Викриття (чи відкриття?) депутата обласної ради Руслана МЕЛЬНИКА
На Сторожинеччині практично немає людини, яка не знала б Руслана МЕЛЬНИКА, бо він – депутат від цього району в обласній раді. Зрештою, чули про нього й інші буковинці, бо саме він наводив лад у спілкуванні «Чернівціобленерго» з клієнтами. Та громадська робота для Руслана Васильовича – це, як він каже, хобі, а насправді – громадянський обов’язок. Бо взагалі-то він – директор підприємства ТОВ «Сіанон ЛТД». Жити ж за щось треба, дітей годувати, а голова в нього світла… Та саме завдяки бізнесу Мельнику вдалося викрити одну з гідр, яка пожирає економіку України. Схема доволі примітивна, але дієва для зароблення на рівному місці.
У телефоні довіри банку – зайва цифра. Для чого – зрозуміло
– На початку лютого помітив, що у банку «Фінанси та кредит» почалися проблеми, – розповів Руслан. – За придбаний для своєї фірми – ТОВ «Сіанон ЛТД» – товар приніс 2 лютого платіжку. Сплатити треба було терміново, бо почали нараховувати пеню, і я попередив про це банк. На моєму рахунку були гроші, та кошти банк не провів.
Переговоривши з працівниками банку, написав на сайт центрального офісу в Києві. А 5 лютого, за 2 дні до видачі зарплати, прийшов до банку і зареєстрував платіжки на сплату податків, ще й попередив працівниць, аби вони вирішили зі своїм керівництвом, щоби я до 7 лютого отримав гроші. Бо, як керівник підприємства, несу по заборгованості зарплати адміністративну, а буває, й кримінальну відповідальність.
На моїх платіжках стоять відмітки, що 5 лютого банк їх отримав. Та 6 лютого з’ясувалося: платіжки не проведені. Їх, мовляв, не провів центральний офіс, а чернівецька філія має внутрішній наказ про заборону руху грошей. Я попросив показати мені цей внутрішній наказ, щоби я розумів, що це не місцеві махінації-маніпуляції. Між нами відбувся такий діалог:
– Ми не можемо показати…
– Тоді дайте телефон вашого керівництва…
– Не можемо дати, для цього є телефон довіри.
Я телефоную за номером, зазначеним на стенді банку, але там виявилася зайва цифра, тож додзвонитися не можу. До слова, саме це мав би відстежувати Нацбанк, коли перевіряє роботу. Втім, якщо перевіряє….
За 5 місяців до цього: депозити не видавали, а скарги футболили
– Проблеми з людськими депозитами у банку «Фінанси та кредит» почалися ще торік. Я хотів у журналі реєстрації скарг і звернень громадян зареєструвати скаргу, але у них він, бачте, не передбачений. Тому скарги вони ніде й не реєструють. Кажуть, пишіть до Львова чи Києва. Оскільки я знаю законодавство, то змусив банкірів прийняти від мене дві заяви та інформаційний запит і розписатися на копіях. Було це 2 жовтня 2014 року. Досі відповіді я не отримав. Інформаційний запит стосувався того, чи будуть вони платити компенсацію у відсотках за те, що не вчасно віддають депозити. Адже вони безоплатно користуються чужими грошима. Натомість усіх клієнтів, які до них звертають, спрямовували до Львова, бо в них… не передбачено брати заяви…
Усі ці порушення я записав на відео: і те, що вони не беруть заяви, і що журнал скарг і звернень у них не передбачений…
Хто бреше: центральний офіс чи місцеве відділення? Обоє рябоє…
– Нинішнього лютого, коли працівники мого підприємства не змогли отримати зарплату, я поскаржився в Управління Нацбанку в Чернівецькій області на те, що банк «Фінанси та кредит» не проводить платежі, посилаючись на таємний наказ, якого ніхто ніколи не бачив, і що банк порушує чинне законодавство. Чернівецьке управління Нацбанку, як на мене, протягом трьох тижнів нічого не робило, бо тільки написало до центрального офісу банку до Києва. А звідти 25-го лютого надійшла геніальна відповідь, у якій повідомлялося, що «банк проводить платежі день у день, особливо вони звертають увагу на сплату податків та заробітної плати». Цей брехливий папір Чернівецьке управління Нацбанку переадресувало мені. Та ще додали, що не мають права перевіряти відділення інших банків чи впливати на них. Зрештою, саме це й призводить до масових порушень у банках.
Я кажу: – Шановні, а коли ви давали дозвіл на відкриття відділення, то хоча б перевірили, чи бува не порушується Закон України «Про звернення громадян». На стендах мають бути телефони довіри, журнал реєстрації та звернення громадян. Навіть якщо банк сам не готує відповіді, то має, принаймні, тут їх реєструвати, а вже потім відсилати до Києва чи Львова. Натомість у Нацбанку мені сказали, що все це їх не цікавить, бо вони не мають права на це впливати, а тому це все – не їхні проблеми. А чиї ж тоді? При мені працівники відділення № 83, що на вул. Ентузіастів, 2-Є «ФтаК» посилали пенсіонерів скаржитися та вирішувати питання до Львова і Києва. Невже це зовсім не стосується Нацбанку?
