Предмети на вибір і інтернатура для вчителів: що зміниться в українських школах

Уряд схвалив законопроект про “Загальну середню освіту”

Індивідуальне навчання, предмети на вибір три варіанти навчання для нацменшин. Кабінет міністрів нещодавно схвалив і передав до Верховної Ради законопроект Міністерства освіти і науки.

 

Предмети на вибір і оцінки за знання, отримані поза школою

Діти зможуть пропускати уроки і отримувати по предмету хорошу оцінку. Це одна з пропозицій законопроекту Міносвіти. Однак, стосується це школярів, які займаються спортом чи мистецтвом поза школою. А знання будуть оцінюватися в кінці року за річними контрольними роботами або держіспитами.

Це називається індивідуальна освітня траєкторія. Таким механізмом також можуть скористатися діти з особливими освітніми потребами, щоб без стресів влитися в життя звичайної школи. Або учні на домашньому навчанні, щоб зарахувати свої знання без складнощів і отримати документ про повну загальну середню освіту. Для підтвердження знань треба кожен семестр здавати семестровий контроль.

Для навчання за індивідуальною траєкторією батьки школяра повинні написати заяву в школу. Потім вчителі разом з батьками і дитиною будуть створювати індивідуальний план навчання.

Також в школах повинні з’явитися медіатеки і ресурсні кімнати. Це сучасний комплекс, який має відповідне технічне забезпечення: комп’ютери, інтерактивну дошку, музичний центр, багатофункціональні пристрої.

Школярі зможуть вибирати деякі предмети. Законопроект дає можливість створювати групи з різних класів для вивчення предметів, які будуть пропонуватися на вибір. Завдяки таким групам діти зможуть вивчати те, що їх цікавить, пояснює міністр освіти Лілія Гриневич. “Особливо це актуально для старшої профільної школи, зміст освіти в якій повинен максимально відповідати потребам, інтересам і планам дитини на майбутнє”, –зазначила міністр.

Як навчатимуться діти з нацменшин

“Наша мета в тому, щоб діти повноцінно володіли як державною, так і рідною мовою. Після ряду консультацій, узгоджень і переговорів в законопроекті “Про повну загальну середню освіту” ми пропонуємо саме ту модель, яку сформували і оприлюднили за результатами консультацій за законом “про освіту”- заявила Лілія Гриневич під час засідання Кабміну.

Для нацменшин буде три моделі навчання.

Перша – для корінних народів України, які не проживають в своєму мовному середовищі і не мають власної національної держави, яка б захищала і розвивала їхню мову. Наприклад, такими є кримські татари, гагаузи. Свою мову корінні народи будуть вивчати з першого по 11-й або 12-й клас разом з українською.

Друга модель – для нацменшин, які розмовляють на мовах країн ЄС. В Україні до таких належать угорці, румуни, болгари, поляки. Вони будуть навчатися рідною мовою в початковій школі, а також вивчати українську. А з п’ятого класу навчання українською має становити не менше 20% навчального часу, і до дев’ятого класу вирости до 40%. У старшій школи 60% навчального часу має бути державною мовою.

Третя модель – для інших нацменшин. У Міносвіти наголошують, що вона стосується нацменшин, мова яких належить до однієї мовної сім’ї з українською, і які проживають в своєму мовному середовищі. Мова про вивчення російської мови. Її вивчатимуть в початковій школі, з першого класу також буде викладатися українською мовою. А з п’ятого класу навчання українською має займати не менше 80% навчального часу.

Вчителі отримають автономію і інтернатуру

Законопроект дасть вчителям автономію. Педагоги самі зможуть створити програми, свою систему оцінювання, яка повинна мати переклад в 12-бальну шкалу, і методи заохочення учня. Також вчителі зможуть самостійно обирати, як підвищувати кваліфікацію, а витрати на це буде компенсувати держава.

Доплат побільшає. Учитель зможе отримати додатково 10-20% від зарплати за завідування ресурсними кімнатами, кабінетами інформатики та спортзалами. Також згідно з законопроектом місцеві органи влади отримають можливість встановлювати додаткові доплати.

А молоді вчителі будуть проходити педагогічну інтернатуру. Тобто, випускник педінституту, прийшовши працювати в школу, отримає наставника. Наставник консультуватиме, направлятиме і допомагатиме розвиватися молодому фахівцеві. За це наставник буде отримувати 20% доплати до своєї зарплати, а значить, буде зацікавлений взяти під опіку недосвідченого колегу.

Також всі вчителі повинні будуть пройти курси першої допомоги.

Нові можливості отримають і батьки. Згідно з законопроектом, вони отримають право ініціювати позапланові перевірки. Якщо батьки побачать проблему в роботі школи і не зможуть її вирішити безпосередньо з адміністрацією, вони зможуть звернутися до місцевих органів з управління освітою, а ті будуть зобов’язані провести перевірку.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *