або Як Обленерго грається в «обіцянку-цяцянку», а Держенергонагляд ставить його на місце
Порушення є, та монополіст визнавати їх не хоче
Сторожинецький РЕМ уже кілька разів залишав без світла Олександра Коліснека, учасника бойових дій ІІ світової війни, який мешкає під лісом на хуторі Горайця Тисовецької сільської ради. Разом з героєм війни, який має численні нагороди, проживає син Олександр – інвалід-візочник. Він не може під’їхати до шпаргата, щоби приготувати їжу в пічці. Чоловікові потрібна електроплита. Збої ж із подачею електроенергії – для Коліснеків річ звична. Про горезвісну лінію електропередач, яка потребує ремонту, мовиться вже не перший рік. Ремонтувати її обіцяли неодноразово. Тим паче, що після виступу газети «Версії» та сюжету по ТВА електромонтери замінювали електролічильник цій сім’ї, тож не могли не бачити, в якому стані ця лінія.
Подібна ситуація і на куті Горб Великокучурівської сільської ради того ж району. Його мешканцям обіцяли відремонтувати трансформаторну підстанцію 782 й замінити аварійні стовпи та лінію ще у червні. Про це Обленерго повідомило мешканців листом за №17/7507 від 08.05 2013 р. Нині за вікном уже осінь. Тому депутат обласної ради Руслан Мельник звернувся з цього питання вже до Держенергонагляду. Разом з його представником і представником ПАТ«ЕК «Чернівціобленерго» депутат виїхав на місце. Побачивши наочно всі проблеми, які потрібно усувати, начальник відділу служби експлуатації енергоустановок Обленерго В. Панівський спробував присоромити при громаді депутата і заявив:
– А ви, до речі, як депутат, могли б і купити нам пальне та замовити за свій кошт машину-вишку, коли хочете, щоби на вашому окрузі вашим виборцям відремонтували трансформатор!
Не знав чоловік, що депутат обласної ради Руслан Мельник неодноразово давав стовпи і люди вдячні йому за допомогу. Але автор цих рядків вбачає в цій вимозі представника Обленерго перебільшення його повноважень і звичайнісіньке здирство. До слова, ця риса, як правило, притаманна монополістам. Бо, скажіть, чи можна уявити собі ситуацію, коли покупець приходить до магазину, а його власник каже: «Хочете купити хліба і ковбаски? Тоді замовте за свій кошт машину та привезіть мені з хлібозаводу та м’ясокомбінату продукти».
Саме за такою логікою чинять закордонні власники Обленерго, чи то пак їхні наймані працівники. Вони, як і господарі, добре усвідомлюють, що споживачеві ніде дітися: іншої організації, яка постачала б людям електроенергію, просто немає. Тож і поводяться так, нібито Обленерго не приватна, а державна структура, яка може заявити, що в неї немає грошей на ремонт стовпів чи повітряних електроліній. Натомість від споживачів, особливо підприємців, вимагають миттєвого виконання їхніх вимог.
Та, слава Богу, час, коли краяни отримували від Обленерго тільки ляпаси, замість якісних послуг, завершується. І люди стають більш обізнаними, і громадськості таке нахабство вже набридло, і, чи не головне, депутати обласної ради вже нарешті звернули свою увагу на проблему поводження монополіста на теренах краю. Не проходить уже самодіяльність монополіста повз увагу й Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в Чернівецькій області. Саме її представник виїхав за двома адресами для перевірки відповідності вимогам нормативних документів технічного стану електромереж кутів Горайця Тисовецької та Горб Великокучурівської сільських рад разом з уже згадуваним депутатом облради. І припис від Держенергонагляду не забарився. Обленерго має виконати його протягом 2-х місяців. У відповіді депутатові начальник інспекції В. Андрицуляк повідомив, що «при обстеженні вказаних електромереж виявлені порушення їхнього технічного стану, що може призвести до аварій при постачанні електроенергії до осель споживачів, а також невідповідність параметрів якості електроенергії тощо». Контролери виявили численні характерні порушення: серед них – так звані «скрутки» у з’єднанні проводів, повторні заземлення, що не відповідають нормативам, використання аварійних дерев’яних опор тощо. Усе це, зрозуміло, призводить до стрибків напруги, одне слово, неякісного обслуговування споживачів, на скарги яких Обленерго досі не звертало уваги.
