Різьблена магія Яреми ПОЛАТАЙКА

До 80-річного ювілею заслуженого художника України, буковинського митця Яреми Полатайка, яке Буковина відзначила 5 липня.

Народний художник України І. Холоменюк. Портрет заслуженого художника України Яреми Полатайка. Полотно, олія, 1981.
Народний художник України
І. Холоменюк.
Портрет заслуженого художника України Яреми Полатайка. Полотно, олія, 1981.
Заслужений художник України О. Криворучко. Екслібрис Я. Полатайка Папір, цинкографія,1976.
Заслужений художник України О. Криворучко. Екслібрис Я. Полатайка Папір, цинкографія,1976.
Заслужений художник України О. Криворучко. Портрет Яреми Полатайка. Папір, літографський олівець, 1976.
Заслужений художник України
О. Криворучко.
Портрет Яреми Полатайка. Папір, літографський олівець, 1976.
Заслужений художник України Ярема Полатайко працює над твором «Родина». Фото
Заслужений художник України Ярема Полатайко працює над твором «Родина». Фото
Я. Полатайко. Декоративний пласт «Вівчар». Дерево, різблення, 1981.
Я. Полатайко. Декоративний пласт «Вівчар». Дерево, різблення, 1981.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Художнє різьблення по дереву полонило буковинського митця Ярему Полатайка суцільно й назавжди., Пройшовши вишкіл у Косівському училищі прикладного мистецтва та на художньо-графічному факультеті Одеського педагогічного інституту, вже понад півстоліття художник працює в галузі декоративно-ужиткового та монументального мистецтва.

В молоді роки вправне володіння усіма навичками різьбярської техніки набувалося у створенні традиційних композицій, у яких класичні мотиви народної гуцульської орнаментики збагачувалися інкрустацією бісером, перламутром і металом. Але як зрілий митець, Ярема Полатайко утвердився в тій царині різьблення, де переважає образотворча пластика. Його експресивний пластичний почерк репрезентує творчу індивідуальність автора, роблячи його гранично промовисті образи впізнаваними.

Тонко відчуваючи й творчо виявляючи багаті можливості дерева, митець увиразнює фігуративні рельєфні композиції прийомами контррельєфу. Узагальнені та стилізовані об’єми набувають при цьому плинності та рухливості, підкорюючись ритміці, заданій вправним різцем майстра.

Талант митця розкрився в епічному осмисленні історії Київської Русі та козацтва, родинних цінностей та чеснот. Народжений на Івано-Франківщині, зростаючи на землі бойків і гуцулів, митець проникся ідеалами волелюбних і мужніх горян, героїзуючи їх у своїх творіннях. Видається, що ці засади відбилися й на формуванні його власного характеру. Про це красномовно свідчать портретні композиції чернівецьких художників, моделлю для яких вони обрали свого колегу Ярему Полатайка.

1986 року Одарка Киселиця передала романтичну та сильну вдачу 50-річного різьбяра, автора вже створених на той момент композицій «Бокораші» (1980), «Вівчар» (1981), «Король-гуцул» (1984), «Моє місто» (1985).

У психологічному портреті пензель Івана Холоменюка  представив цілісний образ артистичної натури Яреми Полатайка з пильним поглядом і вдумливим характером.

Орест Криворучко є автором хара́ктерного портрета різьбяра-скульптора – цілеспрямованого й вольового майстра, покликанням якого є творення образів, сповнених пафосу та героїзму. Тлом цього профільного портрета є композиція Я. Полатайка «Пробудження».

Славний ювілей буковинського митця є гарною нагодою віддати шану яскравому таланту нашого сучасника, буковинця Яреми Полатайка. Його цікавий мистецький доробок суттєво збагачує царину українського декоративно-ужиткового мистецтва.

Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавець, Член Національної Спілки художників України

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *