ЙОЗЕФ ЛАНГ ( Josef Adolf Lang): до 150-річчя від дня народження
Йозеф Адольф Ланг (1873-1936) народився 18 грудня 1873 р. у Відні. Мистецьку освіту здобув у Кунстгевербешулє у Відні та Мюнхенській Академії мистецтв.
Понад 120 років тому композиція митця прикрасила сецесійну будівлю, в якій нині міститься Чернівецький художній музей. Вона виконана за його проєктним ескізом у матеріалі на мануфактурі Жолнаї в технології майоліки з підглазурним розписом.
Ім’я митця кілька десятиліть залишалось невідомим у Чернівцях попри те, що автор залишив свій підпис на фасаді будівлі, зведеної 1900 року.
Сталося це через те, що останню букву прізвища частково прикриває планка, яка змонтована обабіч вікна. А це й дотепер унеможливлює повністю бачити напис “J. LANG”.
Ба більше, в публікаціях того часу про зведення будівлі вказується лише ім’я архітектора будівлі Губерта Ґесснера і його співавтора Прокопа Шупіха. Не траплялась також і світлина самого художника Йозефа Ланга.
Нині ми достеменно знаємо, що саме відомий австрійський художник Йозеф Адольф Ланг створив цю чудову композицію і розробив ескізи численних вітражів в інтер’єрі будівлі, зведеної для Буковинської ощадниці.
Прізвище художника встановлювалось у процесі аналітичного дослідження творчої спадщини митця, стилістичних особливостей його монументальних, станкових і графічних творів… Цей висновок має і документальне підтвердження: ім’я автора композиції в Чернівцях Йозефа Ланга наводиться у книзі ветерана мануфактури Жолнаї Г. Нікельскі „Мистецтво фабрики Жолнаї” 1959 року видання.
Численні матеріали, створені протягом 2010-2022 років, друкувались у тижневику “Версії” та увійшли до книги Т. Дугаєвої “Мої митці”, виданої у Львові 2019 р.
Цікаво зауважити, що Йозеф Ланг і Августа Кохановська навчалися разом у Відні в Кунстгевербешулє у професора Франца Мача від 1894 по 1897 рік.
Отримані навички в цій уславленій Школі декоративного і прикладного мистецтва, “заклали основу модернізму Йозефа Ланга”. Саме так вважав автор публікації Karl M. Kuzmany “Молодий австрійський графік” (журнал «Die Graphischen Künste» (1909, стор.32). Він також був впевнений, що це дозволило Лангу прийняти замовлення на створення майоліки.
Відтак, його мистецький досвід набув нових рис. А про ранній період творчості свідчить твір Йозефа Ланга “Птахоферма”.
Уже через короткий час рівень мистецького таланту Йозефа Ланга в Дюссельдорфі зазнав високого визнання. Прикладом цього може слугувати оцінка творчості молодого художника в публікації журналу “Die Rheinlande” (1904, червень): “подібної декоративності твору не може досягти жоден інший дюссельдорфський художник, окрім прекрасного Йозефа Адольфа Ланга” .
Маю спокусу припуститися щодо думки про автопортрет Йозефа Ланга в майоліковій композиції. Зображення чоловіка у червоному плащі над підписом автора панно привертає увагу тим, що нагадує постать чоловіка зі спіни у двох інших творах. Йдеться про графічну роботу (диплом виставки в Дюссельдорфі 1902 р.) та настінний розпис в м. Monchengladbach.
Певні риси зовнішньої подібності персонажів творів Й. Ланга вгадуються також у рисах обличчя його дядька фабриканта Едмунда Ланга, який трагічно загинув у Відні 1907 року.
Чоловік у червоному в чернівецькій майоліковій композиції може уособлювати бога Гермеса, чиїм атрибутом є крило птаха, що в античній міфології вважається символом швидкості та сили волі.
Чоловік у червоному в чернівецькій майоліковій композиції може уособлювати бога Гермеса, чиїм атрибутом є крило птаха, що в античній міфології вважається символом швидкості та сили волі.
Підсумовуючи узагальнений огляд творчого портрета австрійського митця Йозефа Адольфа Ланга, пригадується теплий відгук про значення його мистецтва професора доктора Марка Ауслендера, викладача історії мистецтва університету в Бостоні, який з великим зацікавленням пише, що художнє оформлення парадного фасаду будівлі майоліковим панно “викликає в пам’яті… культурну вишуканість Чернівців, які були тісно пов’язані з Віднем в останні десятиліття Австро-Угорської імперії”.
Нині матеріали про чернівецький твір Йозефа Ланга широко відомі в Угорщині, Німеччині, Австрії, Сполучених штатах Америки…
* * *
З низкою публікацій 2010-2022 років можна ознайомитись на сайті: Тетяна Дугаєва у розділі “Статті”.
Фоторозповідь про науково-дослідницьку виставку “ Йозеф Адольф Ланг” розміщена за адресою: Фотоматеріали Тетяни Спориніної з виставки
Тетяна Дугаєва, мистецтвознавиця, членкиня Національної Спілки художників України