Обізнаність та активність громадян – запорука отримання якісних послуг
Споживач в Україні, як правило, малозахищений. І довести надавачеві послуг свою правоту йому доволі складно. Але можна. Найперше, треба знати законодавство. Тож давайте розглянемо крок за кроком, як треба діяти, коли у вас немає належної напруги, чи перегоріли електроприлади, або ж сталися інші неприємні речі. Одне слово, порушені умови договору постачання електроенергії.
Алгоритм дій споживача в разі порушення його прав на електропостачання:
1. Споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання свого акту-претензії в той же день, коли сталася подія. В акті зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг (пункт 49 Правил користування електричною енергією для населення ПКЕЕН)
2. Акт-претензію споживач і представник енергопостачальника складають та скріплюють підписами (п.50 ПКЕЕН).
В разі неприбуття представника енергопостачальника протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів – у сільській місцевості, споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі.
Але й тут не все так просто. Споживачі повинні бути дуже уважними й точними, діяти згідно з чинним законодавством. Для прикладу – недавній випадок у Тисівцях, коли у мешканців кількох вулиць перегоріли електроприлади: телевізори, холодильники, котли, комп’ютери тощо. «Версії» писали про це, адже потерпілі зверталися і до ЗМІ, і до депутатів.
Так ось, не вельми чесний монополіст скористався необізнаністю споживачів і не відшкодував їм матеріальні збитки. Чому? Читаємо у відповіді голови правління ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» О. Шекети:
«28.04.2013 року на адресу Сторожинецького РЕМ надійшло повідомлення від мешканців с. Тисовець про стрибок напруги в загальній мережі електропостачання. На місце події виїхала бригада для фіксування наявних відхилень від нормативних показників електропостачання. Проте на час здійснення відповідних замірювань (підкреслено редакцією) відхилень від норм не виявлено. Тому акт-претензію не було складено.
Врегулювання питань з приводу неналежного надання послуг електропостачання здійснюється шляхом визначення, чи мало місце порушення енергопостачальником умов договору і постачання електроенергії неналежної якості, параметри якої не відповідають нормативно-технічним вимогам, наявність вини енергопостачальника в заподіянні шкоди майну споживачів, наявність причинного зв’язку між діями енергопостачальника щодо постачання електроенергії неналежної якості й поломкою побутової техніки та дотримання порядку оформлення порушення умов договору, передбаченого п. п. 49 – 51 Правил. Аналогічна позиція відображена в ухвалі Верховного суду України від 29 жовтня 2008 року. Оскільки порушення нормативних показників електропостачання уповноваженими представниками Обленерго не встановлено, а також споживачі не направляли акти-претензії з даного приводу у визначеному чинним законодавством порядку (підкреслено редакцією), то підстави для задоволення вимог споживачів с. Тисовець відсутні».
Отож, пам’ятаймо: обізнаний – значить, озброєний.
Людмила ЧЕРЕДАРИК. «Версії
Шановні жителі Чернівецької області!
Тимчасова контрольна комісія обласної ради з вивчення ситуації, що пов’язана з електропостачанням та здійсненням розрахунків за спожиту електроенергію на території Чернівецької області, повідомляє:
Свої пропозиції та зауваження щодо означених питань просимо надсилати на поштову адресу: 58010, м. Чернівці, вул. Грушевського, 1 Чернівецька обласна рада, кабінет 343, голові комісії – Воробчуку Василю Дмитровичу.
Контактні телефони (0372) 52-19-80, 55-29-83.
Електронна адреса для звернень: mpviktorov2005@ukr.net
Думок на тему “Дайте бензин і машину з вишкою…”
Як кажуть люди – собака лает, караван идет.
Тобто, що би ви не говорили, а електроенергія у будинки і на підприємства надходить, лінії, при необхідності, ремонтуються, хоч їх виводять з ладу природні стихії – вітер, дощ і особливо час.