Такого ми ще не проходили! Були зливи, які змушували свято першого дзвоника переносити зі шкільного подвір’я в тісне приміщення і скорочувати сценарій. Були лінійки без букетів, аби натомість зібрати кошти для воїнів. Був навіть нічний землетрус напередодні, який трохи зіпсував настрій у тих, хто його добряче відчув. Але щоб Першовересень… удома або ж з медичною маскою на обличчі… Такий «сюрприз» піднесла пандемія цьогорічним 11250 буковинським першокласникам та решті школярів, їхнім батькам і та й педагогам. І не тільки буковинським. Рекомендації до організації навчання в умовах епідемії, спричиненої коронавірусом, надало освітянам міністерство освіти та науки. Відповідні настанови розробили місцеві структурні підрозділи галузі.
«Загальношкільних лінійок 1 вересня не буде. Святкові заходи відбуватимуться у класах і без участі батьків», – заявила заступниця голови облдержадміністрації Ірина Ісопенко. А як буде організований навчальний процес в окремому районі, місті, залежить від того, яким кольором вони позначені на карті захворюваності. Кіцманський, Заставнівський райони та обласний центр, на жаль, потрапили до так званої червоної зони. Тож шкільне навчання в них поки що матиме свої особливості.
Як підготувалися до карантинного Першовересня і які перспективи очікують, зокрема, учнівський та педагогічний колективи Чернівецької загальноосвітньої школи №24 ім.О.Кобилянської – у розмові з директором Уляною ЛЕГУСОВОЮ.
– Уляно Іванівно, вже очевидно, що першовересневої лінійки не буде. Як же ви продумали сценарій початку нового навчального року і як навчання триватиме надалі?
– Справді, традиційної першовересневої лінійки не передбачається. Та хочеться, щоби перше вересня запам’яталося і батькам, і дітям, особливо першокласникам. Адже цьогоріч у нас їх 146 – чотири класи. Тож думаємо, що влаштуємо так званий сімейний флешмоб: на майданчику, який має понад 600 квадратних метрів, спробуємо на достатній відстані один від одного розмістити учнів, привітати їх та батьків, запропонуємо подивитися хореографічну композицію. Це якщо вийдемо з червоної зони. Коли ж перебуватимемо в ній далі, то, звичайно, і цього робити не будемо. Діти не йтимуть до школи, доки, так би мовити, не зміниться колір нашої території.
Інші учні перебуватимуть в кабінетах або на вулиці. Знаю, що деякі класи зі своїми класними керівниками задумали зустрітися в парку чи на природі. Це нам на руку, оскільки школа має 1200 учнів на новий навчальний рік, і ми не можемо розмістити всіх в окремих кабінетах. Відтак є графік, хто в якому класі навчатиметься, але почергово. Наприклад, у понеділок навчаються класи в своїх кабінетах, а паралельні – на дистанційному навчанні. У вівторок вони міняються. Зрештою, це не така велика проблема, бо й дистанційне навчання має певні переваги: діти більше працюють самостійно, у них більше часу на опрацювання тих чи інших завдань, є можливість займатися творчою роботою…
– Але багато педагогів та й батьків не надто задоволені тим, що довелося навчатися дистанційно…
– Так, і я скажу відверто, що дистанційне навчання має й великі мінуси. Все-таки не всі діти достатньо свідомі та відповідальні, не всі мають мотивацію й умови для дистанційного навчання. Ми побачили навесні, що чимала частина учнів недостатньо опанувала програму. До того ж, чимало з них перебувало в селі, де вони не мали доступу до інтернету й не завжди виходили на онлайн-навчання. Мінус також у тому, що потрібно багато гаджетів на сім’ю, якщо в ній двоє-троє дітей. А коли ще й батьки дистанційно працюють, виникають певні труднощі. Сподіватимемось, що дистанційне навчання в новому навчальному році буде тривати недовго: ми зможемо надолужити теми, повторити і вийти на загальний рівень. Якщо ж воно триватиме довго, то втратимо в навчальних досягненнях дітей.
– І поки що виглядає на те, що без дистанційного навчання не обійтися…
– Так, навіть коли ми вийдемо з червоної зони, то три дні учні навчатимуться в школі, два дні – дистанційно. І це триватиме, доки не опинимося в зеленій зоні. Тоді перейдемо на звичний графік. Все покаже час і статистика захворюваності.
– Чи треба школярам приносити медичні довідки, зокрема щодо того, чи хворіли на коронавірус?