«Дах» нечистоплотних банків у… міліції?
– 6 лютого я прийшов до банку за зарплатою. На моїх платіжках уже стояли відмітки про їхнє отримання банком на сплату податків. Та начальник відділення, замість того, щоби видати мені зарплату, таємно натиснула на тривожну кнопку та викликала міліцію. Її, мабуть, обурило те, що я кільком пенсіонерам, які прийшли класти до банку депозит, порадив цього не робити, бо у банку проблеми.
До банку забігли озброєні автоматами правоохоронці і кинулися до мене. Я показав їм паспорт, платіжки та пояснив ситуацію. Однак тепер уже я почав вимагати, щоби цей виклик міліції був офіційно зареєстрований. Міліціянти повідомили до Шевченківського райвідділу міліції, що на вул. Білоусова. Невдовзі прийшов працівник міліції, детально опитав мене й працівників банку і повідомив, що їде слідчий. Та прочекавши на нього 4 години, я сам пішов у райвідділ зареєструвати заяву. За законом протягом 10 днів мені мали повідомити про прийняте рішення. Прочекавши 20 днів, я сам навідався до райвідділу, щоби дізнатися, як просувається розслідування. Натомість отримав відмову на реєстрацію заяви в ЄРДР (єдиному реєстрі досудових розслідувань), чим уже порушено законодавство, бо будь-яка заява має там реєструватися. Міліція, мовляв, уже встигла опитати керівника відділення, яка дала таке пояснення: я, бачте, не заплатив податки, тому вони мені згідно постанови Нацбанку України не могли видати зарплатню. Але ж я, коли писав заяву до міліції, додав до неї копію виписки з банку, що на моєму рахунку є кошти, і що всі платіжки зі сплати податків, ПДФО та до пенсійного фонду тощо мають відмітку банку ще 5-им лютим. На це мав би звернути увагу слідчий, а якщо йому начальник відділення не показала внутрішнього наказу (а як вона могла його показати, коли центральний офіс божиться, що все робиться день у день), то мав би зрозуміти, що йдеться про шахрайські дії.
Петро киває на Павла, Павло киває на Пилипа: аж гульк – прокуратура!
Якби ми жили у правовій державі, то міліція зареєструвала б у ЄРДРі мою заяву і провела перевірку, а не давала би відповідь-відмову. Коли ж я потрапив на прийом до начальника відділення Шевченківської міліції, представившись уже депутатом облради (інакше – дуже складно), то під час розмови, переглянувши мою справу, начальник сказав, що їм прокуратура заборонила реєструвати цю справу в ЄРДРі.
Тож у мене тепер виникають такі запитання: якщо прокуратура забороняє, то має робити це письмово. А якщо не має письмового підтвердження, то це є халатне ставлення і перевищення службових обов’язків працівниками, і тим слідчим, зокрема, який підписував відмову у справі, де була доказова база про те, що не все чисто у банку. Але люди у погонах тільки на основі пояснень начальника відділення і без перевірки її слів відмовили у відкритті кримінальної справи. Ось і виходить, що міліція закриває очі на шахрайські дії банків. І це при тому, що коли росте заборгованісь із зарплати, то відкривають кримінальні справи проти директорів. А коли кидають малий бізнес та інвалідів (разом зі мною до такої ж ситуації потрапило підприємство «Реабілітант», де працюють інваліди), їх уже захистити нема кому, бо міліція в це час своєю бездіяльністю допомагає шахраям! А ті, бачачи, що все їм сходить з рук, починають систематично маніпулювати клієнтами. Чому вже у даному випадку навіть і не йдеться про боротьбу зі збільшенням заборгованості по зарплатах?
«Фінанси та кредит» – банк, де у клієнтів крадуть гроші
–…Мій земляк, мешканець Великого Кучурова, торік восени не зміг отримати свій депозит у цьому банку, бо його… вже отримав колишній працівник і нібито навіть керівник відділення. За клієнта розписалися й забрали 1500 євро. Потерпілий звернувся в УБОЗ – тоді ще ця установа не почила в Бозі. Але там йому сказали, що нічого з цього не вийде і заяву не варто писати, бо в них і так уже є понад 40 скарг. Чоловік розгубився і склав руки. Та в кінці лютого йому порадили звернутися до мене, як до депутата обласної ради. За моєю порадою він написав письмову заяву до банку, щоби факт крадіжки грошей з банку був, принаймні, зафіксований, а потім уже подамо заяву до міліції. Коли ж він пішов до свого відділення з вимогою повернути гроші, працівники банку порадили подавати позов до суду на колишнього керівника.
Постривайте, панове банкіри, але ж на договорі стоїть печатка банку і довіреність на керівника відділення щодо підписання договорів, завірена нотаріально. Значить, відповідальність за весь бардак, що коїться в його стінах, несе банк. І саме він через міліцію повинен шукати керівника. Це проблеми банку, а не клієнта.
Між іншим, у кінці лютого банк «Фінанси та кредит» отримав 700 млн. грн. рефінансування від Нацбанку України. Як відомо, рефінансування виділяється на здійснення поточної діяльності, та куди ділися ті кошти, ніхто не знає. Принаймні, до людей вони не дійшли: зарплати не видали і податки державі не заплатили.
Поміркуємо ж логічно: якщо Нацбанк України знав, що у «ФтаК» є проблеми, то, по-перше, він мав би ввести тимчасову адміністрацію, а, по-друге, не давати 700 млн. рефінансування наших коштів. Бо це ж кошти усіх громадян України, завдяки яким існує і Нацбанк теж. Оскільки Нацбанк цього не зробив, то виникає думка про шахрайські схеми. Адже саме він мав би контролювати кожну копійку з виділених 700 млн. грн. Натомість ці гроші десь зникли, а, мабуть, пішли на скупку валюти та розхитування курсу гривні й збідніння громадян.
Нацбанк у шахрайській схемі або Спеціально створені для цього закони?
А причина цього полягає у безкарності, яку розвів Нацбанк. Тому всі банки знають, що можуть без будь-яких наслідків «кидати» вкладників – відповідати за це все одно не будуть. Лише кілька днів тому Президент підписав закон про збільшення відповідальності власників банків і його менеджерів. А це давно треба було зробити. За деякими банкірами вже давно плачуть кримінальні справи і вони давно вже мають сидіти. Тоді б банки не кидали та не оббирали простих людей.
Яка зараз ситуація у банку «Фінанси та кредит»? Така, як була раніше у «Дельта-банку» та десятку, якщо не сотні інших. Вкладники не можуть отримати своїх депозитів, їм ніде відстояти свої права. У банку колцентру немає, телефон довіри не відповідає. Тож де і як шукати злодіїв – ніхто не знає… Як бачимо, діє система, зруйнувати яку міг би тільки Нацбанк.
До слова, коли були проблеми в інших банках, то про це всі знали. А у банку «Фінанси та кредит» – офіційно все нормально. Тому люди й далі несуть їм депозити, які вже, мабуть, ніколи не отримають…
Люди повинні впливати на ситуацію, змінюючи її на краще
Подумалося, а, можливо, п. Соскін правий, коли каже, що треба зібрати під Нацбанком 20 тисяч людей і вирішити раз і назавжди це питання.
А що робитимемо тут, на місці? Теж не мовчатимемо й мак не топтатимемо. Наше завдання – підприємців, які обслуговувалися в «ФтаК», потерпілих інвалідів і всіх інших простих вкладників полягає в тому, щоби домогтися, аби прокуратура області відкрила кримінальне провадження за шахрайством. Наразі, якщо керівник філії покаже копію наказу, яким заборонено проводити платежі і податки, тоді вже цим варто зайнятися Генеральній прокуратурі. Це – по-перше. А по-друге, добитися, щоби цей банк та всі інші не порушували ЗУ «Про звернення громадян»: скрізь мають бути журнали для реєстрації скарг громадян. У Законі ж чітко сказано: якщо заява надана до органу, в чию компетенцію не входить надання відповіді, то протягом 3 днів вона пересилається туди, звідки має надійти відповідь. А головний банк і його філії – це ж одна структура, тут автоматом мають передавати. А чому це не робиться – пояснення елементарне. Якщо банки не реєструють заяви громадян, то ніхто у Києві не знає справжню статистику того, скількох людей вони кинули, себто надурили й обібрали. А, принаймні, половина з них – пенсіонери, які не можуть добратися до столиці, аби поскаржитися. Тому наше друге завдання – домогтися, щоби всі банки, які є в Україні, незалежно від форми власності, мали журнали реєстрації скарг і пропозицій та виконували Закон України «Про звернення громадян».
Руслан МЕЛЬНИК, підприємець, депутат обосної ради
Від редакції: «Версії» вже зусрічалися з тим, що Нацбанк немає права перевіряти інші банківські структури. Бо кілька років тому друкували розслідування щодо шахрайських діянь одієї із чернівецьких філій, яку зловили буквально за руку на викраданні коштів. Але тоді нам навіть із Центрального офісу Нацбанку в Києві відповіли, що перевірити той банк не мають права і порекомендували звернутися до правоохоронних органів. Погодьтеся, досить дивна ситуація. Можливо, новий закон про відповідальність банкірів, підписаний Президентом, змінить її на краще.
Зрештою, тепер зрозуміла, чому в Німеччині 5 банків, а у нас їх – до 500. І чи не кожен другий нардеп, що сидить у Верховній Раді, є власником банку. Адже в тому законодавчому ареалі, що існував досі у нас, заробляти на киданні банківських клієнтів – справа найвигідніша і найлегша.
Редакція чекає також реакції і від обласної прокуратури.