До редакції «Версій» звернувся читач зі скаргою на одне з відділень «Приватбанку», де в нього відмовилися прийняти комунальні платежі, мотивуючи відсутністю у чоловіка рахунка в цій фінустанові. «Коли закінчиться це неподобство і заплатити за газ чи воду можна буде без кілометрових черг і рахунків у кожному банку? – бідкався чоловік. – Чи взагалі має право банк вимагати від клієнта відкриття рахунка, коли тому потрібно лише сплатити за квартиру?»
З історії проблеми
Ще донедавна комунальні платежі можна було здійснити у спеціальних пунктах прийому, які належали «Чернівцігазу». Однак наприкінці минулого року їх ліквідували, а приміщення їхні поділили між «Укрпоштою», «Ощадбанком» і «Приватбанком». Міська влада пояснювала вибір саме цих установ тим, що вони не беруть, або беруть мінімальну комісію за оплату комунальних послуг, мають розгалужену мережу відділень і кошти на те, щоби переобладнати пункти «Чернівцігазу», згідно з вимогами до подібних закладів. Уже на початку 2011-го оновлені пункти мали запрацювати, розвантаживши кілометрові черги. Але віз і нині там.
Банківські тонкощі
Теоретично приймати комунальні платежі може будь-який банк, який має ліцензію на даний вид послуг. Згадані ліцензії має чи не кожний більш-менш поважний банк в Україні, тому в більшості областей України комунальні платежі приймають у різних установах і черг там не виникає. Однак процедура перерахування коштів з рахунків банку на рахунки комунальних підприємств має свої особливості й залежить від технічних можливостей банків.
Кореспонденти «Версій» опитали працівників кількох фінустанов і з’ясували, що, наприклад, банк «Хрещатик» і деякі інші залюбки приймуть в людей будь-який платіж – тільки за трохи більшу комісію і за умови, що ви точно знаєте номер рахунка, на який треба переказувати кошти, оскільки вони не «забиті» в пам’ять операційної системи банку.
Працівники «Укрсиббанку» пояснили, що їхня фінустанова теж приймає комунальні платежі, але тільки за договорами з юридичними особами, для яких надходять платежі, або ж у так званих постійних клієнтів. Це означає, що вони можуть приймати платежі від населення за умови, коли відповідний договір з банком укладе приміром ЖРЕП або ОСББ.
«Ощадбанк» і «Приватбанк» відрізняються від інших установ тим, що їхні технічні можливості дозволяють вам не знати номерів рахунків і навіть сум вашої заборгованості: касир надасть усю потрібні інформацію за названою вами адресою, тож платити тут простіше.
Договір як додатковий подарунок… банку
Що ж до інциденту, який трапився з нашим читачем, то отримати офіційний коментар від працівників «Приватбанку» редакції не вдалося. Секретар приймальні скерував нас до віртуальної Катерини Василівни, якої на робочому місці не виявилося. Її колеги записали наш номер телефону і пообіцяли, що Катерина Василівна зателефонує сама. На тім справа й закінчилася.
Однак з неофіційних джерел кореспонденти дізналися, що розпорядження про прийом платежів лише за наявності рахунку в банку у цій фінустанові немає. Натомість одне з неписаних правил банківської політики наголошує, що нав’язувати клієнту додаткові послуги – святий обов’язок кожного працівника.
Ймовірно, на одного з надто старанних клерків і натрапив наш читач. Проблема лише в тому, що все, що не заборонене нашим законодавством, вважається дозволеним. Тому про жодні порушення з боку банку йтися не може. І навіть, якби таке розпорядження існувало насправді, банк був би правим, оскільки клієнт завжди може відмовитися від відкриття рахунка і обрати інший банк.
Лєра ЯСНИЦЬКА, «Версії»