В Україні намічається масштабний переділ на ринку пасажирських перевезень. Мінінфраструктури виставило на відомчому сайті законопроєкт, який передбачає серйозні реформи цього ринку, якщо коротко – автобуси замість маршруток і пільговики без обмежень.
У разі прийняття проєкту місцева влада частково субсидіюватиме обраних на конкурсі перевізників, натомість ті повинні дотримуватися жорстких вимог щодо автопарку, графіку руху тощо. Самі перевізники вже розкритикували цю ідею: в Українському транспортному союзі вважають, що чиновники оголосили «війну з маршрутками». Як зазначено в пояснювальній записці, мета «антимаршруткового» проєкту – максимально адаптувати українське законодавство в цій сфері до європейського. Бо, як відомо, у більшості країн ЄС переважає муніципальний транспорт, на який потрібні величезні гроші. У нас поки що зупиняються на якомусь «середньому» варіанті: місцева влада закуповуватиме транспортні послуги на конкурсах, участь у яких можуть брати й приватні компанії. При цьому встановлюються жорсткі критерії відбору: має витримуватися якість перевезень (автобуси певного класу, року випуску, чіткий графік руху, ціна тощо). Переважна частина перевезень зараз здійснюється автобусами, що вміщують не більше 22 пасажирів і експлуатуються понад 10 років. Якщо вирівняється графік руху, користуватися міським громадським транспортом стане зручно. А от від 1 січня 2025 року, обіцяє законопроєкт, на міських і приміських маршрутах зможуть працювати виключно автобуси першого класу. Це автобуси місткістю понад 22 пасажири (тобто, не маршрутки!), пристосовані для перевезення людей з інвалідністю, обладнані приладами звукового інформування, GPS-трекерами тощо. Від моменту вступу закону в силу і до кінця 2024 року частка автобусів на маршрутах щорічно повинна збільшуватися. Ще один «сюрприз» для приватних перевізників: вони повинні брати пільгових пасажирів без обмежень. Скажімо, зараз норма для маршрутки – два пільговики, третього вже викидають з салону або вимагають платити за проїзд. За задумом Мінінфраструктури, впровадження нових правил суттєво підвищить якість пасажирських перевезень, від чого в кінцевому підсумку виграють пасажири. Варто однак згадати, що ринок пасажирських перевезень – один з найбільш корумпованих. Тому експерти не виключають появи нових схем: бізнес просто розділять між «своїми». Тим більше, що йдеться вже не тількт про вигідні маршрути, але й і про бюджетні компенсації.
Думок на тему “Кабмін готує революцію на ринку перевізників – заборону маршруток”
Скоріше б були тільки автобуси тролейбуси трамваї, прикро але у Миколаєві місті славних корабелів миколаївської області, тролейбуси трамваї прикро і маршрутки, автобуси є но їх мало і ходять рідко, особливо номер 83намив-завод океан, чому саме цей автобус тому що там пенсійний фонд,пр.богоЯвленський,55є, тільки маршрутки ходять,хотя обіцяли тролейбуси туди,, прикро але можливо грошей немає,пенсія2100проїзд дорогий дуже для мене,а я ще хочу щоб було як у інших сім’я,діти, дівчина, але інвалід з дитинства з психікою розумова відсталість потім шизофренія нікому не потрібен.