– Ні, таких довідок не вимагаємо. Проте просимо батьків, аби планові шеплення дітей не припиняли. І щоби приносили довідки про пробу Руф’є. Адже це в інтересах самої дитини – визначити, яке навантаження їй можна давати на фізкультурі. Сімейні лікарі працюють, зрештою, цю пробу можна зробити в медкабінеті в школі. У нас працюють і лікар, і медсестра.
– А чи достатньо медиків з огляду й на те, зокрема, що ваша школа давно, однією з перших в області запровадила інклюзивне навчання?
– Не можу сказати, що достатньо. Адже учнів у нас багато, 23 дитини – на інклюзивному навчанні (цьогоріч додалося четверо першокласників), вони звертаються з певними скаргами, їм треба надавати допомогу, проводити скринінг для працівників, тож не завадило б нам мати ще хоча б медсестру. Проте навряд чи це буде найближчим часом… До речі, для інклюзивних учнів у нас зробили гарний вхід, обладнали пандус. Всі діти – переважно це початкова школа і кілька в середніх класах – забезпечені асистентами вчителя, будемо від 1 вересня складати для них індивідуальні плани. Якщо триватиме карантин, вони також навчатимуться дистанційно.
– Пандемія поставила всіх у такі умови, що маски стали «модними», в хід пішли антисептики, а звичка мити руки, якої навчають ще в дитячому садку, як ніколи стала актуальною. Ще ніколи, готуючись до нового навчального року, не доводилося думати, як максимально убезпечити школярів та й учителів від можливого інфікування…
– Це справді так. Готуючись до 1 вересня, ми враховували рекомендації міністерства, управління освіти. Насамперед влаштували два входи замість одного: один для учнів початкової школи, другий – для старшої і середньої. У коридорах зробили розмітки-стрілочки, щоби діти ходили потоками: один – на вхід, на вихід – в інший бік. Будемо дітей спрямовувати, бо, звісно, відразу не все вдасться, діти до цього ще не звикли. Збільшено перерви для початкової школи: замість 5-10 хвилин буде 15. Передбачено, що в їдальні одночасно перебуватиме менша кількість дітей, тобто за столом їх буде не 6-8, а четверо.
Подбали ми про антисептики, мило, одноразові рушнички. Наразі є достатня кількість масок, згодом ще закупимо, хоча дітям маски мають надати батьки. Надягати їх рекомендуємо при пересуванні у приміщенні. На уроці, думаю, немає сенсу. По можливості розсунемо парти в класах. Хоча зробити це немає можливості там, де в класі понад 30 учнів – тоді заняття проводитимемо групами. Хоча у початковій школі, де парти одномісні, це цілком реально.
Звичайно, провітрюватимемо приміщення. У нас в кожному кабінеті є рекопіратори – обладнання, завдяки якому циркулює повітря. А уроки фізкультури, малювання, основ здоров’я, природознавства проводитимемо на вулиці, поки дозволятиме погода.
– А батькам тепер не можна буде заходити до школи?
– Так, ми повідомили батьків, що від 1 вересня доступ до приміщення буде обмежений. Молодших вони приводитимуть до порогу школи, тут дітей зустрічатимуть вчитель і асистент учителя. А старші самостійно прямують до свого класу. В гардеробі всі мають персональні шафки, де тримають одяг, змінне взуття, тож скупчення не має бути. А з батьками спілкуватимемося онлайн, по телефону, по вайберу.
– Червона, помаранчева, зелена… Як у такій непевній ситуації керівникові, колективу планувати свою роботу?
– Ми думаємо над цим. Є три варіанти: якщо буде оголошена зелена зона, то прекрасно – працюємо в звичному режимі, якщо помаранчева чи жовта – три дні в школі, два – вдома. Якщо червона – всі вдома, тільки онлайннавчання. Це стосується форми роботи. А щодо змісту, то він не міняється. Календарне планування складаємо на початку року. І незалежно від того, як відбуватиметься навчання – очно чи дистанційно, ми того плану будемо дотримуватися.
– Уляно Іванівно, традиційно вітаючи дітей і освітян з початком навчального року, ми передусім бажаємо всім здоров’я, аби забути про зони, а думати тільки про «розумне, добре, вічне»…
– Ми всі того найбільше бажаємо…
За розмову подякувала Валентина МАЦЕРУК, «Версії»
Міністерство охорони здоров’я оновило правила організації навчального процесу в закладах освіти:
*учні 1-4 класів можуть бути без масок;
*якщо хоч один учень захворів на коронавірус, весь клас повинен піти на самоізоляцію;
*вчителі у помаранчевій зоні епідеміологічної небезпеки під час викладання повинні використовувати захисні щитки, в жовтій або зеленій зоні — дотримуватися дистанції.