А передумови для такого є: незадовільний стан доріг, відсутність відшкодування перевізникам коштів за перевезення пільговиків, безкарність нелегальних перевізників, подорожчання пального… Про це повідомив нашому кореспондентові голова обласного осередку Всеукраїнської Асоціації автомобільних перевезень Василь ЛУК’ЯНЧУК:
– До лютого 2013-го року у Чернівецькій області діяв чи не найнижчий в Україні тариф на пасажирські перевезення – 19,5 коп. за пасажиро-кілометр. Рік тому цей тариф був переглянутий і зараз становить 28,6 коп. за пасажиро-кілометр. Після стрімкого зростання цін на пальне він перестав відповідати реаліям. Адекватним на сьогодні можна вважати збільшення тарифу приблизно на третину – до 40-45 коп. за кілометр. Для пасажира це означатиме, що квиток на певну відстань, який досі коштував 10 грн., обійдеться у майже 13 грн.
Зазвичай у нас прийнято «кивати» на Європу. Так ось, на це хотілось би зазначити, що в країнах Євросоюзу проїзд на таку відстань вартував би пасажиру 5-6 євро – за ціни дизпалива практично такої ж, як зараз у нас.
Зазначу також, що на сьогодні в Україні тариф на пасажирські перевезення – найнижчий в СНД. В Білорусі міський проїзд вартує близько 6 грн. у перерахунку на наші гроші (у нас 2,5 грн.), в Росії – близько 9 грн., за умови дешевшої вартості дизпалива і відсутності пільгових перевезень (там пільговим категоріям населення виплачується адресна допомога на проїзд. В Україні ж від початку року і до сьогодні перевізникам не відшкодували жодної копійки за обслуговування пільговиків).
Відтак, за таких несприятливих умов галузь перевезень на Буковині під загрозою зупинки. Уже зараз на 40% маршрутів, виставлених на тендер, перевізники просто не йдуть. Ми протрималися дуже важкі – і через погодні умови, і через ситуацію в країні – зимові місяці, березень закінчили з дизпаливом за ціною 13 грн. Маємо надію на середину квітня – зазвичай люди більше користуються громадськими перевезеннями перед Великоднем.
Варто розуміти правильно: «зупинка галузі перевезень» – це не страйк, не заповнені людьми площі з прапорами. Це просто невихід на маршрут певної кількості транспортних одиниць. І неможливість для пасажира вчасно дістатися пункту призначення. У гіршому випадку – неможливість виїхати з певних населених пунктів громадським транспортом узагалі.
Міністр інфраструктури Максим БУРБАК оцінює ситуацію більш стримано:
– Певні ознаки паніки на ринку автомобільних перевезень виникли через зростання ціни на пальне, яка прив’язана до долара. Це об’єктивні обставини. Але за кількістю дозволів, які ми видали на перевезення, зменшення майже не спостерігається. Це стосується як вантажних, так і пасажирських перевезень. Державна інспекція з безпеки на автомобільному транспорті видала 107 тисяч дозволів на перевезення, з них 105 тис. – на вантажні перевезення і 2 тис. – на пасажирські. Зменшення, порівняно з цим же періодом минулого року, – на 12%. Це далеко не критичний показник, тим більше – після відомих подій у країні, коли відбувалася зміна влади і не було впевненості у безпеці перевезень. Я мав розмову з представниками Всеукраїнської Асоціації автомобільних перевезень, знаю, що існує проблема оновлення рухомого складу, а також – невідшкодування різниці в тарифах. Та впевнений, що все владнається і відновиться. Наше головне завдання – втримати стабільність у галузі і якнайповніше використовувати транзитний потенціал України.
Маріанна АНТОНЮК, «Версії»