або Живемо за новими Правилами
Вересневі зміни у Правилах дорожнього руху – захід давно очікуваний, бо людські втрати на дорогах за рік порівнювані з 10-ма роками афганської війни. При цьому в законі від початку приховані «підводні камені», за допомогою яких співробітник ДАІ може покарати будь-якого водія. Тож водій має думати не лише про те, як не порушити правила, але й як вижити…
Мобільний за кермом
За користування мобілкою під час руху передбачений штраф 420-510 гривень. Покарання в принципі правильне і відповідає європейській практиці. Аби уникнути штрафу й залишатися на зв’язку, можна використовувати пристрій «вільні руки». Інша справа, коли ДАІшник накладає штраф, бо йому щось таке «привиділося». Оскаржити можна в суді протягом 10 днів від дня накладання. Довести свою невинуватість, як показує практика, також можливо. Згадайте, як деякий час тому німецький дальнобійник представив у суді роздруківку розмов з його мобілки від телефонної компанії і – виграв справу.
Водієві права – кусень хліба
Коли за порушення передбачається позбавлення права керування автівкою, у водія вилучать права – до винесення судом рішення за цією справою, але не більше як на 3 місяці. Та для деяких категорій водіїв залишитися на такий термін без прав – все одно як без роботи й харчів. Тож дальнобійники придумали, як пред’явити інспектору ДАІ документи, але не дати їх вилучити. Посвідчення водія разом з талоном техогляду затискується між двома листами оргскла не менше як 10 мм завтовшки, усе це окантовується металевою рамкою і закручується спеціальними болтами-«секретками». А потім кріпиться в кабіні чи багажнику на ланцюгу або тросі метрів на 10 до якоїсь незйомної деталі…
Страхування – допомога чи фікція?
У світовій практиці прийнято: коли в ДТП пошкоджене лише «залізо» і автівки застраховані, дорожню поліцію не викликають. В Україні оформити ДТП без ДАІ теоретично можна, але за таких умов страхові компанії не визнають їх страховими випадками. І сперечатися не доводиться: обов’язковість фіксації страхового випадку в ДАІ зафіксована в договорі страхування. Але тепер у законі за будь-яку ДТП передбачене вилучення посвідчень водія і навіть адмінарешт до 15 діб. Тож викликати ДАІ стало небезпечно, дешевше домовитися з другим учасником ДТП. Як наслідок, сенсу в полісі обов’язкового страхування цивільної відповідальності немає, так само, як в автострахуванні взагалі. Але за відсутність поліса передбачений чималенький штраф – 340-850 грн замість колишніх 17.
Єдиною можливістю для застрахованого водія, винного у дрібній ДТП, отримати страхову компенсацію по КАСКО є домовитися з другим учасником аварії та поїхати, а згодом зареєструвати пошкодження авта в міліції як «пошкодження транспортного засобу третіми особами».
ДАІшник під кущем
За перевищення швидкості на 20 км/год передбачений штраф у розмірі 255-340 грн (замість 17), а на 50 км/год – вже 510-680. Це за тих умов, що існують ділянки траси, де іншого пояснення тому, що швидкість обмежена, окрім турботи про інтереси співробітників ДАІ, відшукати неможливо. Але на їхні радари вже виникли радар-детектори, що повідомляють водієві про перехоплені сигнали від
ДАІшних радарів. За малих штрафів застосовувати їх не було сенсу, а тепер з’явився попит. Лише не варто використовувати анти-радари – пристрої, що глушать радари. За це можуть і кримінальну справу завести.
За підготовки змін малося на увазі, що по всіх дорогах поставлять фотофіксатори і автомати виписуватимуть порушникам квітанції. У західній Європі ця система себе виправдала, а от в РФ та Польщі виявилася неефективною: надто велика кількість порушень. Тож сама транспортна міліція (або поліція) вимикає фоторадари, залишаючи їх лише у найбільш небезпечних місцях.
Алкоголь та ліки
Суттєво збільшена відповідальність за керування транспортним засобом у нетверезому стані. Окрім штрафу, можуть ще й заарештувати на 7-10 діб, а коли протягом року піймають п’яним вдруге – арешт може збільшитися до 15 діб. Збільшений на порядок штраф за таку провину – до 2550-3400 грн. У переліку видів сп’яніння – алкогольне, наркотичне чи під дією лікарських препаратів. Утім, списку таких лікарських препаратів ще немає. Як і немає чіткого визначення сп’яніння і визначеної дози препаратів або спиртного в крові. У більшості країн світу така норма чітко прописана в законі.
Щоби уникнути «розводів» з боку ДАІ, є сенс їхати із співробітником ДАІ на пункт обстеження: там зроблять аналіз крові, обстежать швидкість реакції, координацію рухів, реагування на світло, пульс тощо. Відомі випадки, коли лікар визнавав, що водій не перебуває у стані алкогольного сп’яніння, хоча від нього й пахло спиртним.
Дмитро ЦАРЕНКО, інтернет-оглядач «Версій», власник «Москвича»