
– Свого часу «клюнув» на високу депозитну ставку – 28% річних у гривні, тож тепер попереджаю людей: не ведіться на фінансові «мишоловки»! – додає чоловік.
У Нацбанку стверджують, що через складну фінансову ситуацію проблеми з поверненням депозитів існують нині у багатьох банках.
– До нас щодня надходять скарги від громадян на те, що той чи інший банк не повертає їм вклади або ж видає їх частинами в межах ліміту, – коментують працівники Національного банку України в Чернівецькій області. – Нормативно- правові документи НБУ на сьогоднішній день передбачають обмеження в видачі готівкових коштів у гривнях у сумі 150000 гривень в день, а видачі в іноземній валюті в перерахунку на гривні в сумі 15000 гривень. Інших обмежень немає. Банки самі йдуть на такий крок через низьку ліквідність. Але, на мою думку, він є неправильним, адже збільшує недовіру громадян до цього банку – і таким чином фінансова установа втрачає клієнтів, а це ще більше погіршує її становище. Як же в цій ситуації вкладникам повернути свої гроші? Якщо банк не виконує умови укладеного з клієнтом договору депозиту і клієнт вважає, що його права та інтереси порушені, то, за законодавством України, він має право звернутися за захистом до суду.
Щоправда, як стверджують деякі юристи, в цьому випадку вкладнику слід готуватися до тривалої тяжби: в найкращому випадку вона затягнеться на 2-3 місяці, в гіршому – на роки. Тож більшість клієнтів вирішує: краще за цей термін «по крихтах» повибирати свої заощадження, аніж псувати собі нерви, бігаючи судами. І банки про це знають і цим користуються.
Ось таке замкнуте бюрократичне коло, панове!
Руслан КОЗЛОВ, «Версії»