4 вагони небезпечного вантажу затримали чернівецькі екоінспектори протягом місяця на «Вадул-Сіреті».
Від березня минулого року «смерть на колесах» перетинала кордон області й держави майже 40 разів. Але про це ніхто не відав…
Довідка «Версій»:
Сірковуглець – летюча рідина з температурою кипіння + 46°С. Гранично допустима концентрація – 0,01 мг/л. Без спеціального супроводу та належних заходів безпеки перевозити заборонено.
Сірковуглець використовується при виробництві віскози, розчинник жирів, смол, каучуків, сірки, фосфору тощо.
До розмови ми запросили начальника Держекоінспекції в Чернівецькій області Василя ТКАЧУКА.
– Василю Миколайовичу, становлять затримані вагони небезпеку для буковинців? Чи не матимемо такої ж трагедії, що й львів’яни, коли в них загорівся жовтий фосфор на залізниці?
– Сподіваюсь, такого не буде, вагони під наглядом. Тим паче, після колегії, на якій підбивалися підсумки першого кварталу, міністр екології доручив посилити контроль за перевезенням небезпечних вантажів через митниці України.
Тому були проведені додаткові навчання, проінструктовані працівники. Саме після цього ми й затримали один вагон з сірковуглецем, через тиждень – другий і ще через тиждень – 2 вагони. Вони перевозили сірковуглець з Росії до Болгарії через Україну.
– А це забороняється?
– Ні, перевозити можна все, але на це потрібні спеціальні дозволи, які видаються Мінекологією. А це купа документів! І лише після того, як дотримана процедура, тобто все приведене до відповідності, такий вантаж має право рухатися коліями України. Бо, коли залізничники та рятувальники не знають, що саме почало горіти дорогою, і трапляються трагедії, подібні до львівської.
– Ваші дії після затримання небезпечних вантажів? Адже кілька сотих міліграма сірковуглецю на один літр води чи повітря достатньо, щоби постраждали люди. А у цистерні таких міліграмів – мільйони… Тож масштаби трагедії можуть бути вражаючими…
– Щойно ми затримали небезпечний вантаж, як за моїм дорученням була створена комісія для перевірки того, що взагалі відбувається на «Вадул-Сіреті». За попередніми даними встановлено, що десь від березня минулого року таких вагонів уже проїхало 39. Їх може бути на кілька менше чи більше – уточнюємо. Підкреслю, що без відповідних дозволів такі вантажі категорично заборонені до перевезень постановою Кабінету Міністрів і відповідними інструкціями.
– Отже, сірковуглець, як я зрозуміла, заборонений до транспортування територією України?
– Саме так, його транспортування передбачає відповідні дозволи, які дає Міністерство охорони природного навколишнього середовища.
– А всі зазначені вагони проїхали, так би мовити, нелегально?
– Так, і ми про це повідомили міністра. Але тепер головний біль матиме ще й залізниця: до справи долучилася транспортна прокуратура. Та й у Донецьку вже ведеться розслідування, чому їх взагалі пустили на територію України.
Мій попередник, а саме за його керування пройшли ці вагони через наш митний пост, може, й не знав про такі суворі інструкції. Хоча, як відомо, незнання закону не звільняє від відповідальності. Бо ж існують постанови Кабміну та різні роз’яснення.
– Але ж екоінспектори їх зобов’язані знати!
– Так, це їхній безпосередній професійний обов’язок. Але виникає питання, чому не контролював начальник відділу. Хоча, згідно з нашим Положенням, саме начальник інспекції несе персональну відповідальність за все, що б не відбувалося, як і за дії всіх підлеглих. Тому не можна сказати, що це пропустив інспектор і це тільки його провина. Тим більше що, за попередніми даними комісії, пропускав не один інспектор, а всі 11 (!). А коли 11 інспекторів різних змін закрили очі на заборонений вантаж, виникає запитання…
Невдовзі ми завершимо службове розслідування і направимо матеріали до правоохоронних органів.
Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»