Копія картини, яку тиран мріяв експонувати в супермузеї, зберігається в Чернівцях

У Чернівецькому Художньому музеї зберігається копія картини німецького художника Фрідріха Августа Каульбаха «Лютністка», оригінал якої Гітлер планував експонувати у гігантському музеї, який задумав як найбільше зібрання мистецьких скарбів усіх часів. Нині оригінал твору перебуває в розшуку.

copy_Kaulbach_Fiala_museum

Fiala (?). Дівчина з музичним інструментом. Поч. ХХ ст., полотно, олія.  Копія твору Ф. А. Каульбаха «Лютністка». 1882 р.

Чернівецький художній музей

 

copy_Kaulbach_Lutnistka_porcelain_F_Zapf

Ф. Цапф. Копія твору Ф. А.        Каульбаха «Лютністка». 1880-і роки, порцеляна, розпис.

Аукціон 2011 р., Лос-Анжелес

 

 

photo_Kaulbach_Lutnistka_1882

 

Ф. А. Каульбах. Лютністка. 1882 р.

Фотодокумент, «Спеціальний проект: Лінц»

Визначати автора художнього твору – справа напрочуд захоплива. Бо у процесі дослідження трапляються несподіванки, які скеровують пошук у зовсім непередбаченому напрямку. А далі відкриваються відомості та історії, що їх заздалегідь годі передбачити. Саме так сталося, коли встановлювала авторство одного з експонатів Художнього музею в Чернівцях – «Дівчина з музичним інструментом».

Загалом творів із такою назвою в експозиції є два. Музей придбав їх у мешканки Чернівців 1989 року. Ці картини сприймаються як парні – і за композицією, і за розмірами – 106х69,5 см. На кожній з них зображені молоді жінки на повний зріст з лютнями. Одна з них – біля дерева з квітами, друга – на березі ріки. Полотна мають авторські підписи, які, ймовірно, можна прочитати так: «Fiala(?)» на одному та на другому – «V. Fiala(?)». Час їхнього створення припадає на перші десятиліття ХХ століття. Існує припущення за низкою ознак, що автором творів міг бути чеський художник Вацлав Фіала (1896 -1980). Але документального підтвердження ця версія не має, тож слід продовжувати роботу із установлення імені автора цих експонатів.

 Картину викупила фірма особистого фотографа та консультанта Гітлера Генріха Гофмана

Тривале опрацювання питання авторства несподіваним чином висвітлило ситуацію картиною, яка має авторський підпис «Fiala(?)». Переглядаючи твори з подібним мотивом, я натрапила на живописний твір німецького художника Фрідріха Августа Каульбаха «Лютністка» (розмір 202х99), написаний 1882 року. Його зображення збігається з музейним експонатом «Дівчина з музичним інструментом» із сигнатурою «Fiala(?)».

Фрідріх Август Каульбах (1850-1920) походив з відомої мистецької родини. Він проявив себе як автор портретів і жанрових сцен. Улюблені теми майстра – музика, танці, міфологія. Особливо популярними були його численні жіночі портрети, в яких художник майстерно вловив миттєві відчуття та настрої портретованих. Часто моделлю виступала його дружина, яка була відомою скрипалькою.

Безсумнівно, наш твір «Дівчина з музичним інструментом» є копією з роботи німецького майстра. Водночас слід зазначити, що цінність музейної копії не у мистецькому рівні її письма, а в унікальній історії оригіналу, місце перебування якого невідоме. Відтак подальша робота набула визначеного напрямку, на якому відкрилася неймовірна доля твору «Лютністка».

Картина «Лютністка» Ф.А. Каульбаха з’явилася на І Міжнародній художній виставці у Відні 1882 року.  Критика схвально відгукнулася про неї як про «ліричну поему» (газета «Salzburger Volksblatt» за 25 травня 1882 р.). З виставки твір було придбано для колекції австрійського імператорського дому.

Протягом 60 років картина зберігалася у збірці музею «Альбертіна» у Відні. Твір набув широкої популярності серед сучасників. З’явилося багато його копій, виконаних на полотні та порцелянових виробах, а також відтворених у гравюрі. Значним тиражем розійшлося його зображення і на поштівках. (Це суттєвий факт. Адже наявність ранніх копій «Лютністки» та її фотовідбитків є важливим матеріалом для дослідження нашої музейної копії).

Від 1942 року з картиною почали відбуватися дивні події. В неї стрімко змінилося кілька власників. З віденського музею картина потрапила до Німеччини, де побувала у кількох галереях Мюнхена. Її викупила місцева фірма особистого фотографа та консультанта Гітлера Генріха Гофмана, який займався збором експонатів для «Великої німецької художньої виставки». І нарешті 1943 року «Лютністка» опинилася у фонді «Спеціальний проект: Лінц», створеному Гітлером з метою формування однієї з колекцій для майбутнього грандіозного музейного комплексу – Фюрермузею в м. Лінц. Цей гігантський музей Гітлер задумав як найбільше зібрання мистецьких скарбів усіх часів і народів. Твори надходили туди з усіх країн Європи та здобувалися різними шляхами: їх купували, вилучали під час окупації, конфісковували «у ворогів нації» тощо. За кілька років «Спеціальний проект: Лінц» зібрав понад 4730 шедеврів світового мистецтва. 1943 року будівництво музею було зупинене, а колекцію перевезли у глибокі соляні шахти біля Зальцбурга.

Оригінал твору перебуває у розшуку

8 травня 1945 року ці скарби потрапили до рук союзників. Їх перевезли до Мюнхена, де протягом років впорядковувалася та вивчалася документація фондів, складалися каталоги й проводилося фотографування творів, встановлювалися та перевірялися обставини законності їх придбання. Значну частину мистецьких цінностей повернули власникам, 1700 робіт потрапило до німецьких музеїв, інші твори вважаються втраченими. 1949 року американські фахівці передали всі матеріали владі Німеччини для продовження цієї роботи.

2008 року опрацьовану базу даних колекції розміщено в інтернеті на сайті Німецького історичного музею. Цей онлайн-проект покликаний служити продовженню роботи з виявлення мистецьких цінностей та встановленню їх походження. Серед поданих на сайті відомостей є і матеріали 57 творів Ф. А. Каульбаха, а також фотографія його роботи «Лютністка». В її карточці зроблено запис, що твір є власністю Німеччини. Проте його місцеперебування не вказано.

Далі пошук твору привів мене на сайт «Втрачене мистецтво», координований Німецьким бюро з пошуку втрачених культурних цінностей. В опублікованих там даних міститься інформація про картину «Лютністка» та подано її фотографію.

Отже, тепер зрозуміло, що оригінал твору німецького митця Фрідріха Августа Каульбаха перебуває в розшуку, а його копія тим часом експонується у Чернівецькому художньому музеї.

Можна припустити, що інша музейна композиція «Дівчина з музичним інструментом» з підписом «V. Fiala(?)»також є копією. Це означає, що існував або існує оригінал, з якого вона скопійована. Та над цим ще належить працювати… Пошуки тривають…

Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавець, член Національної спілки художників України

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *