Таємнича завіса авторства надгробку Володимира Залозецького спадає

Надгробок на могилі відомого хірурга і громадського діяча Буковини Володимира Залозецького є одним з найцікавіших пам’ятників мистецтв, яким багате Руське кладовище у Чернівцях. Побутувала думка, що спорудив його, мабуть, львівський скульптор Юліан Марчевський. Але жодного документального підтвердження це припущення сьогодні не знаходить.

zaloziecki

Та тривалий період Його величність час приховував авторський підпис на барельєфному портреті В. Залозецького у вигляді медальйона, що на обеліску надгробка. Досліджуючи меморіальну скульптуру на кладовищі ще  1998 року побачила  підпис автора на нижньому торці овального портрета –  «Т. Gentile». Поруч з автографом зазначалася дата та місце створення барельєфу: «1889, Wien». Аркуш з відмальованим зображенням цього підпису  віддавна зберігається у моїй папці…

portait_signature1

Минали роки. Та тільки нещодавно всі мої намагання здобути дані про скульптора кінця ХІХ ст. Т. Gentile увінчалися успіхом. Принципово важливою подією, що пролила світло щодо автора надгробку, сталася у Філадельфії (США) 2013 року. На аукціон було виставлено велике дзеркало у бронзовій рамі з фігурами купальниць висотою  майже 86 см. Йдеться про підписну роботу митця, чиє ім’я Томмасо Джентіле. У повідомленні про ці торги була не тільки репродукція твору, а й фотографія сигнатури автора. Співставивши ці підписи, я зрозуміла, що йдеться про одного й того ж автора Томмасо Джентіле. Бо підпис, що на портреті Володимира Залозецького, і на бронзовій фігурі купальниць був один і той же. Таким чином і з’ясувалося, що «наш, себто чернівецький » T. Gentile це –  Томмасо Джентіле.

Дзеркало з жанровою скульптурою виразно позначене рисами Ар Деко (Art Deco) і відлито 1900 року у віденській ливарні «Kunst-Erzgiesserei», клеймо якої розташоване на основі твору.

T_Gentile_Mirror_1900

Ця робота засвідчує, що Томмасо Джентіле створював не тільки рельєфні портрети, але й об’ємну скульптуру. З’ясувалася ще одна суттєва обставина. У творчому доробку митця є кругла скульптура більш крупних форм – композиція «Молодий чоловік та жінка». Вона виконана з білого мармуру 1880 року і має висоту 173 см. Її було продано на аукціоні Sotheby’s у Лондоні 1986 року. На жаль, зображення твору відсутнє, а каталог аукціону розшукати ще не вдалося, поки що.

Та з часом обсяг інформації про автора портрета чернівецького хірурга зростав і у мене з’явилися певні міркування  щодо авторства всього ансамблю надгробка Володимира Залозецького. Не можна  виключати, що й біломармурову постать скорботної жінки міг створити саме Томмасо Джентіле. Це припущення чекає на подальше дослідження.

… Нещодавно стало можливим побачити ще один барельєф роботи Томмасо Джентіле – погрудне зображення короля Італії Вітторіо Емануеле ІІ, створене приблизно 1870 року. Пошкоджене під час землетрусу 1915 року, воно майже сто років перебувало у закритому приміщенні ратуші. 2011 року твір був представлений широкій публіці в італійському місті Пешина на честь 150-ї річниці об’єднання Італії. А минулого року на аукціоні у Парижі з’явилася у продажу робота Т. Джентіле «Аскаро». Це погрудне поліхромне зображення африканського воїна колоніальних військ Італії (аскаро) у бронзі створене 1899 року (висота 60 см).

Gentile_Tommaso_Ascaro_1899_bronze

Отже, що ж ми знаємо про автора портрета В. Залозецького?

У «Словнику художників Абруццо» Вінченсо Бінді, виданого 1883 року, читаємо: «Томмасо Джентіле з К’єті, скульптор. Молодий гарний геній, має хороші й серйозні твори, який шанує роботу, високо уславив свою батьківщину. І хоча він молодий, вже посідає гідне місце серед найбільш шанованих італійських скульпторів. Він народився 1853».

Підсумовуючи, зазначимо, що Томмасо Джентіле (1853-1900-і рр.) народився у місті К’єті (Chieti), що у гірській області Абруццо. Працював на батьківщині та  у Відні. У доробку митця – рельєфні портрети та кругла скульптура у мармурі та бронзі. Крім того, 1880 року він займався реставрацією храму ХІІІ ст., що у м. Л’Акуїла в Абруццо. На сьогодні нам достеменно відомо про п’ять творів італійського скульптора Томмасо Джентіле та маємо зображення чотирьох з них.  Одним із них є підписний  портрет Володимира Залозецького на Руському кладовищі у Чернівцях.

Завіса з авторства надгробку Володимира Залозецького поступово спадає…

Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавець, член Національної спілки художників України

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *