Пригоди «євроблях»: чи не обернеться карета на гарбуз?
Згідно з офіційними даними ДФС, в Україні перебуває 1 мільйон 86 тисяч автомобілів, які були ввезені з-за кордону, з них близько 300 тисяч автомобілів – не були вивезені, як того вимагає закон. Від 25 листопада 2018-го по 22 січня 2019-го оформлено лише близько 44 тисяч автомобілів з єврономерами. Люди важко назбирали кошти на купівлю вживаної автівки, на розмитнення за новими правилами вже не вистачає. Тож і чекають на вибори, коли, як казав Ходжа Насреддін, «або падішах помре, або віслюк здохне».
22 лютого спливає термін пільгового розмитнення автівок з-за кордону з уплатою половини акцизу. Троє нардепів від різних фракцій пропонують Раді продовжити пільговий період розмитнення «євроблях». Южанина проти.
У ВР зареєстрували законопроект №9522 про продовження на три місяці пільгового періоду розмитнення авто на єврономерах. Автори законодавчої ініціативи – нардеп від БПП, представник податкового комітету Роберт Горват, депутат від «Народного фронту» Валерій Лунченко, член депутатської групи «Воля народу» Василь Петевка. Нагадаємо, Верховна Рада 8 листопада 2018 року запровадила новий принцип розрахування ставки акцизного податку на ввезений з-за кордону автомобіль і збільшення штрафи за не розмитнені машини. А пільговий період стосувався лише тих випадків, коли людина реєструє на себе один автомобіль, ввезений з-за кордону. Раніше нардеп від БПП, голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южанина сказала, що жодного повороту подій стосовно розмитнення автомобілів із єврономерами бути не може.
Ще два законопроекти, щодо спрощення розмитнення транспортних засобів та встановлення ставки оподаткування 10% від вартості автомобіля, зареєстровано в Раді з ініціативи одного з лідерів партії «ВОЛЯ», народного депутата й кандидата в Президенти України Юрія Дерев’янка. Відповідні зміни депутат пропонує внести в Податковий та Митний кодекси України. Співавторами законопроектів стали понад 80 представників ініціативних груп з більшості регіонів України.
Дерев’янко зазначає, що основна причина купівлі таких автомобілів була і є бідність українців», – вважає депутат.
За розмитнені транспортні засоби сплачено менше 2,8 млрд грн. В найкращому випадку, навіть якщо кожного дня буде пікове розмитнення автомобілів, вийде цифра до 110 тис. автівок, приблизно 10% від усіх автомобілів з іноземною реєстрацією.
Дерев’янко вважає, що розмитнення автомобілів в Україні має відбуватися за ставкою 10% від вартості автомобіля, тоді всі українці, які їздять на автомобілях з іноземною реєстрацією, зможуть їх розмитнити. Він пропонує заборонити поліцейським зупиняти автомобілі на єврономерах для додаткової перевірки документів.
Юрій Дерев’янко: «Не можна ставитись до автомобіля як до предмету розкоші, адже у всьому цивілізованому світі автомобіль є засобом пересування та інструментом економічної активності населення».
Крім того, кандидат у президенти пропонує протягом 2019-2022-го грошові надходження від розмитнення автівок з євробляхами спрямовувати на пенсійне забезпечення.
А поки що – останній шанс для «євробляхерів»: 24 травня завершиться термін у 180 днів, відпущений так званим «євробляхерам», аби визначитись: розмитнювати автомобілі на транзитних номерах чи вивозити їх з країни. Від тієї дати тих, хто буде пересуватися на нерозмитнених машинах, штрафуватимуть до 170 тис. грн, конфісковуватимуть авто та навіть позбавлятимуть прав.
Продавати чи платити?
Цілком зрозуміло, що будь-який закон про автотранспорт знову й знову ділить наше населення, умовно кажучи, на «водіїв» та «пішоходів», причому те, що ми радо сприймаємо в пішому стані, спричиняє різке несприйняття власників автівок, і навпаки.
Саме така реакція виникла від можливого лише введення штрафів за перевищення нормативів вмісту забруднювальних речовин у відпрацьованих газах при експлуатації автотранспорту.
Комітет з питань екологічної політики, природокористування і ліквідації наслідків Чорнобільської катастрофи розглянув відповідний законопроект №9360 і рекомендує комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності внести на розгляд ВР пропозицію про прийняття його за основу. Відтак, за експлуатацію автотранспортних та інших пересувних засобів, у яких вміст забруднювальних речовин у відпрацьованих газах перевищить установлені нормативи, пропонується на перший раз застосувати адміністративне попередження з обов’язком усунути правопорушення протягом 14 днів, а за повторне порушення – штраф у розмірі 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (850 грн).
Виявляти факти експлуатації транспортних засобів із перевищенням нормативів вмісту забруднювальних речовин буде нацполіція.
Автомобіль – пристрій підвищеної небезпеки
І найбільша небезпека тут – навіть не техніка, а так званий людський чинник.
У першому півріччі 2019 року в Україні має запрацювати нова система автоматичної фото- та відеофіксації порушень ПДР. Для цього, за словами голови Національної поліції України Сергія Князєва, залишилося прийняти деякі правові документи на рівні уряду.
Йдеться про встановлення спеціальних камер у місцях концентрації аварій – на перехрестях, світлофорах і розділювальних смугах. Таким чином, відстежувати порушників тепер зможуть не тільки патрульні з приладами дистанційного вимірювання швидкості, а й загальнодержавна автоматична система відеофіксації порушення.
Спеціальні оператори перевірятимуть зафіксовані порушення, визначати користувача транспортного засобу, складати повідомлення про правопорушення і відправляти його Укрпоштою рекомендованим листом. Такі «листи щастя» отримають зареєстровані власники транспортних засобів, щодо яких зафіксують порушення.
Йдеться також про те, що за порушення ПДР водіями початківцями права водія забиратимуть назавжди.
У структурі Нацполіціі створять спеціальний підрозділ, який буде займатися обробкою зафіксованої інформації та притягненням порушників до адміністративної відповідальності.
Є й непогані новації: навчання в автошколі може стати необов’язковим
Але іспит на права залишиться. У Мінрегіоні «мізкують», як спростити процедуру видачі водійських прав.
Про це у Facebook написав заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Лев Парцхаладзе. Це стосується отримання водійських прав категорій А, А1, А2, АМ, В, В1 і ВЕ.
«Сьогодні отримання водійських прав – одна з найпопулярніших послуг. Щоб її отримати, треба підготувати великий пакет документів, пройти кілька етапів процедур і найважливіше – курси, в середньому 140 годин навчання», – зазначив чиновник.
На його думку, це зайве бюрократичне навантаження на громадян – і досвід багатьох країн світу, зокрема Німеччини, Великої Британії, Норвегії, Чехії, Польщі свідчить про те, що ці процеси можна оптимізувати і зробити отримання послуги швидшим і простішим для громадян.
Дмитро ЦАРЕНКО, Інтернет-оглядач «Версій»